ΑρχικήΑΕΡΟΠΟΡΙΚΑΕίναι και επίσημο: Ο ΣΕΤΕ «άνοιξε θέμα» για ειδικά μέτρα στήριξης στο οικοσύστημα των αερομεταφορών

Είναι και επίσημο: Ο ΣΕΤΕ «άνοιξε θέμα» για ειδικά μέτρα στήριξης στο οικοσύστημα των αερομεταφορών

Είναι και επίσημο: Ο ΣΕΤΕ «άνοιξε θέμα» για ειδικά μέτρα στήριξης στο οικοσύστημα των αερομεταφορών.

Σε επιστολή του προς τον πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη, ο πρόεδρος του ΣΕΤΕ Γιάννης Ρέτσος παρουσιάζει τις εκτιμήσεις για τον εφετινό τουρισμό και παραθέτει τα προτεινόμενα μέτρα στήριξης.

Στην επιστολή υπάρχει ενότητα, με θέμα «Ειδική ανταγωνιστικότητα χρεώσεων υποδομών 2020-2021» και σε αυτήν αναφέρεται ότι «το οικοσύστημα των αερομεταφορών (αεροπορικές εταιρείες, αεροδρόμια, επίγεια εξυπηρέτηση, κ.λπ.) χρήζει ιδιαίτερης προσοχής. Περίπου 22 εκατ. επιβάτες από το σύνολο των 33 εκατ. αφίξεων του 2019 έρχονται με αεροπλάνο.

Πρέπει να βοηθηθούν τα δίκτυα/υποδομές/εταιρείες επιβατικών μεταφορών, λαμβάνοντας υπόψιν ότι κάθε εταιρεία είναι ειδική περίπτωση.

Τα αεροδρόμια έχουν σημαντικό ρόλο στη δυνατότητα ανάκαμψης του τουρισμού, με σημαντικούς πολλαπλασιαστές για την οικονομία και το γύρω από αυτά οικοσύστημα, ενώ τα σημαντικότερα λειτουργούν σήμερα με συμβάσεις παραχώρησης, με σημαντικό τίμημα προς το δημόσιο.

Πρέπει, λοιπόν, να εξεταστεί η δυνατότητα χρήσης των κονδυλίων που εισπράττει ετήσια το κράτος από τις συμβάσεις, ή/και να εξεταστεί η δυνατότητα παράτασης των συμβάσεων παραχώρησης, αλλά και κάθε δημιουργική λύση, προκειμένου να εξασφαλιστεί αφενός η βιωσιμότητα των επιχειρήσεων και αφετέρου η αύξηση της ανταγωνιστικότητας του κλάδου για συγκεκριμένο χρονικό διάστημα ανάκαμψης.

Για το συγκεκριμένο εδάφιο, θα σας κατατεθεί κοινά συμφωνημένη πρόταση, που θα πρέπει να έχει συζητηθεί και διαμορφωθεί μεταξύ των μελών του ΣΕΤΕ που εκπροσωπούν τον κλάδο των αερομεταφορών».

Η επιστολή του προέδρου του ΣΕΤΕ

Αξιότιμε κύριε Πρωθυπουργέ,

Ευχαριστούμε θερμά για τη χθεσινή μας συνάντηση και τη δυνατότητα που μας δώσατε να εκθέσουμε την κατάσταση έτσι όπως μέχρι σήμερα έχει διαμορφωθεί στον τουρισμό, εξαιτίας του COVID-19.

Θα θέλαμε για μία ακόμα φορά να εξάρουμε και να αναγνωρίσουμε τον τρόπο που η Κυβέρνηση, σε συνεργασία με τους καθ’ ύλην αρμόδιους επιστήμονες, έχει χειριστεί την υγειονομική κρίση και πιστεύουμε ότι τελικά, ο χειρισμός αυτός θα ενισχύσει ακόμα περισσότερο το θετικό “brand” που η χώρα μας χτίζει ήδη διεθνώς, όλον αυτόν τον καιρό.

Σε συνέχεια όσων συζητήσαμε, θα θέλαμε επιγραμματικά να αναφερθούμε στα ακόλουθα:

-Σχέδιο επανεκκίνησης: Άποψή μας είναι πως πρέπει να υπάρξει κοινή πανευρωπαϊκή γραμμή και να μη βιαστούμε, εάν τα πρωτόκολλα είναι τέτοια που θα καθιστούν τη μετακίνηση πρακτικά αδύνατη.

-Τουρισμός/Μεταφορές δε θα μπορέσουν να λειτουργήσουν, χωρίς κοινά ευρωπαϊκά πρωτόκολλα για ελεγχόμενες υγειονομικά μετακινήσεις. Έτσι θα κεφαλαιοποιήσουμε αποτελεσματικότερα την εξαιρετική υγειονομική διαχείριση της χώρας. Θα είμαστε στη διάθεσή σας να συζητήσουμε συγκεκριμένες προτάσεις για το θέμα.

-Στοχευμένη καμπάνια προβολής με συνεργασία Υπουργείου Τουρισμού-ΕΟΤ-MarketingGreece: Ήδη η συνεργασία αυτή, με την πολύτιμη συμβολή του CCO της κυβέρνησης, Στηβ Βρανάκη, έδειξε το πρώτο θετικό δείγμα γραφής με την εξαιρετική προσπάθεια του “Greece from Home”, ενώ οι νομοθετικές πρωτοβουλίες του επόμενου διαστήματος θα την ενισχύσουν ακόμα περισσότερο.

-Μείωση του ΦΠΑ από 1/6/2020 και για όσο χρόνο χρειαστεί να ανακτηθεί το χαμένο έδαφος: της διαμονής στο 6%, όλης της εστίασης στο 13%, της υπηρεσίας του τουριστικού πακέτου στο 13%, των εγχώριων μεταφορών στο 13% και παραμονής του θαλάσσιου τουρισμού στο 12%.

-Προγράμματα επιδότησης εργασίας και εργαζομένων από την επανεκκίνηση της οικονομίας και για όλο το 2020: Αυτό θα γίνει μέσω επιδότησης εργοδοτικών εισφορών (αναλογικά με την συνεισφορά και του εργαζομένου) και συμπληρωματικών επιδομάτων στη λογική του “Kurtzarbeit”. Επιπλέον, πρέπει να έχουμε υπόψιν, ότι δεδομένου ότι πολλές από τις εποχικές επιχειρήσεις δε θα καταφέρουν να λειτουργήσουν φέτος, μεγάλο μέρος των περίπου 700.000 εργαζομένων του τουρισμού (στοιχεία του Q3 2019), θα παραμείνει άνεργο.

Χρειάζεται λοιπόν δίχτυ προστασίας και διεύρυνση του ταμείου ανεργίας. Τέλος, ειδικά για φέτος, οι καταληκτικές ημερομηνίες πρόσληψης – οι προβλεπόμενες από τις συμβάσεις εργασίας – (από 15/5 στις περισσότερες περιοχές έως και 10/6), στα καταλύματα που θα λειτουργήσουν, δεν πρέπει να ισχύσουν και οι προσλήψεις να ξεκινούν με το άνοιγμα της επιχείρησης σταδιακά, ανάλογα με την εξέλιξη της πληρότητάς της.

-Μη καταβολή προκαταβολής φόρου εισοδήματος για το 2020.

-Αναστολή του τέλους διανυκτέρευσης που επιβαρύνει τον πελάτη, για το 2020.

-Εργαλεία ρευστότητας για την επανεκκίνηση των επιχειρήσεων: Έχει ήδη ανακοινωθεί το εγγυοδοτικό (εγγυήσεις ύψους έως 2 δισ. ευρώ της Αναπτυξιακής Τράπεζας), που με τη μόχλευση μπορεί να φτάσει τα 7 δισ., ενώ ενημερωθήκαμε για άτοκα δάνεια του ΤΕΠΙΧ έως του ποσού των 500.000 ευρώ ανά επιχείρηση, η πλατφόρμα αιτήσεων των οποίων ανοίγει την επόμενη εβδομάδα. Είναι κρίσιμο να εξαντληθούν όλες οι δυνατότητες παρόμοιας χρηματοδότησης, από το εσωτερικό και το εξωτερικό, διότι οι ανάγκες ρευστότητας για επανεκκίνηση θα είναι τεράστιες.

-Μη καταβολή δόσεων δανείων για όλο το 2020 και μετάθεσή τους στο τέλος της διάρκειας του δανείου με έναν χρόνο επέκταση.

-Επαναφορά ΕΣΠΑ με δυνατότητα επιδότησης επιλέξιμων επενδύσεων κατασκευών, τεχνολογίας και υπηρεσιών, για όλα τα μεγέθη επιχειρήσεων.

-Ειδική ανταγωνιστικότητα χρεώσεων υποδομών 2020-2021:Το οικοσύστημα των αερομεταφορών (αεροπορικές εταιρείες, αεροδρόμια, επίγεια εξυπηρέτηση, κ.λπ.), χρήζει ιδιαίτερης προσοχής. Περίπου 22 εκατ. επιβάτες από το σύνολο των 33 εκατ. αφίξεων του 2019 έρχονται με αεροπλάνο. Πρέπει να βοηθηθούν τα δίκτυα/υποδομές/εταιρείες επιβατικών μεταφορών, λαμβάνοντας υπόψιν ότι κάθε εταιρεία είναι ειδική περίπτωση.

Τα αεροδρόμια έχουν σημαντικό ρόλο στη δυνατότητα ανάκαμψης του τουρισμού, με σημαντικούς πολλαπλασιαστές για την οικονομία και το γύρω από αυτά οικοσύστημα, ενώ τα σημαντικότερα λειτουργούν σήμερα με συμβάσεις παραχώρησης, με σημαντικό τίμημα προς το δημόσιο.

Πρέπει, λοιπόν, να εξεταστεί η δυνατότητα χρήσης των κονδυλίων που εισπράττει ετήσια το κράτος από τις συμβάσεις, ή/και να εξεταστεί η δυνατότητα  παράτασης των συμβάσεων παραχώρησης, αλλά και κάθε δημιουργική λύση, προκειμένου να εξασφαλιστεί αφενός η βιωσιμότητα των επιχειρήσεων και αφετέρου η αύξηση της ανταγωνιστικότητας του κλάδου για συγκεκριμένο χρονικό διάστημα ανάκαμψης. Για το συγκεκριμένο εδάφιο, θα σας κατατεθεί κοινά συμφωνημένη πρόταση, που θα πρέπει να έχει συζητηθεί και διαμορφωθεί μεταξύ των μελών του ΣΕΤΕ που εκπροσωπούν τον κλάδο των αερομεταφορών.

Σας ευχαριστούμε για τις έως τώρα ενέργειές σας, προσβλέπουμε στην ανταπόκρισή σας και για νέα δέσμη μέτρων και δεσμευόμαστε να κάνουμε το καλύτερο που μπορούμε για να επαναφέρουμε τον τουρισμό μας στα προ κρίσης επίπεδα, το συντομότερο δυνατό.

Share With:
Βαθμολογήστε αυτό το άρθρο
Σχόλια
  • Το καταλάβατε αγαπητοί αναγνώστες; Όταν οι “επενδυτές” αποκομίζουν υπερκέρδη, αυτά καταλήγουν αποκλειστικά στην τσέπη τους, όταν όμως εμφανίσουν ζημιές πρέπει να τις πληρώσουν από την τσέπη τους οι φορολογούμενοι. Σύμφωνα ωστόσο με την Ευρωπαϊκή νομοθεσία στις συμβάσεις παραχώρησης ο Παραχωρησιούχος αναλαμβάνει μόνος του τον κίνδυνο της επένδυσης, άρα και τις όποιες ζημίες. Δεν άκουσα να διαμαρτύρεται το δεύτερο σε κίνηση αεροδρόμιο της χώρας, αυτό του Ηρακλείου, ότι έχει οικονομικά προβλήματα. Προφανώς γιατί αυτό παραμένει δημόσιο. Γιατί θα πρέπει το ελληνικό κράτος να χρηματοδοτήσει αεροδρόμια που παραχωρήθηκαν στο γερμανικό δημόσιο; Ας τα χρηματοδοτήσει αυτό. Θα πρέπει να τηρηθούν αυστηρά οι συμβάσεις παραχώρησης και το ευρωπαϊκό δίκαιο. Δεν υπάρχει καμία ρήτρα εγγυημένου κέρδους στις συμβάσεις, όπως άλλωστε κανείς επιχειρηματίας δεν έχει εσαεί εγγυημένη κερδοφορία. Ας μην νομίζουν κάποιοι ότι είναι “ιερές αγελάδες”, όταν ο ελληνικός λαός βυθίζεται και πάλι στην ανεργία. Αν δεν μπορούν να τηρήσουν τις συμβατικές τους υποχρεώσεις, ας φύγουν.

    10 Απριλίου, 2020
  • Οι συμβάσεις παραχώρησης αποτελούν μορφή επενδυτικής ιδιωτικοποίησης και συγκαταλέγονται στο ευρύτερο πεδίο των ΣΔΙΤ(Συμπράξεων Δημοσίου και Ιδιωτικού Τομέα). Όταν μιλάμε για επενδυτική Ιδιωτικοποίηση, σημαίνει ότι ο Ιδιώτης αναλαμβάνει κάποια ρίσκα (δηλ το ρίσκο και να μην του βγει η επένδυση) Από πότε το ελληνικό κράτος πρέπει να μπαίνει τριτεγγυητής σε περίπτωση ζημίας του Ιδιώτη, πόσο μάλλον δε όταν δεν υπήρχε σχετικός ρητός και περιοριστικός όρος στην σύμβαση?
    Κύριοι, αυτό νομικώς σημαίνει ότι δεν τίθεται καμία δέσμια υποχρέωση του Ελληνικού Κράτους. Οι όροι των εν λόγω δε συμβάσεων ήταν ιδιαιτέρως επαχθείς για τη χώρα μας, πόσο μάλλον να προτιθέμεθα να τις επιμηκύνουμε και χρονικά.
    Ο ΣΕΤΕ λοιπόν θα έπρεπε να είναι περισσότερο προσεκτικός στα λεγόμενά του και στις προτάσεις του, διότι διαφορετικά εγείρονται ερωτήματα για τις προθέσεις του

    11 Απριλίου, 2020

Αφήστε ένα σχόλιο