Οι προκλήσεις στην εφοδιαστική αλυσίδα θα μπορούσαν να κοστίσουν στις αεροπορικές περισσότερα από 11 δισ. δολ. το 2025, σύμφωνα με μελέτη που διεξήγαγαν από κοινού η IATA και η συμβουλευτική Oliver Wyman.
Επιμέλεια: Μ. Δημητρίου
Η έκθεση εξετάζει τις προκλήσεις της εφοδιαστικής αλυσίδας στην αεροδιαστημική βιομηχανία και διερευνά την αιτία αυτών των προκλήσεων, τον αντίκτυπο στις αεροπορικές και τις πρωτοβουλίες για την προώθηση της αεροπορικής βιομηχανίας.
Όπως επισημαίνεται, οι προκλήσεις στην εφοδιαστική της αεροδιαστημικής βιομηχανίας καθυστερούν την παραγωγή νέων αεροσκαφών και εξαρτημάτων, με αποτέλεσμα οι αεροπορικές να επανεκτιμούν τα σχέδια του στόλου τους και, σε πολλές περιπτώσεις, να διατηρούν τα παλαιότερα αεροσκάφη σε πτήση για μεγάλα χρονικά διαστήματα.
Το παγκόσμιο εμπορικό ανεκτέλεστο έφτασε σε ιστορικό υψηλό με περισσότερα από 17.000 αεροσκάφη το 2024, σημαντικά υψηλότερο από το ανεκτέλεστο της περιόδου 2010-2019, που ήταν περίπου 13.000 αεροσκάφη ετησίως.
Ο αργός ρυθμός παραγωγής εκτιμάται ότι θα κοστίσει στην αεροπορική βιομηχανία περισσότερα από 11 δισ. δολ. το 2025, λόγω τεσσάρων βασικών παραγόντων:
-Υπερβολικό κόστος καυσίμων (~4,2 δισ. δολ.): Οι αεροπορικές χρησιμοποιούν παλαιότερα, λιγότερο αποδοτικά από άποψη καυσίμου αεροσκάφη, επειδή οι παραδόσεις νέων αεροσκαφών καθυστερούν, οδηγώντας σε υψηλότερο κόστος καυσίμων.
-Πρόσθετο κόστος συντήρησης (3,1 δισ. δολ.): Ο παγκόσμιος στόλος γερνάει και τα παλαιότερα αεροσκάφη απαιτούν πιο συχνή και δαπανηρή συντήρηση.
-Αυξημένο κόστος μίσθωσης κινητήρων (2,6 δισ. δολ.): Οι αεροπορικές πρέπει να μισθώνουν περισσότερους κινητήρες, καθώς οι κινητήρες παραμένουν περισσότερο χρόνο στο έδαφος κατά τη συντήρηση. Τα ποσοστά μίσθωσης αεροσκαφών έχουν επίσης αυξηθεί κατά 20-30% από το 2019.
-Πλεονάζον κόστος διατήρησης αποθεμάτων (1,4 δισ. δολ.): Οι αεροπορικές αποθηκεύουν περισσότερα ανταλλακτικά για να μετριάσουν τις απρόβλεπτες διαταραχές της αλυσίδας εφοδιασμού, αυξάνοντας το κόστος αποθεμάτων.
Εκτός από το αυξανόμενο κόστος, οι προκλήσεις της αλυσίδας εφοδιασμού εμποδίζουν τις αεροπορικές να αναπτύξουν επαρκή αεροσκάφη για να καλύψουν την αυξανόμενη ζήτηση επιβατών. Το 2024, η ζήτηση επιβατών αυξήθηκε κατά 10,4%, υπερβαίνοντας την επέκταση της χωρητικότητας κατά 8,7% και ωθώντας τους συντελεστές πληρότητας στο ρεκόρ του 83,5%. Η τάση αύξησης της ζήτησης επιβατών συνεχίζεται και το 2025.
Το τρέχον οικονομικό μοντέλο της αεροδιαστημικής βιομηχανίας, οι διαταραχές από τη γεωπολιτική αστάθεια, οι ελλείψεις πρώτων υλών και οι στενές αγορές εργασίας συμβάλλουν όλα στην προέλευση του ζητήματος. Λαμβάνοντας υπόψη αυτές τις υποκείμενες αιτίες, η έκθεση περιγράφει βασικές πρωτοβουλίες για τους κατασκευαστές πρωτότυπου εξοπλισμού (OEM), τους εκμισθωτές και τους προμηθευτές που υποστηρίζονται από τις αεροπορικές εταιρείες για να αντιμετωπίσουν την ανισορροπία προσφοράς-ζήτησης και να οικοδομήσουν μεγαλύτερη ανθεκτικότητα.
«Οι αεροπορικές εξαρτώνται από μια αξιόπιστη εφοδιαστική αλυσίδα για να λειτουργούν και να αναπτύσσουν αποτελεσματικά τους στόλους τους. Τώρα έχουμε πρωτοφανείς αναμονές για αεροσκάφη, κινητήρες και ανταλλακτικά και απρόβλεπτα χρονοδιαγράμματα παράδοσης.
Όλα αυτά μαζί έχουν οδηγήσει το κόστος σε αύξηση κατά τουλάχιστον 11 δισ. δολ. για φέτος και έχουν περιορίσει την ικανότητα των αεροπορικών να ανταποκριθούν στη ζήτηση των καταναλωτών. Δεν υπάρχει απλή λύση για την επίλυση αυτού του προβλήματος, αλλά υπάρχουν αρκετές ενέργειες που θα μπορούσαν να προσφέρουν κάποια ανακούφιση.
Αρχικά, το “άνοιγμα” της αγοράς ανταλλακτικών θα βοηθούσε δίνοντας στις αεροπορικές εταιρείες μεγαλύτερη επιλογή και πρόσβαση σε ανταλλακτικά και υπηρεσίες.
Παράλληλα, η μεγαλύτερη διαφάνεια σχετικά με την κατάσταση της εφοδιαστικής θα έδινε στις αεροπορικές τα δεδομένα που χρειάζονται για να σχεδιάσουν γύρω από τα μπλοκαρίσματα, βοηθώντας παράλληλα τους OEM να μειώσουν τα υποκείμενα σημεία συμφόρησης», σχολίασε ο Willie Walsh, γενικός διευθυντής της IATA.


















































