Με εντατικούς ρυθμούς διεξάγονται οι εργασίες κατασκευής του νέου αεροδρομίου στο Ηράκλειο της Κρήτης (Καστέλλι) από την ΤΕΡΝΑ, με στόχο τη διεξαγωγή δοκιμαστικών πτήσεων το 2027.
Επιμέλεια: Φ. Φωτεινός
Επί του παρόντος παραμένει άγνωστη η ημερομηνία διεξαγωγής εμπορικών πτήσεων (το αρχικό χρονοδιάγραμμα προέβλεπε τον Φεβρουάριο του 2027), καθότι εκκρεμεί η τελεσίδικη Δικαστική Απόφαση για την τοποθέτηση ραντάρ στον λόφο Παπούρα, έπειτα από τις αντιδράσεις τοπικών φορέων (προσφυγή στο ΣτΕ).
Εάν εγκατασταθούν τα απαραίτητα συστήματα αεροναυτιλίας σε εύλογο χρονικό διάστημα, τότε το νέο αεροδρόμιο εκτιμάται ότι θα εγκαινιαστεί το 2028.
Σε ερώτηση του metaforespress.gr προς τον Διευθύνοντα Σύμβουλο του νέου αεροδρομίου, Νίκο Αναστασίου σχετικά με την πρόβλεψη της επιβατικής κίνησης, υποστήριξε ότι, από τον πρώτο χρόνο λειτουργίας, το αεροδρόμιο θα διακινήσει περί τα 11,5 εκατ. επιβάτες, με το υπάρχον αεροδρόμιο («Ν. Καζαντζάκης») να ξεπερνά φέτος τα 10 εκατ. επιβάτες.
Ακολούθως σημείωσε ότι επιδίωξη της εταιρείας αποτελεί η μετατροπή του σε περιφερειακό hub και μάλιστα, εκτός από τις κύριες υπάρχουσες αγορές του αεροδρομίου Ηρακλείου, έχουν υπάρξει κάποιες πρώτες συζητήσεις για πτήσεις από μη ευρωπαϊκές χώρες, όπως από ΗΠΑ και Καναδά.
Σύμφωνα με τον Αντιπρόεδρο της ΤΕΡΝΑ, Βαγγέλη Μασούρα, ο νέος διεθνής αερολιμένας Ηρακλείου Κρήτης θα είναι ένας από τους πιο σύγχρονους της Μεσογείου.

Αναπτύσσεται από την εταιρεία Διεθνής Αερολιμένας Ηρακλείου Κρήτης, με μετόχους το ελληνικό Δημόσιο (45,9%), τον όμιλο ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ (32,46%) και τον ινδικό Όμιλο GMR (21,64%).
Η πρόοδος κατασκευής
Σε ό,τι αφορά την πρόοδο της κατασκευής, τείνουν προς την ολοκλήρωσή τους οι κύριες κατασκευαστικές εργασίες του αεροδρομίου, το οποίο θα εκτείνεται σε 6.030 στρέμματα, με την πρόοδο υλοποίησης να ξεπερνάει το 65% έως την 31/10/2025.

Οι φέροντες οργανισμοί του πύργου ελέγχου και του Αεροσταθμού, καθώς και της πλειονότητας των υπολοίπων κτιρίων έχουν ολοκληρωθεί.
Επίσης:
- Η διάστρωση της τελικής επιφάνειας των ειδικών οδοστρωμάτων προσγείωσης / απογείωσης / στάθμευσης αεροσκαφών βρίσκεται σε πλήρη εξέλιξη με ποσοστό υλοποίησης της τάξεως του 96%.
- Ο Πύργος ελέγχου έχει ολοκληρωθεί κατά 60%.
- To Terminal 7 επιπέδων συνολικής επιφάνειας 93.000 τ.μ. έχει ολοκληρωθεί κατά 60%.
- Τα καταστρώματα του διαδρόμου προσγείωσης-απογείωσης μήκους 3.200 μέτρων κατηγορίας κατά ICAO 4E και του τροχόδρομου εμφανίζει ποσοστό προόδου 96%.
- Η κατασκευή των οικοδομικών & ηλεκτρομηχανολογικών εργασιών βρίσκεται σε πλήρη εξέλιξη στην πλειονότητα των κτιρίων.
- Η πρόοδος υλοποίησης των εργασιών της νέας οδικής σύνδεσης με τον ΒΟΑΚ βρίσκεται στο 85 % (εκτός του τμήματος 3+800 – 7+020 για το οποίο δόθηκε εντολή κατασκευή σήραγας 3,0 χλμ).
Το έργο θα περιλαμβάνει
- 1 διάδρομο προσγείωσης-απογείωσης μήκους 3.200 μέτρων κατηγορίας κατά ICAO 4E.
- 1 παράλληλο τροχόδρομο κίνησης αεροσκαφών ίσου μήκους.
- 8 συνδετήριους τροχόδρομους του διαδρόμου με τον παράλληλο τροχόδρομο.
- 2 συνδετήριους τροχόδρομους με τον διάδρομο του Στρατιωτικού Αεροδρομίου
- Χώρο στάθμευσης αεροσκαφών (Αpron) που αποτελείται από 5 σταθερές θέσεις κατηγορίας Ε (ή 10 κατηγορίας C), 27 απομακρυσμένες θέσεις κατηγορίας C και 2 κατηγορίας C (ή 1 θέση κατηγορίας Ε), 16 θέσεις για Γενική Αεροπλοΐα και 3 θέσεις για ελικόπτερα.
- Κτίριο Αεροσταθμού (Terminal Building) 7 επιπέδων συνολικής επιφάνειας 93.000 τ.μ.
- Πύργο Ελέγχου 4.850 τ.μ. και ύψους 44 μ.
- 10 Κτίρια/Εγκαταστάσεις απαιτήσεων λειτουργίας αεροδρομίου: Πυροσβεστική, Αστυνομία, Συντήρησης Αεροδρομίου, Εγκατάστασης εταιρειών επίγειας εξυπηρέτησης, Διανομής Ηλεκτρικής Ενέργειας, Υποσταθμός 150kV, Δεξαμενές Νερού, Εγκατάσταση Βιολογικού Καθαρισμού, Εγκατάσταση αποθήκευσης καυσίμων και ανεφοδιασμού αεροσκαφών μέσω υπόγειου συστήματος Hydrant, Εγκατάσταση συλλογής απορριμμάτων αεροδρομίου.
- Χώρους στάθμευσης και εξυπηρέτησης 1.378 οχημάτων, 206 μοτοσυκλετών, 168 Ταξί και 96 Λεωφορείων.
- Χώρο ανάπτυξης Εμπορικής Ζώνης επιφάνειας 400 στρεμμάτων.
- Κλειστό αυτοκινητόδρομο σύνδεσης Αεροδρομίου με τον ΒΟΑΚ στο ύψος του οικισμού Χερσονήσου, μήκους περίπου 18 χλμ., 2 κλάδων με 2 λωρίδες κυκλοφορίας ανά κατεύθυνση και παράπλευρο δίκτυο σε όλο το μήκος.
- Αρτηρία σύνδεσης Αεροδρομίου με την Οδό Αρκαλοχωρίου-Βιάννος μήκους περίπου 6 χλμ., με 1 λωρίδα κυκλοφορίας και διευρυμένη ΛΕΑ ανά κατεύθυνση και παράπλευρο δίκτυο σε όλο το μήκος.
- Περιμετρική οδό Καστελίου μήκους 1,5 χλμ.
- Εξωτερικό περιμετρικό δίκτυο Αεροδρομίου με την αναβάθμιση των χαρακτηριστικών των υφιστάμενων οδών που επηρεάζονται εκτιμώμενου συνολικού μήκους 20 χλμ.


















































