Στα 36 εκατομμύρια παρέμειναν οι κενές θέσεις οδηγών φορτηγού παγκοσμίως το 2024, με το ηλικιακό χάσμα στον κλάδο να διευρύνεται περαιτέρω, σύμφωνα με νεότερη έκθεση της IRU.
Επιμέλεια: Βάσω Βεγιάζη
Η είσοδος νέων οδηγών μειώθηκε κατά 5,8%, ενώ οι μεγαλύτεροι ηλικιακά οδηγοί αυξήθηκαν κατά 1,6%, παρά το γεγονός ότι μισθοί και εργασιακή ικανοποίηση βρίσκονται σε υψηλά επίπεδα.
Στην έκθεση διαπιστώθηκε ότι 3,6 εκατομμύρια θέσεις παραμένουν ακάλυπτες σε συνολικά 36 χώρες, αντιπροσωπεύοντας το 70% του παγκόσμιου ΑΕΠ. Ο αριθμός αυτός είναι παρόμοιος με το 2023, κυρίως λόγω της χαλάρωσης της ζήτησης για μεταφορές κατά τη διάρκεια της εξεταζόμενης περιόδου.
Ωστόσο, επιβεβαιώνεται ότι η έλλειψη οδηγών φορτηγών αποτελεί ένα μακροπρόθεσμο διαρθρωτικό ζήτημα σε όλες τις περιοχές. Από τις 5.100 μεταφορικές εταιρείες που συμμετείχαν στην έρευνα το 2024, έως και το 70% σε ορισμένες χώρες αντιμετωπίζει σοβαρές ή πολύ σοβαρές δυσκολίες στην πρόσληψη οδηγών.
Μεγαλώνει το ηλικιακό χάσμα
Οι υποκείμενες διαρθρωτικές δημογραφικές τάσεις είναι όλο και πιο ανησυχητικές, ιδίως το διευρυμένο χάσμα μεταξύ νεότερων και γηραιότερων οδηγών.
Οι νέοι οδηγοί κάτω των 25 ετών αποτελούν το 6,5% του συνολικού εργατικού δυναμικού των οδηγών. Ορισμένες χώρες έχουν εξαιρετικά χαμηλά ποσοστά, συμπεριλαμβανομένης της Ιταλίας με 2,2% και της Γερμανίας με 2,6%, ενώ Πολωνία και Ισπανία φτάνουν το 3% έκαστη.
Το ποσοστό των νέων οδηγών φορτηγών, σε σύγκριση με το σύνολο των οδηγών, μειώθηκε κατά 5,8% από το 2023 έως το 2024. Αυτό συνέβη παρά την αντίστροφη τάση που παρατηρείται στο συνολικό εργατικό δυναμικό των χωρών που μελετήθηκαν, με τους νέους εργαζόμενους να αυξάνονται κατά 1,4%.
Δημογραφική «ωρολογιακή βόμβα»
Στον αντίποδα, το ποσοστό των οδηγών φορτηγών άνω των 55 ετών βρίσκεται στο 31,6%. Τα υψηλότερα ποσοστά μεγάλων ηλικιακά οδηγών συναντώνται στην Ισπανία με 50%, την Αυστραλία με 47% και την Ιταλία με 45%.
Η τάση εδώ είναι επίσης ανησυχητική, σύμφωνα με την έρευνα, καθώς το ποσοστό των οδηγών φορτηγών άνω των 55 ετών αυξήθηκε κατά 1,6% το 2024. Η μέση ηλικία οδηγού φορτηγού παγκοσμίως έχει φτάσει πλέον στα 44,5, έτη.
Το πρόβλημα της συνταξιοδότησης
Τα επόμενα πέντε χρόνια, προβλέπεται ότι 3,4 εκατομμύρια οδηγοί φορτηγών θα συνταξιοδοτηθούν στις συνολικά 36 χώρες.
Στην Αυστραλία το 21% των σημερινών οδηγών θα έχει συνταξιοδοτηθεί μέχρι το 2029, ενώ στην Κίνα το ποσοστό φτάνει το 18% και στην Ευρώπη 17%.
Για την Αυστραλία και πολλές ευρωπαϊκές χώρες, ιδίως τη Γερμανία, την Ιταλία, τη Σλοβακία και την Ισπανία, το μεγάλο χάσμα μεταξύ νεότερων και γηραιότερων οδηγών είναι ιδιαίτερα έντονο.
Κατά τον γενικό γραμματέα της IRU, Umberto de Pretto,: «Η κρίση έλλειψης οδηγών φορτηγών συνεχίζει να βαθαίνει με -το πιο ανησυχητικό- διαρκώς αυξημένο χάσμα μεταξύ νέων και γηραιότερων οδηγών.
Χωρίς συντονισμένη και συνεχή δράση, αυτή η δημογραφική ωρολογιακή βόμβα θα εκραγεί, επηρεάζοντας σοβαρά την οικονομική ανάπτυξη και την ανταγωνιστικότητα σε ολόκληρο τον κόσμο».
Οι μισθοί δεν αποτελούν εμπόδιο
Οι μισθοί αναφέρονται συχνά ως βασικός λόγος για τις ελλείψεις οδηγών, ωστόσο τα δεδομένα το διαψεύδουν. Οι μέσοι μισθοί των οδηγών φορτηγών είναι 30% – 135% υψηλότεροι από το βασικό κόστος ζωής σε όλες τις χώρες που μελετώνται.
Τα επίπεδα μισθών δεν συσχετίζονται με τα επίπεδα έλλειψης οδηγών.
Όσον αφορά την ικανοποίηση από την εργασία, σύμφωνα με την έκθεση το 81% των οδηγών φορτηγών είναι ικανοποιημένο από τη δουλειά του, με το 57% να είναι πολύ ή εξαιρετικά ικανοποιημένο.
Οι Βρετανοί, Γάλλοι και Ιταλοί οδηγοί είναι οι πιο ικανοποιημένοι. Οι νέοι οδηγοί κάτω των 25 ετών ήταν η ηλικιακή ομάδα με τα υψηλότερα επίπεδα ικανοποίησης από την εν λόγω εργασία.
Γεια σας εγώ έχω Γ κατηγορία ΠΕΙ & ΨΗΦΙΑΚΟ ταχογραφο έχω βαλή αγγελια ενάμιση χρόνο για οδηγός και δεν είχα μέχρι τώρα που μιλάμε ούτε ένα τηλ. Τώρα πως γίνετε να υπάρχουν ελειψης όπως λέτε δεν το καταλαβενο
Γεια σας εγώ έχω Γ κατηγορία ΠΕΙ & ΨΗΦΙΑΚΟ ταχογραφο έχω βαλή αγγελια ενάμιση χρόνο για οδηγός και δεν είχα μέχρι τώρα που μιλάμε ούτε ένα τηλ. Τώρα πως γίνετε να υπάρχουν ελειψης όπως λέτε δεν το καταλαβενο