Ισχυρό μήνυμα επιτάχυνσης προς τους επικεφαλής των μεγάλων κατασκευαστικών ομίλων της χώρας έστειλε χθες ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης, κατά τη σύσκεψη που πραγματοποιήθηκε στο Μέγαρο Μαξίμου, με αντικείμενο την πορεία υλοποίησης των έργων που χρηματοδοτούνται από το Ταμείο Ανάκαμψης.
Στη σύσκεψη συμμετείχαν ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Χρίστος Δήμας, καθώς και οι επικεφαλής των τεσσάρων ισχυρότερων κατασκευαστικών ομίλων – ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, ΑΚΤΩΡ, ΑΒΑΞ και Metlen.
Ο πρωθυπουργός και η ηγεσία του υπουργείου Υποδομών τόνισαν ότι δεν πρόκειται να δοθεί καμία παράταση για τα έργα που έχουν ενταχθεί στο Ταμείο Ανάκαμψης και ότι η έγκαιρη ολοκλήρωσή τους αποτελεί απόλυτη προτεραιότητα.
Ζητήθηκε από τις εταιρείες να καταθέσουν κατάλογο με τις εκκρεμότητες του Δημοσίου — όπως απαλλοτριώσεις, αρχαιολογικές εργασίες, αδειοδοτήσεις και μετακινήσεις δικτύων — ώστε να επιλυθούν πιο γρήγορα.
Από την πλευρά τους, οι κατασκευαστικοί όμιλοι δεσμεύτηκαν να επιταχύνουν την εκτέλεση των έργων, υπό την προϋπόθεση ότι το Δημόσιο θα ανταποκριθεί στις υποχρεώσεις του.
Παρά ταύτα, ο χρόνος πιέζει, καθώς όλα τα έργα που χρηματοδοτούνται από το RRF θα πρέπει να έχουν ολοκληρωθεί το 2026, διαφορετικά τα κονδύλια που δεν θα έχουν απορροφηθεί, θα χαθούν.
Τα έργα που βρίσκονται στο «κόκκινο»
Στο επίκεντρο της συζήτησης βρέθηκε ο Βόρειος Οδικός Άξονας Κρήτης (ΒΟΑΚ) και ειδικότερα, η σύμβαση παραχώρησης Ηράκλειο – Χανιά.
Το έργο, που περιλαμβάνει χρηματοδότηση σχεδόν 200 εκατ. ευρώ από το Ταμείο Ανάκαμψης, αντιμετωπίζει καθυστερήσεις, λόγω προσφυγών και απαλλοτριώσεων, ενώ παραμένει ζητούμενο η ομαλή εκκίνηση της μεγάλης παραχώρησης έως το τέλος του έτους.
Ανησυχίες εκφράζονται και για άλλα έργα, όπως η αποκατάσταση – κυρίως – των οδικών δικτύων στη Θεσσαλία, όπου παρά τη δέσμευση κονδυλίων, ύψους 420 εκατ. ευρώ, οι εργασίες φαίνεται ότι δεν έχουν προχωρήσει με τον απαιτούμενο ρυθμό.
Αντίθετα, για πιο ώριμα έργα, όπως το βόρειο τμήμα του αυτοκινητοδρόμου Ε65, δεν εκφράζονται σοβαρές ανησυχίες.
Όπως επισήμανε ο υπουργός Υποδομών Χρήστος Δήμας σε ραδιοφωνική συνέντευξη, «τα έργα του Ταμείου Ανάκαμψης δεν έχουν περιθώρια καθυστερήσεων» και αν δεν ολοκληρωθούν εγκαίρως, «το κόστος θα μετακυλιστεί στον κρατικό προϋπολογισμό ή θα χρειαστεί να μεταφερθούν σε άλλο ευρωπαϊκό χρηματοδοτικό εργαλείο».



















































