ΑρχικήΑΥΤΟΚΙΝΗΤΟΔΡΟΜΟΙΣτο 36% εκτοξεύθηκε η έλλειψη οδηγών εμπορευματικών μεταφορών στην ηπειρωτική Ευρώπη. Σε Πολωνία – Ρουμανία το σοβαρότερο πρόβλημα

Στο 36% εκτοξεύθηκε η έλλειψη οδηγών εμπορευματικών μεταφορών στην ηπειρωτική Ευρώπη. Σε Πολωνία – Ρουμανία το σοβαρότερο πρόβλημα

Εκτοξεύθηκε κατά 13% η έλλειψη οδηγών στον κλάδο των οδικών μεταφορών της Ευρώπης, το 2020, σύμφωνα με έρευνα της Διεθνούς Ένωσης Οδικών Μεταφορών (IRU).

Επιμέλεια: Βάσω Βεγιάζη

Ειδικότερα, βάσει έρευνας της IRU σε μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις μεταφορών και εφοδιαστικής αλυσίδας σε αρκετές ευρωπαϊκές χώρες, υπολογίζεται ότι η έλλειψη οδηγών εμπορευματικών φορτηγών στην ηπειρωτική Ευρώπη αυξήθηκε από 23% το 2019 στο 36% το 2020.

Μάλιστα, Πολωνία και Ρουμανία αποτελούν τις δύο χώρες με το σοβαρότερο πρόβλημα, καθώς στην Πολωνία η έλλειψη οδηγών ανέρχεται στο 22% και εκτιμάται ότι θα αυξηθεί κατά 15 ποσοστιαίες μονάδες το 2020.

Αντίστοιχα, στη Ρουμανία η εικόνα είναι περισσότερο ζοφερή, καθώς η έλλειψη οδηγών το 2019 ήταν στο 50% και το 2020 προβλέπεται να φτάσει το 62%.

Η έλλειψη γυναικών οδηγών επιδεινώνει την κατάσταση

Αξιοσημείωτο είναι ότι σε Πολωνία και Ρουμανία καταγράφονται τα χαμηλότερα ποσοστά γυναικών οδηγών της Ευρώπης, τα οποία αντιστοιχούν μόλις στο 2% του εργατικού δυναμικού των οδηγών της Ευρώπης.

Όπως έχει αναφέρει η IRU και παλαιότερα, οι λόγοι που αποθαρρύνουν τις γυναίκες να εισέλθουν στο επάγγελμα έχουν να κάνουν με τις δύσκολες συνθήκες εργασίας, την έλλειψη ασφαλών χώρων στάθμευσης (parking) και τα μεγάλα χρονικά διαστήματα εκτός σπιτιού.

Κατά τον Jan Buczek, πρόεδρο του Συνδέσμου Διεθνών Οδικών Μεταφορέων της Πολωνίας (ZMPD) «για να ενθαρρυνθεί η είσοδος περισσότερων γυναικών και νέων στο επάγγελμα, είναι απαραίτητο να γίνουν βελτιώσεις για να εξασφαλιστούν καλύτερες συνθήκες εργασίας.

Πρέπει επίσης να υπάρξει μεγαλύτερη κρατική συμμετοχή στη διευκόλυνση των νέων να καταστούν καταρτισμένοι οδηγοί και να βοηθηθούν όσον αφορά το υψηλό κόστος που απαιτείται για την κατάρτιση και την απόκτηση προσόντων».

Όσον αφορά τους νέους οδηγούς, το 11% του εργατικού δυναμικού στην Πολωνία είναι ηλικίας κάτω των 25 ετών, ενώ στη Ρουμανία η μέση ηλικία των οδηγών είναι 41 ετών.

Παρόλο που τα στοιχεία αυτά είναι καλύτερα από τους ευρωπαϊκούς μέσους όρους -το 7% των Ευρωπαίων οδηγών είναι κάτω των 25 ετών και η μέση ηλικία των εμπορικών οδηγών είναι 45- πρέπει να γίνουν ακόμη πολλά, σημειώνει η IRU.

Σοβαρό πρόβλημα ο υψηλός ρυθμός μετανάστευσης στη Ρουμανία

Στη Ρουμανία, βασική αιτία της έλλειψης οδηγών είναι το υψηλό ποσοστό πληθυσμού που μεταναστεύει. Σύμφωνα με επίσημα στοιχεία, τα τελευταία 10 χρόνια, συνολικά 3,4 εκατομμύρια Ρουμάνοι έχουν εγκαταλείψει τη χώρα.

Σύμφωνα με τον Constantin Isac, πρόεδρο της Ένωσης Οδικών Μεταφορέων της Ρουμανίας (UNTRR), «Υπάρχουν πολλά πράγματα που μπορούν να γίνουν για να ανακουφιστεί η ανησυχητική και επιδεινούμενη έλλειψη οδηγών στη Ρουμανία -συμπεριλαμβανομένης της κατάρτισης για επαγγελματική ανασυγκρότηση των ανέργων άλλων τομέων- μείωση της ελάχιστης ηλικίας για τους οδηγούς στη χώρα από τα 21 στα 18 έτη και εισαγωγή ειδικευμένου εργατικού δυναμικού εκτός της ΕΕ».

«Κλειδί» η εύρεση λύσεων

Η έλλειψη οδηγών παραμένει ένα καθολικό πρόβλημα σε όλη την Ευρώπη και πέραν αυτής. Για το λόγο αυτό, η IRU δεσμεύεται να συνεργαστεί με τα μέλη της και τους νομοθέτες για επιλυθεί το πρόβλημα.

Ορισμένες από τις συγκεκριμένες δράσεις και προτεινόμενες λύσεις της IRU περιλαμβάνουν τα ακόλουθα:

-Μείωση και εναρμόνιση της ελάχιστης ηλικίας για να γίνει κάποιος επαγγελματίας οδηγός,

-Ανάπτυξη κοινού Χάρτη μαζί με το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο Φορτηγών (ESC) για τη βελτίωση της αντιμετώπισης των οδηγών στους τόπους παράδοσης,

-Δημιουργία και χρηματοδότηση περισσότερων και καλύτερων ασφαλών χώρων στάθμευσης φορτηγών.

Share With:
Βαθμολογήστε αυτό το άρθρο
No Comments

Αφήστε ένα σχόλιο