Ως μια σπουδαία ημέρα για την Κρήτη χαρακτήρισε την σημερινή ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης, μιλώντας στην εκδήλωση υπογραφής της σύμβασης κατασκευής του ΒΟΑΚ, για το τμήμα Ηράκλειο – Χανιά, με ανάδοχο του έργου την ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ.
«Eπιτέλους, μετά από πολλές δυσκολίες, μετά από πολλά εμπόδια, υπογράφουμε τη σύμβαση παραχώρησης του τμήματος Ηράκλειο – Χανιά με προαίρεση έως την Κίσσαμο, μία δέσμευση την οποία είχα αναλάβει προσωπικά και σήμερα είμαι στην ευχάριστη θέση να την εκπληρώσω», είπε ο κ. Μητσοτάκης.
Ο πρωθυπουργός επισήμανε ότι ήδη εκτελούνται εργασίες για τα δύο άλλα τμήματα του ΒΟΑΚ και δεσμεύτηκε για τη σύνταξη μελετών για την επέκταση του ανατολικού τμήματος του δρόμου: «Έχουμε δύο ανοιχτά εργοτάξια στα οποία υλοποιούνται έργα, από τη Χερσόνησο ουσιαστικά μέχρι τον Άγιο Νικόλαο, χωρισμένο σε ένα τμήμα σύμπραξης Δημοσίου και ιδιωτικού τομέα και ένα δεύτερο δημόσιο έργο. Τα έργα αυτά θα έχουν ολοκληρωθεί έως το 2027», δήλωσε.
«Θέλω, επίσης, να αναφερθώ και ξεχωριστά στους φίλους μας, κ. Αντιπρόεδρε της Βουλής, από τη Σητεία, οι οποίοι είχαν την καλοσύνη να έρθουν σήμερα εδώ και να δεσμευτώ και ενώπιόν τους ότι οι μελέτες στο τμήμα Παχιά Άμμος – Σητεία θα προχωρήσουν άμεσα, έτσι ώστε να βρούμε τη βέλτιστη δυνατή λύση ώστε ο ΒΟΑΚ πραγματικά να αποτελέσει έναν δρόμο που θα συνδέει την Κίσσαμο με τη Σητεία», συνέχισε ο κ. Μητσοτάκης.
«Επέμεινα ιδιαίτερα στον υπουργό και στον παραχωρησιούχο να υπογράψουμε τη σύμβαση παραχώρησης την 9η Μαΐου, για τον λόγο ότι η 9η Μαΐου είναι η Ημέρα της Ευρώπης. Θέλω να θυμόμαστε πάντα ότι όλα τα μεγάλα έργα τα οποία δρομολογούμε, είτε γίνονται στην Κρήτη είτε στην ηπειρωτική Ελλάδα, έχουν και μία σημαντική ευρωπαϊκή συμμετοχή. Και νομίζω ότι αυτό έχει μία ξεχωριστή αξία να το θυμόμαστε, καθώς βρισκόμαστε στον Μάιο του 2025 και πλησιάζουμε προς την επέτειο δραματικών στιγμών του 2015, όταν η χώρα έφτασε πολύ κοντά στο να βρεθεί έξω από την Ευρώπη», τόνισε.
«Ας αναλογιστούμε την πρόοδο την οποία έχουμε κάνει από τότε συνολικά ως χώρα, ας πάρουμε ικανοποίηση από το γεγονός ότι σήμερα η Ελλάδα, ως προς τη διαχείριση των δημόσιων οικονομικών, είναι παράδειγμα προς μίμηση συνολικά στην ευρωπαϊκή ήπειρο. Ας σκεφτούμε ότι όσο καλύτερα πηγαίνουν τα δημόσια οικονομικά, τόσο θα μπορούμε να επιστρέφουμε αυτό το πλεόνασμα της αναπτυξιακής πορείας προς τους πολίτες», προσέθεσε.
Σε ό,τι αφορά τα ζητήματα οδικής ασφάλειας, ανέφερε: «Έχω μιλήσει πολλές φορές για τον παρανοϊκό φόρο αίματος τον οποίο καταβάλλουμε στην Κρήτη, λόγω και κακής οδικής συμπεριφοράς αλλά λόγω και κακών υποδομών.
Έχω ζητήσει, λοιπόν, από τον υπουργό να δρομολογήσουμε άμεσα, σε συνεργασία με τους παραχωρησιούχους, έργα οδικής ασφάλειας τα οποία θα κάνουν τον υφιστάμενο Βόρειο Οδικό Άξονα πιο ασφαλή -και σε τμήματα κοντά στο Ηράκλειο και σε τμήματα κοντά στα Χανιά. Έργα τα οποία θα προσομοιάζουν πολύ στις παρεμβάσεις οι οποίες έγιναν στην παλιά Εθνική Οδό Πατρών – Πύργου, έργα τα οποία απεδείχθησαν εξαιρετικά αποτελεσματικά ως προς τη βελτίωση της οδικής ασφάλειας».
Χρ. Δήμας: Χρηματοδοτούνται οι μελέτες μέχρι τη Σητεία το επόμενο διάστημα
Κατά τη διάρκεια της ομιλίας του, ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Χρίστος Δήμας αναφέρθηκε στην πρόοδο των εργασιών κατά μήκος του ΒΟΑΚ, καθώς και στις μελλοντικές προσθήκες τμημάτων, προαναγγέλλοντας τη χρηματοδότηση των μελετών μέχρι τη Σητεία, με εντολή του Πρωθυπουργού, το αμέσως επόμενο χρονικό διάστημα.
Όπως δήλωσε ο κ. Δήμας: «Ο ΒΟΑΚ ήδη υλοποιείται. Έχουμε ήδη δύο ενεργά μέτωπα από τον Άγιο Νικόλαο μέχρι τη Νεάπολη, είναι το τμήμα του δημοσίου έργου, στο οποίο, χθες, η ηγεσία του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών έκανε μία ακόμα αυτοψία, αλλά και το τμήμα ΣΔΙΤ από τη Νεάπολη μέχρι τη Χερσόνησο.
Αυτά τα έργα είναι εργοτάξια, τα οποία Κρητικοί και οι επισκέπτες του νησιού ήδη τα βλέπουν. Σήμερα, όμως, το κεντρικό κομμάτι, τα 157 χλμ. της παραχώρησης θα προστεθούν σε αυτό το πολύ μεγάλο δίκτυο. Σε όλο το μήκος του, έχουμε 43 τουλάχιστον κόμβους, 23 σήραγγες, 89 γέφυρες.
Το κομμάτι της προαίρεσης από τα Χανιά και δυτικά μέχρι την Κίσσαμο θα προχωρήσει. Όπως και το κομμάτι ανατολικά, όπου έχουμε ήδη ώριμες μελέτες, μέχρι την Παχιά Άμμο και μπορώ να σας πω ότι με εντολή του Πρωθυπουργού θα χρηματοδοτήσουμε τις μελέτες μέχρι τη Σητεία. Αυτό, μάλιστα, θα γίνει αμέσως, το επόμενο χρονικό διάστημα».
Ο κ. Δήμας εστίασε στο ζήτημα της οδικής ασφάλειας στον ΒΟΑΚ, κατά το διάστημα που θα διαρκέσουν οι εργασίες κατασκευής του νέου αυτοκινητοδρόμου. Όπως είπε: «Τα τελευταία τρία χρόνια στον ΒΟΑΚ έχουν γίνει 38 θανατηφόρα τροχαία δυστυχήματα και σοβαροί τραυματισμοί. Αυτή είναι μία κατάσταση την οποία κανένας δεν μπορεί να ανεχθεί άλλο. Στον ΒΟΑΚ θα εφαρμόσουμε πρωτοπόρα μέτρα οδικής ασφάλειας, τα οποία το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών τα εφήρμοσε με μεγάλη επιτυχία κατά την κατασκευή του αυτοκινητοδρόμου Πάτρα – Πύργος».
Επιπρόσθετα, επεσήμανε ότι τα τελευταία έξι χρόνια έγιναν μεθοδικά οι απαιτούμενες ενέργειες προκειμένου να φτάσουμε στο σημείο να λειτουργούν, σήμερα, εργοτάξια σε δύο τμήματα του έργου: Χερσόνησος – Νεάπολη και Νεάπολη – Άγιος Νικόλαος, αλλά και να υπογράφεται, σήμερα, η σύμβαση για το μεγαλύτερο τμήμα: το Χανιά – Ηράκλειο.
Χαρακτηριστικά, ο κ. Δήμας, δήλωσε: «Τα έργα προφανώς είναι όλα συλλογικά. Θα ήταν αδικία, από τη δική μου πλευρά, αν δεν έλεγα ότι από το 2019 έως σήμερα, οι Κυβερνήσεις του Κυριάκου Μητσοτάκη, οι ηγεσίες του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών έχουν εργαστεί όλες συστηματικά, ώστε να μπορέσουμε σήμερα να φτάσουμε εδώ πέρα. Προφανώς όλα αυτά γίνονται υπό την καθοδήγηση και τη διαρκή παρέμβαση του ίδιου του Πρωθυπουργού, Κυριάκου Μητσοτάκη, ο οποίος είναι ο κύριος υπεύθυνος που βρισκόμαστε σήμερα εδώ για να υπογράφουμε τη σύμβαση».
Ο υφυπουργός Υποδομών, Νίκος Ταχιάος, τόνισε: «Σήμερα κλείνει ένας δύσκολος κύκλος και ξεκινά μία νέα μέρα – εξίσου απαιτητική, αλλά και αισιόδοξη. Ολοκληρώνεται μια μακρά και σύνθετη διαδικασία, γιατί το να καταλήξει ένα έργο από την ωρίμανσή του μέχρι τη συμβασιοποίησή του είναι μία υπόθεση χρονοβόρα και πραγματικά περίπλοκη, ειδικά όταν πρόκειται για ένα έργο παραχώρησης, όπως αυτό που συμβασιοποιείται σήμερα.
Ας αφήσουμε πίσω το παρελθόν και ας επικεντρωθούμε στο μέλλον. Ο ΒΟΑΚ αλλάζει την Κρήτη. Η Κρήτη με τον νέο ΒΟΑΚ θα είναι ένα διαφορετικό νησί. Ωστόσο, η διαδρομή μέχρι το τελικό αποτέλεσμα δεν θα είναι εύκολη. Είναι η πρώτη φορά που στην Ελλάδα υλοποιείται ως ενιαίο έργο ένας αυτοκινητόδρομος τόσο μεγάλου μήκους, και μάλιστα σε ένα νησί με υψηλή, εποχιακά έντονη, κυκλοφορία.
Αυτό σημαίνει ότι χρειαζόμαστε τη στήριξη της τοπικής κοινωνίας και των τοπικών αρχών. Η επιτυχία του έργου εξαρτάται από αυτήν ακριβώς τη συνεργασία. Ήδη πριν από τη συμβασιοποίηση, ξεκινήσαμε διαβουλεύσεις με όλους τους εμπλεκόμενους φορείς του νησιού – και αυτές θα συνεχιστούν. Είναι κρίσιμο να πορευτούμε όλοι μαζί, γιατί αυτό το έργο δεν ανήκει μόνο στην Κυβέρνηση, αλλά σε ολόκληρη την Κρήτη. Και είναι η ίδια η Κρήτη που θα συμβάλει στην επιτυχή ολοκλήρωσή του.
Η διαβούλευση θα είναι συνεχής. Πολλά από τα αιτήματα των τοπικών κοινωνιών είναι λογικά και τα προσεγγίζουμε θετικά. Ήδη εργαζόμαστε με τους φορείς για να τα ενσωματώσουμε, όπου αυτό είναι εφικτό.
Αυτό που χρειάζεται, επίσης, να γίνει κατανοητό είναι ότι η παραχώρηση δεν είναι απλώς μία εγκατάσταση ενός αναδόχου, ο οποίος θα δώσει ένα εξαιρετικό έργο και θα το λειτουργήσει με πραγματικά πρωτοφανή τρόπο για τα ελληνικά δεδομένα, αλλά είναι και ένα εργαλείο. Είναι ένα εργαλείο που μπορεί να προσφέρει και παράπλευρα οφέλη – συνοδά έργα, επεκτάσεις και υποδομές που ωφελούν την τοπική κοινωνία. Αυτή είναι η εμπειρία από τις παραχωρήσεις – εμπειρία που αποδίδεται και στις κυβερνήσεις του Κυριάκου Μητσοτάκη.
Σήμερα ξεκινά ένας νέος κύκλος. Στόχος της πολιτικής ηγεσίας του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών είναι η άμεση εγκατάσταση εργοταξίων σε όλους τους νομούς της Κρήτης. Εργαζόμαστε εντατικά προς αυτήν την κατεύθυνση και σύντομα αυτό θα γίνει πράξη – όχι μόνο λόγω των χρονοδιαγραμμάτων του Ταμείου Ανάκαμψης, αλλά γιατί είναι αναγκαίο για να βρει η Κρήτη έναν νέο λειτουργικό ρυθμό.
Είμαστε σήμερα εδώ με χαρά, αλλά και με αίσθημα ευθύνης, γιατί το εγχείρημα που ξεκινά μπροστά μας είναι μεγάλο. Θα συνεχίσουμε με την ίδια αφοσίωση, με την οποία όλες οι πολιτικές ηγεσίες του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, των Κυβερνήσεων του Κυριάκου Μητσοτάκη αντιμετώπισαν αυτό το έργο.
Εύχομαι στην Κρήτη να απολαύσει το έργο αυτό που ξεκινά σήμερα. Και επιτρέψτε μου να προσθέσω κάτι ακόμα: στην Κρήτη έχουμε βρει τους πιο ώριμους και συνεργάσιμους συνομιλητές. Είναι κάτι που αξίζει να αναγνωρίσουμε. Και αυτή η συνεργασία θα είναι καθοριστική για την ταχεία υλοποίηση του έργου».
Γ. Περιστέρης: Καταθέσαμε την πιο άρτια προσφορά
Εκ μέρους του παραχωρησιούχου, ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος του ομίλου ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, Γιώργος Περιστέρης σημείωσε: «Σήμερα υπογράφηκε η σύμβαση παραχώρησης του τμήματος Χανιά – Ηράκλειο του ΒΟΑΚ, όσο κι αν αυτό φαινόταν απίθανο. Γιατί ήταν απίθανο; Διότι η προθεσμία της 9ης Μαΐου, που είχε θέσει ο Πρωθυπουργός, ήταν εξαιρετικά ασφυκτική, καθώς κανονικά απαιτούνται δύο μήνες προετοιμασίας για να φτάσουμε στο στάδιο των υπογραφών.
Παρόλα αυτά, η σημερινή ημέρα κατέστη εφικτή χάρις στο ξενύχτι όλων των ανθρώπων του ομίλου ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, της πολιτικής ηγεσίας του υπουργείου Υποδομών, των υπηρεσιακών παραγόντων και των τραπεζών, τις οποίες ιδιαιτέρως ευχαριστούμε για τη συμβολή τους.
Πριν ακόμη γίνει ο διαγωνισμός, κι ενώ ήμασταν προεπιλεγέντες -όχι διαγωνιζόμενοι- είχε φανεί αδιέξοδο στο να ενταχθεί στο σύνολο της παραχώρησης το τμήμα Χανιά – Κίσσαμος. Βοηθήσαμε κι εμείς για να βρεθεί η νομική λύση εκείνη που θα επέτρεπε να ενταχθεί στον ήδη εξαγγελθέντα διαγωνισμό η προαίρεση Χανιά – Κίσσαμος, χωρίς να χρειαστεί η αναβολή ή η επαναδημοπράτηση του έργου.
Θα ήθελα ιδιαιτέρως να ευχαριστήσω τα στελέχη της εταιρείας μας – καταθέσαμε όχι μόνο την πιο ανταγωνιστική προσφορά, αλλά και την πιο άρτια.
Σήμερα ξεκινάει μια δύσκολη διαδρομή. Χρειάζεται συνεργασία όλων -πρώτα απ’ όλα της κοινωνίας της Κρήτης, της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, του Δημοσίου και όλων των Αρχών- ούτως ώστε να μπορέσει να κατασκευαστεί και να ολοκληρωθεί το πολύ δύσκολο αυτό έργο».
Η ταυτότητα του έργου
Ο ΒΟΑΚ, στην τελική ανάπτυξή του, θα συνδέει το δυτικό με το ανατολικό άκρο της Κρήτης, αναβαθμίζοντας δραστικά την ασφάλεια των οδικών μεταφορών και διευκολύνοντας τις μετακινήσεις και τις μεταφορές στο νησί.
Το τμήμα Ηράκλειο – Χανιά είναι το μεγαλύτερο από τα τρία τμήματα της ενιαίας χάραξης του ΒΟΑΚ. Θα έχει μήκος περίπου 157 χλμ. με συνοδό παράπλευρο οδικό δίκτυο.
Προαίρεση στην παραχώρηση αποτελεί η κατασκευή και του κομματιού δυτικότερα των Χανίων, έως την Κίσσαμο, μήκους 30 χλμ., για το οποίο έχουν ολοκληρωθεί και επικαιροποιηθεί οι μελέτες. Μαζί με την προαίρεση, ο νέος δρόμος θα περιλαμβάνει 43 κόμβους, 23 σήραγγες και 89 γέφυρες.
Πρόκειται για ένα από τα μεγαλύτερα έργα υποδομής στην Ελλάδα, με συνολικό προϋπολογισμό 1,75 δισ. ευρώ. Σημαντικό μέρος του κόστους θα καλυφθεί από ευρωπαϊκούς πόρους που έχουν εξασφαλιστεί.
Το έργο για τον άξονα Ηράκλειο – Χανιά αναμένεται να ολοκληρωθεί σε βάθος 5ετίας.
Σε εξέλιξη είναι, εν τω μεταξύ, οι εργασίες για την κατασκευή των δύο άλλων τμημάτων του ΒΟΑΚ. Το τμήμα Νεάπολη – Άγιος Νικόλαος Λασιθίου, στο ανατολικό άκρο του νησιού, χρηματοδοτείται εξ ολοκλήρου από το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας, ενώ το σκέλος Χερσόνησος – Νεάπολη, που θα συνδέει τις Περιφερειακές Ενότητες Ηρακλείου και Λασιθίου, αποτελεί σύμπραξη του Δημοσίου και του ιδιωτικού τομέα που συγχρηματοδοτείται από το ΤΑΑ.
Για την επέκταση του ΒΟΑΚ και προς τα ανατολικά έχουν ήδη εκπονηθεί μελέτες για την έκταση από τον Άγιο Νικόλαο έως την Παχιά Άμμο, ενώ έχει εγκριθεί η χρηματοδότηση μελετών μέχρι τη Σητεία.