ΑρχικήΑΥΤΟΚΙΝΗΤΟΔΡΟΜΟΙΑ. Καλόμπαρης: Ζητούμενο ο «επαναπατρισμός» της τεχνογνωσίας των Ελλήνων μηχανικών

Α. Καλόμπαρης: Ζητούμενο ο «επαναπατρισμός» της τεχνογνωσίας των Ελλήνων μηχανικών

Την επιτακτική ανάγκη για «επαναπατρισμό» της τεχνογνωσίας των Ελλήνων μηχανικών που δραστηριοποιούνται στο εξωτερικό, σε μία εποχή που σταδιακά επανακάμπτει ο τεχνικός κλάδος, ανέδειξε με την ομιλία του ο γενικός διευθυντής της Salfo Qatar, Άλκης Καλόμπαρης, στο 2ο Συνέδριο Υποδομών και Μεταφορών.

H Salfo Qatar, ελληνική εταιρεία συμβούλων με ιδιαίτερη εξωστρέφεια, δραστηριοποιείται πλέον σε όλες τις χώρες του Κόλπου που, όπως είπε ο κ. Καλόμπαρης, είναι μία περιοχή με πυρετώδη κατασκευαστική δραστηριότητα.

Σύμφωνα με το στέλεχος της Salfo Qatar, οι υπερεντατικοί ρυθμοί ανάπτυξης έργων κατέστησαν αναγκαία τη δημιουργία ενός συστήματος αξιολόγησης βιωσιμότητας των κατασκευών (GSAS), με κινητήριο μοχλό στην όλη προσπάθεια να είναι το Κατάρ.

Όπως εξήγησε, στο Κατάρ θεσμοθετήθηκε για τα δημόσια έργα, η ικανοποίηση κάποιων συγκεκριμένων κριτηρίων και προδιαγραφών, ώστε αυτά να πετυχαίνουν ένα ορισμένο επίπεδο αξιολόγησης και σχετίζονται με μία σειρά παραγόντων όπως οι βέλτιστες πρακτικές κατασκευής, το εργοθέσιο, η ενέργεια του νερού, η ενέργεια του κτιρίου και τα υλικά.

Αναλύοντας τα χαρακτηριστικά του συστήματος αξιολόγησης, σχολίασε πως τα οφέλη είναι πολλαπλά σε περιβαλλοντικό, κοινωνικό αλλά και οικονομικό επίπεδο εφόσον δίνονται κίνητρα σε εταιρείες ανάπτυξης ακινήτων αλλά και σε ιδιώτες επενδυτές να το εφαρμόσουν, με εκπτώσεις στα οικοδομικά υλικά και χορηγήσεις δανείων με ευνοϊκούς όρους.

Πρόσθεσε πως αν και το σύστημα αξιολόγησης, έχει μετρηθεί πως επιφέρει μία αύξηση της αρχικής επένδυσης της τάξης του 2-6%, η εμπειρία έχει δείξει ότι αξίζει λόγω των σημαντικών ανταποδοτικών οφελών (return of investment που προσεγγίζει το 10%), ακόμη και χωρίς να ληφθούν υπ’ όψιν τα επιπλέον κίνητρα που παρέχονται το κράτος.

Ο κ. Καλόμπαρης τόνισε επίσης πως τα κριτήρια αξιολόγησης αφορούν τόσο τη φάση της κατασκευής (construction management) όσο και τη φάση της λειτουργίας.

Μιλώντας για το Κατάρ, εξήγησε πως είναι το πλέον ενεργοβόρο Εμιράτο, αν και πληθυσμό μόλις 250 χιλ. κατοίκων, ενώ το χαρακτήρισε «το πλέον ένοχο» αναφορικά με τις εκπομπές ατμοσφαιρικών ρύπων, σε μια περιοχή όπου οι πόροι είναι δυσεύρετοι.

«Ήταν σημαντική η ύπαρξη κεντρικής βούλησης στα Εμιράτα», σχολίασε σχετικά με την επιτυχή εφαρμογή του συστήματος αξιολόγησης και συμπλήρωσε πως δεν επικεντρώνεται μόνο σε κτιριακά έργα αλλά και άλλες υποδομές όπως οι σιδηρόδρομοι, ακόμη και σε ολόκληρες γειτονιές.

«Πλέον τα κριτήρια αξιολόγησης μπαίνουν στο τραπέζι από τη φάση της προμελέτης ή ακόμα και της μελέτης βιωσιμότητας και συνοδεύουν το έργο σε όλα τα μεταγενέστερα στάδια», είπε επεξηγώντας τις αλλαγές που αυτό επιφέρει στη φάση του commissioning, στην περιβαλλοντική διαχείριση κατά την κατασκευή αλλά και κατά την περίοδο λειτουργίας.

Ο κ. Καλόμπαρης έκλεισε την ομιλία του παραθέτοντας μία σειρά παραδειγμάτων από έργα στα οποία συμμετέχει η Salfo Qatar και βρίσκονται σε εξέλιξη στη Μέση Ανατολή, μεταξύ των οποίων το Στάδιο Qatar Foundation για το Παγκόσμιο Κύπελλο Ποδοσφαίρου 2022 (με ανάδοχο την J&P ΑΒΑΞ), την Gold Line του Μετρό της Ντόχα (με ανάδοχο, κοινοπραξία της οποίας ηγείται ο ΑΚΤΩΡ) και ένα κτιριακό συγκρότημα 1 εκατ. τ.μ. με 2 εμπορικά κέντρα, 3 ξενοδοχεία και πίστα τεχνητού χιονιού.

Είναι αξιοσημείωτο πως ο στόχος για όλα τα παραπάνω έργα είναι η επίτευξη αξιολόγησης 4 αστέρων (με άριστα το 5), κάτι το οποίο σημαίνει συμμόρφωση με υψηλότατες προδιαγραφές στην κατασκευή αλλά και στη λειτουργία.

Share With:
Βαθμολογήστε αυτό το άρθρο
No Comments

Αφήστε ένα σχόλιο