Κυριακή, 18 Μαΐου, 2025
Ειδήσεις και νέα για τις επιβατικές και εμπορευματικές μεταφορές
  • ΑΡΧΙΚΗ
  • ΕΙΔΗΣΕΙΣ

    ΝΑΥΤΙΛΙΑ

    Το μήνυμα του ΣΕΕΝ για την Παγκόσμια Ημέρα της Γυναίκας στη Ναυτιλία. Στο 7,8% η απασχόληση στην Ελλάδα

    18 Μαΐου, 2025
    ΝΑΥΤΙΛΙΑ

    ΕΝΕΔΕΠ: Καταγγέλλει τη στάση των Cosco, DPort και PCT

    17 Μαΐου, 2025
    ΣΙΔΗΡΟΔΡΟΜΟΣ

    Ολοκληρώθηκαν οι εκλογές στην ΠΕΠΕ. 1η η +ΣυνΕξέλιξη (157 ψήφοι), 2η η Συμμαχία Μηχανοδηγών (129 ψήφοι)

    17 Μαΐου, 2025
    ΣΙΔΗΡΟΔΡΟΜΟΣ

    Έκπτωση 10% στη γραμμή Αθήνα – Θεσσαλονίκη από 17 Μαΐου έως 30 Ιουνίου από τη Hellenic Train

    17 Μαΐου, 2025
    ΝΑΥΤΙΛΙΑ

    Στον ΟΛΠ υψηλόβαθμη αντιπροσωπεία από τη Δημοκρατία του Καζακστάν

    16 Μαΐου, 2025
    ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

    Στα 3,9 δισ. το πρωτογενές πλεόνασμα προϋπολογισμού στο α’ 4μηνο του 2025

    16 Μαΐου, 2025

  • ΜΜΜ
  • ΑΕΡΟΠΟΡΙΚΑ
  • ΣΙΔΗΡΟΔΡΟΜΟΣ
  • ΟΔΙΚΕΣ
  • LOGISTICS
  • ΤΑΧΥΔΡΟΜΕΙΑ
  • ΝΑΥΤΙΛΙΑ
No Result
Προβολή όλων
  • ΑΡΧΙΚΗ
  • ΕΙΔΗΣΕΙΣ

    ΝΑΥΤΙΛΙΑ

    Το μήνυμα του ΣΕΕΝ για την Παγκόσμια Ημέρα της Γυναίκας στη Ναυτιλία. Στο 7,8% η απασχόληση στην Ελλάδα

    18 Μαΐου, 2025
    ΝΑΥΤΙΛΙΑ

    ΕΝΕΔΕΠ: Καταγγέλλει τη στάση των Cosco, DPort και PCT

    17 Μαΐου, 2025
    ΣΙΔΗΡΟΔΡΟΜΟΣ

    Ολοκληρώθηκαν οι εκλογές στην ΠΕΠΕ. 1η η +ΣυνΕξέλιξη (157 ψήφοι), 2η η Συμμαχία Μηχανοδηγών (129 ψήφοι)

    17 Μαΐου, 2025
    ΣΙΔΗΡΟΔΡΟΜΟΣ

    Έκπτωση 10% στη γραμμή Αθήνα – Θεσσαλονίκη από 17 Μαΐου έως 30 Ιουνίου από τη Hellenic Train

    17 Μαΐου, 2025
    ΝΑΥΤΙΛΙΑ

    Στον ΟΛΠ υψηλόβαθμη αντιπροσωπεία από τη Δημοκρατία του Καζακστάν

    16 Μαΐου, 2025
    ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

    Στα 3,9 δισ. το πρωτογενές πλεόνασμα προϋπολογισμού στο α’ 4μηνο του 2025

    16 Μαΐου, 2025

  • ΜΜΜ
  • ΑΕΡΟΠΟΡΙΚΑ
  • ΣΙΔΗΡΟΔΡΟΜΟΣ
  • ΟΔΙΚΕΣ
  • LOGISTICS
  • ΤΑΧΥΔΡΟΜΕΙΑ
  • ΝΑΥΤΙΛΙΑ
No Result
Προβολή όλων
Ειδήσεις και νέα για τις επιβατικές και εμπορευματικές μεταφορές
No Result
Προβολή όλων

Γιατί… δρομολογείται ιδιωτικοποίηση της Εγνατίας Οδού

ffotinos by ffotinos
27 Φεβρουαρίου, 2017
στο ΓΝΩΜΗ
0
Share on FacebookShare on Twitter
Εκτύπωση άρθρου

Mε «πάτημα» την έλλειψη υποδομών για την εξυπηρέτηση των ταξιδιωτών (βενζινάδικα, καφέ κ.λπ.), οι δανειστές της χώρας και κάποιοι τεχνοκράτες του ΤΑΙΠΕΔ έχουν κάνει «σημαία» την ιδιωτικοποίηση της Εγνατίας οδού.

Ο σύγχρονος αυτοκινητόδρομος συνδέει την Ηγουμενίτσα με την Αλεξανδρούπολη και έχει μήκος 658 χλμ., που φθάνει τα 1.000 χλμ. μαζί με τους κάθετους άξονες που εξυπηρετούν τη σύνδεση με τα Βαλκάνια.

Κόστισε περίπου επτά δισ. ευρώ και, σύμφωνα με συντηρητικούς υπολογισμούς, με το σημερινό καθεστώς και μόνο με την ανάπτυξη των προβλεπόμενων σταθμών διοδίων μπορεί να αποδώσει στα δημόσια ταμεία 350 εκατ. ευρώ ώς το 2022, ενώ με παρεμβάσεις μεγαλύτερης κλίμακας τα συνολικά έσοδα σε βάθος 35ετίας θα αγγίξουν τα πέντε δισ. ευρώ.

Η ιδιωτικοποίηση του έτοιμου αυτοκινητόδρομου αποτελεί επιταγή του πρώτου μνημονίου και έχει περιληφθεί στο μεσοπρόθεσμο πρόγραμμα της περιόδου 2012-2015 (νόμος 3985/2011).

Τα οικονομικά στοιχεία όμως δεν βγαίνουν και, για να δικαιολογηθούν τα αδικαιολόγητα, το περασμένο καλοκαίρι το ΤΑΙΠΕΔ προσέλαβε τεχνικό, οικονομικό και νομικό σύμβουλο, με αμοιβή 750.000 ευρώ, για να υπολογίσει το εύλογο τίμημα της παραχώρησης και τα αναμενόμενα οφέλη για το Δημόσιο.

Να σημειωθεί ότι η δημόσια «Εγνατία Οδός Α.Ε.» διαθέτει προσωπικό υψηλών προδιαγραφών και έχει επιλεγεί ως σύμβουλος σε γειτονικές κυβερνήσεις!

«Φουσκωμένο» κόστος

Οι θιασώτες της ιδιωτικοποίησης έφθασαν να υποστηρίζουν ότι πρέπει να εκχωρηθεί ο αυτοκινητόδρομος για να αναπτυχθούν… φωτοβολταϊκά πάρκα.

Είναι μια σωστή λύση για να καλυφθούν τα έξοδα ηλεκτροφωτισμού των σταθμών διοδίων και των σηράγγων, που ανέρχονται σε εννέα εκατ. ευρώ τον χρόνο, αλλά μπορεί να γίνει με διαγωνισμό, χωρίς να αλλάξει το καθεστώς της Εγνατίας οδού.

Φουσκώνουν επίσης το ετήσιο κόστος βαριάς συντήρησης στα 100 εκατ. ευρώ, εισηγούνται όμως να παραμείνει στο Δημόσιο η αποπληρωμή του δανείου ύψους 250 εκατ. ευρώ που είχε συναφθεί το 2006 με ιδιωτική τράπεζα για τη χρηματοδότηση των έργων.

Είχε χορηγηθεί με εγγύηση τα έσοδα από τα διόδια, αλλά οι σταθμοί άργησαν να λειτουργήσουν και η αποπληρωμή του οργανώθηκε τα τελευταία χρόνια.

Απομένουν περίπου 88 εκατ. ευρώ, αλλά η τράπεζα διεκδικεί τόκους υπερημερίας ύψους 130 εκατ. ευρώ.

Με αυτά τα δεδομένα, ο Ευκλείδης Τσακαλώτος είχε την περασμένη εβδομάδα συνάντηση με τη διοίκηση της «Εγνατία Οδός» και ζήτησε να υποβληθεί έκθεση για την ορθολογική ανάπτυξη του σημαντικού περιουσιακού στοιχείου, με γνώμονα το δημόσιο συμφέρον.

Θα υποβληθεί στα τεχνικά κλιμάκια της τρόικας, στο πλαίσιο της διαπραγμάτευσης, και δεν αποκλείεται να αλλάξουν οι σχεδιασμοί.

Μερική… ιδιωτικοποίηση

Στην πραγματικότητα, σημαντικές λειτουργίες της Εγνατίας οδού έχουν εκχωρηθεί από χρόνια σε ιδιώτες, μέσα από διεθνείς διαγωνισμούς.

Η ελαφρά συντήρηση κοστίζει σήμερα περίπου 22 εκατ. ευρώ και γίνεται από εταιρεία που δίνει δουλειά σε 350 εργαζόμενους.

Αλλα 300 άτομα απασχολούνται στην είσπραξη των διοδίων, που επίσης παρέχεται από ιδιώτες και κοστίζει 40-60 χιλιάδες ευρώ τον μήνα, ανάλογα με τα κυκλοφοριακά μεγέθη του κάθε σταθμού, ενώ αποδίδει στο Δημόσιο περίπου 20 εκατ. ευρώ τον χρόνο.

Να σημειωθεί ότι η χρέωση για ένα Ι.Χ. διαμορφώνεται σήμερα στα 0,030 ευρώ ανά χιλιόμετρο, όταν στους υπόλοιπους αυτοκινητόδρομους είναι 0,070 ευρώ.

Δεν έχουν επίσης αναπτυχθεί οι προβλεπόμενοι, από την υπουργική απόφαση του 2014, σταθμοί διοδίων.

Οι υπηρεσίες της Εγνατίας οδού, χωρίς επιπλέον επιβάρυνση για το Δημόσιο, έχουν επεξεργαστεί σενάρια για την αξιοποίηση του αυτοκινητόδρομου και μάλιστα χωρίς μεγάλη επιβάρυνση για τους οδηγούς.

Υπολογίζουν ότι η ανάπτυξη όλων των σταθμών διοδίων μπορεί να ολοκληρωθεί ώς το 2018 και η χρέωση να διαμορφωθεί στα 0,035 ευρώ ανά χιλιόμετρο.

Σταδιακά ώς το 2021 θα αυξηθεί στα 0,045 ευρώ, εξασφαλίζοντας καθαρά έσοδα της τάξης των 320 εκατ. ευρώ μέσα στην πρώτη πενταετία.

Ως τότε εκτιμάται ότι θα έχει ολοκληρωθεί η βαριά συντήρηση, που θα φέρει μείωση στα έσοδα τα επόμενα χρόνια, αλλά από το 2026 μπορεί να ξεκινήσει η νέα προσαρμογή στις τιμές των διοδίων και να διαμορφωθεί στα 0,045 ευρώ, με προοπτική να φθάσει τα 0,050 ευρώ το 2055.

Με αυτούς τους υπολογισμούς τα συνολικά έσοδα για το Δημόσιο στην επόμενη 35ετία θα διαμορφωθούν στα 4,901 δισ. ευρώ.

Χαρά Τζαναβάρα,

«Εφημερίδα των Συντακτών»

Ακολουθήστε μας στο επίσημο κανάλι του «m» στο Youtube
Ακολουθήστε μας στο επίσημο κανάλι του «m» στο Linkedin
Tags:ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΟΔΡΟΜΟΙΕΓΝΑΤΙΑ ΟΔΟΣΤΑΙΠΕΔ

Σχετικά Άρθρασχετικά

MMM

Φεβρουάριο του 2026 παραδίδεται η επέκταση του Μετρό Θεσσαλονίκης προς Καλαμαριά με 5 νέους σταθμούς

12 Μαΐου, 2025
ΟΔΙΚΕΣ

Μνημόνιο συνεργασίας της Ολυμπίας Οδού με το Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης

8 Μαΐου, 2025
ΟΔΙΚΕΣ

Τη Μ. Παρασκευή θα απολογηθεί ο οδηγός του φορτηγού που ενεπλάκη στο δυστύχημα στα διόδια Πολυμύλου

17 Απριλίου, 2025
ΟΔΙΚΕΣ

Στον εισαγγελέα ο οδηγός του φορτηγού, μετά το δυστύχημα στα διόδια Πολυμύλου με 2 νεκρούς

16 Απριλίου, 2025
MMM

Δημοσιεύτηκε το ΦΕΚ με τις αρμοδιότητες του υφυπουργού Υποδομών, Νίκου Ταχιάου

26 Μαρτίου, 2025
ΟΔΙΚΕΣ

Χρ. Δήμας: Με τη λειτουργία της γέφυρας του Αξιού αποκαθίσταται η ομαλή κυκλοφορία των οχημάτων προς τη Θεσσαλονίκη

24 Μαρτίου, 2025
Επόμενο άρθρο

Εμπορευματικά κέντρα: Παραμένουν ακόμα σε… μακέτες

Αφήστε μια απάντηση Ακύρωση απάντησης

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Έχω διαβάσεις και αποδέχομαι τους όρους χρήσης.

  • Δημοφιλή
  • Σχόλια
  • Τελευταία

Οι πρώτες, νέες πληροφορίες για τη συμφωνία Ελλάδας – Ιταλίας στον σιδηρόδρομο

15 Μαΐου, 2025

Τι προβλέπει η νέα συμφωνία Ελλάδας – Ιταλίας για τον σιδηρόδρομο: 8 υπεραστικά τρένα και 15 προαστιακού τύπου φέρνουν οι Ιταλοί (FS)

12 Μαΐου, 2025

ΣΑΤΑ: Η πιάτσα της Uber στο αεροδρόμιο της Αθήνας είναι παράνομη, στάση εργασίας στις 15/5

14 Μαΐου, 2025

Πως σχολίασαν τη νέα συμφωνία Ελλάδας – Ιταλίας ο Δ.Σ. της Ferrovie, ο Πρόεδρος και ο Δ.Σ. της Hellenic Train

13 Μαΐου, 2025

Hellenic Train: Η επένδυση των 360 εκατ. ευρώ είναι από τις μεγαλύτερες στις μεταφορές στην Ελλάδα

12 Μαΐου, 2025

Η Hellenic Train αναζητά τεχνικό προσωπικό σε όλη την Ελλάδα

14 Μαΐου, 2025

Τι οδήγησε στην οριστική ρήξη στον ΟΛΘ μεταξύ Ι. Σαββίδη και Αθ. Λιάγκου;

15 Μαΐου, 2025

Σύνδεσμος εμπόρων και μεσιτών ταξί: Στηρίζουμε απόλυτα τα αιτήματα των ιδιοκτητών ταξί

14 Μαΐου, 2025

Νέο σημείο παραλαβής Uber (Έξοδος 4, Αφίξεις) στο αεροδρόμιο «Ελ. Βενιζέλος»

1

Πώς θα κινηθούν τα ΜΜΜ έως και την Τρίτη 22 Απριλίου

0

Που βρίσκονται οι δυο μετροπόντικες της γραμμής 4 του Μετρό της Αθήνας

0

Άνοδος 9,4% στη διακίνηση εμπορευματοκιβωτίων στους προβλήτες ΙΙ και ΙΙΙ του Πειραιά στο πρώτο τρίμηνο

0

H «ακτινογραφία» του ΟΛΘ στα εμπορεύματα και οι προοπτικές του 2025

0

H εξέλιξη των δικαστικών αντιδικιών του αεροδρομίου της Αθήνας με το ελληνικό δημόσιο

0

Η DHL θα επενδύσει 2 δισ. ευρώ, έως το 2030, στα Health Logistics

0

Σύσταση της ΕΕ για τον καλύτερο συντονισμό των εξαγωγών και των ειδών διπλής χρήσης

0

Το μήνυμα του ΣΕΕΝ για την Παγκόσμια Ημέρα της Γυναίκας στη Ναυτιλία. Στο 7,8% η απασχόληση στην Ελλάδα

18 Μαΐου, 2025

ΕΝΕΔΕΠ: Καταγγέλλει τη στάση των Cosco, DPort και PCT

17 Μαΐου, 2025

Ολοκληρώθηκαν οι εκλογές στην ΠΕΠΕ. 1η η +ΣυνΕξέλιξη (157 ψήφοι), 2η η Συμμαχία Μηχανοδηγών (129 ψήφοι)

17 Μαΐου, 2025

Έκπτωση 10% στη γραμμή Αθήνα – Θεσσαλονίκη από 17 Μαΐου έως 30 Ιουνίου από τη Hellenic Train

17 Μαΐου, 2025

Στον ΟΛΠ υψηλόβαθμη αντιπροσωπεία από τη Δημοκρατία του Καζακστάν

16 Μαΐου, 2025

Στα 3,9 δισ. το πρωτογενές πλεόνασμα προϋπολογισμού στο α’ 4μηνο του 2025

16 Μαΐου, 2025

Για το αναπτυξιακό σχεδιασμό και την ερευνητική δραστηριότητα του ΕΚΕΤΑ ενημερώθηκε ο υφ. Ανάπτυξης

16 Μαΐου, 2025

Ικανοποίηση Β. Κικίλια από τη μείωση μέχρι 32% των τιμών στα ακτοπλοϊκά εισιτήρια

16 Μαΐου, 2025
" "

Metaforespress

  • Ταυτότητα
  • Όροι χρήσης
  • Διαφημιστείτε
  • Επικοινωνία

Δείτε Ακόμη

  • Υπόγειος
  • Οικονομία
  • Γνώμη
  • (Ταχο)γράφος
  • Videos

Εγγραφή Νewsletter



    Social Media

    Ακολουθήστε το metaforespress.gr στο google news

    Powered by iservices logo

    Metaforespress
    Χρησιμοποιούμε cookies για την καλύτερη εμπειρία στην ιστοσελίδα μας. Μπορείτε να αλλάξετε τις ρυθμίσεις σας και να αποθηκεύσετε τις προτιμήσεις σας παρακάτω.Ρυθμίσεις CookiesΑποδοχή όλων
    Πολιτική απορρήτου

    Επισκόπηση πολιτικής απορρήτου

    ---
    Απαραίτητα
    Πάντα ενεργοποιημένα
    Τα απαραίτητα cookies είναι απολύτως απαραίτητα για τη σωστή λειτουργία του ιστότοπου. Αυτή η κατηγορία περιλαμβάνει μόνο cookie που διασφαλίζουν βασικές λειτουργίες και δυνατότητες ασφάλειας του ιστότοπου. Αυτά τα cookies δεν αποθηκεύουν προσωπικά στοιχεία.
    ΑΠΟΔΟΧΗ & ΑΠΟΘΗΚΕΥΣΗ
    No Result
    Προβολή όλων
    • ΑΡΧΙΚΗ
    • ΕΙΔΗΣΕΙΣ
    • ΜΜΜ
    • ΑΕΡΟΠΟΡΙΚΑ
    • ΣΙΔΗΡΟΔΡΟΜΟΣ
    • ΟΔΙΚΕΣ
    • LOGISTICS
    • ΤΑΧΥΔΡΟΜΕΙΑ
    • ΝΑΥΤΙΛΙΑ
    • ΥΠΟΓΕΙΟΣ

    © metaforespress.gr