ΑρχικήΓΝΩΜΗTo 23o Συνέδριο της ΕΕL και η Μετακόβιντ εποχή: Κάντε το αλλιώς!

To 23o Συνέδριο της ΕΕL και η Μετακόβιντ εποχή: Κάντε το αλλιώς!

Το 23ο Πανελλήνιο Συνέδριο έριξε την ηλεκτρονική του αυλαία και χαρακτηρίστηκε επιτυχημένο και εποικοδομητικό, γιατί πέραν της γνώσης από τα στελέχη που συμμετείχαν, παρήγαγε για μία ακόμα φορά πολιτική.

Και δεν θα μπορούσε να γίνει διαφορετικά δεδομένων των προσωπικοτήτων που συμμετείχαν στις εργασίες του συνεδρίου. Ποια ήταν όμως τα βασικά συμπεράσματα από τους ειδικούς; Τι είπαν για την εποχή που διανύουμε και για όσα έρχονται;

Η αλήθεια είναι ότι ζούμε σε μια «μετά-εποχή». Η Ελλάδα βρίσκεται σε μία περιοχή που τελεί υπό αναδιαμόρφωση και ανασυγκρότηση, τοποθετημένη ανάμεσα στη Μέση Ανατολή, τη  Βόρεια Αφρική, την Τουρκία και φυσικά τα Δυτικά Βαλκάνια και είναι αντιμέτωπη με μία συνεχή  και σημαντική έλλειψη σταθερότητας στις πολιτικές των γειτόνων της.

Η εικόνα ίσως περιέχει: 3 άτομα

Κάπως έτσι έθεσε ο Ευάγγελος Βενιζέλος την περιφερειακή, αλλά σημαντική εικόνα της ευρύτερης περιοχής [1] στο πρόσφατο 23ο συνέδριο της Ελληνικής Εταιρείας Logistics.

Είναι ίσως η πρώτη φορά που η ανάγνωση της ευρύτερης κατάστασης αποκτά μια οπτική γωνία που μπορεί να ενεργοποιήσει σημαντικές ευκαιρίες για τη χώρα μας και κυρίως για την επιχειρηματικότητα.

Είναι μια προσέγγιση που ξεπερνά τα στενά όρια του Ελληνικού ναρκισσισμού-εντοπιότητας και της εσωστρέφειας και δίνει μια βεντάλια ερεθισμάτων, αλλά και μια πρόταση «κάντε το αλλιώς».

Ένα παράδειγμα, είναι οι περίφημες σιδηροδρομικές υποδομές που τόσο χρειάζεται η εφοδιαστική αλυσίδα, αλλά και το διερχόμενο διεθνές φορτίο. Και θυμόμαστε όλοι το φρένο που είχε «πατηθεί» στην Ειδομένη και την αποδυνάμωση της δυναμικής που είχε δημιουργηθεί το 2015.

 

Η ανάπτυξη της βιομηχανίας δεν μπορεί να  είναι αποτελεσματική χωρίς την συνύπαρξη της εφοδιαστικής αλυσίδας. Το ίδιο συμβαίνει και με το εμπόριο

 

Αυτό μας οδηγεί σε ένα και μόνο συμπέρασμα, ότι κρίνεται απαραίτητο να επιστρατευθεί κάθε είδους διπλωματία ώστε τα Δυτικά Βαλκάνια να μπορέσουν να αποτελέσουν μια φερέγγυα λύση.

Μια τέτοια διπλωματία θα αναβαθμίσει το ρόλο του λιμανιού της Θεσσαλονίκης και θα του προσφέρει τη δυνατότητα της «ιδιοκτησίας» των φορτίων με εξαγωγική προοπτική.

Ταυτόχρονα μπορεί να προσφέρει μια ευκαιρία στις Ελληνικές επιχειρήσεις με εξωστρέφεια, ώστε να συμμετέχουν ενεργά στην ανασυγκρότηση των Βαλκανίων αποκτώντας ένα σημαντικό μερίδιο.

Από την άλλη πλευρά του – οικονομικού- λόφου στέκεται η βιομηχανία και η μεταποίηση. Η ανασυγκρότηση της κυβερνητικής πολιτικής στην κατεύθυνση ενός ανεξάρτητου υπουργείου Βιομηχανίας, Εμπορίου και Logistics είναι μονόδρομος για ένα παραγωγικό μοντέλο που θα σταθεί αρωγός στα διεθνώς εμπορεύσιμα Ελληνικά προϊόντα. Η ανάπτυξη της βιομηχανίας δεν μπορεί να  είναι αποτελεσματική χωρίς την συνύπαρξη της εφοδιαστικής αλυσίδας. Το ίδιο συμβαίνει και με το εμπόριο.

Οι τρεις αυτές πλευρές του τριγώνου ανάπτυξης πρέπει να αναβαθμιστούν και να στηριχθούν με κάθε θυσία. Η έννοια της ανάπτυξης και της συνεργασίας δημοσίου και ιδιωτικού τομέα ανοίγει τις πόρτες σε νέα μοντέλα παραγωγής και υπηρεσιών που θα δημιουργήσουν τεράστια προστιθέμενη και φορολογητέα αξία. Τους άξονες αυτούς υποστήριξε στο ίδιο συνέδριο ο Στέργιος Πιτσιόρλας με εμπειρία και με αντίληψη της «μεγάλης εικόνας».

Στη χώρα μας, μεσούσης της υγειονομικής κρίσης σύμφωνα με τον Βασίλη Κορκίδη, πρόεδρο ΕΒΕΠ, το 1/3 των επιχειρήσεων που βρίσκονται σε καθεστώς lockdown δεν πρόκειται να «ανοίξει».

Η εικόνα ίσως περιέχει: 5 άτομα

Αυτή η εξέλιξη σε συνδυασμό με την έλλειψη ολοκληρωμένων και ώριμων δημόσιων έργων, θα μειώσει και την κατανάλωση. Παρότι, όπως είπε και ο οικονομολόγος Διονύσης Χιόνης, οι δημόσιες επενδύσεις και η κατανάλωση είναι ένα λανθασμένο μοντέλο, αλλά απαραίτητο για γρήγορη ανάκαμψη, αποτελούν κεντρικό στοίχημα για την πολιτική ηγεσία. Γι’ αυτό το λόγο το Ταμείο Ανάκαμψης, που τόσο ελπιδοφόρο εμφανίζεται, χρειάζεται την «τέχνη» της απορρόφησης.

Κλείνοντας θα ήθελα να αναφερθώ στις τοποθετήσεις του υφυπουργού Μεταφορών, Γιάννη Κεφαλογιάννη, και του εκπροσώπου της αξιωματικής αντιπολίτευσης, Νίκου Παππά ότι, «η εφοδιαστική αλυσίδα δεν πρέπει να είναι χώρος αντιπαραθέσεων».

Αυτές οι δηλώσεις επιβραβεύουν τη συνολική προσπάθεια του τομέα για παραγωγή πολιτικής χωρίς συμμετοχή στην πολιτική.

[1] Ευάγγελος Βενιζέλος, «Η θέση της Ελλάδας στη Νοτιοανατολική Ευρώπη και τη Μεσόγειο – Αναζητώντας τη μεγάλη εικόνα» (evenizelos.gr)

 

Νίκος Ροδόπουλος

Πρόεδρος Ελληνικής Εταιρείας Logistics
Πρόεδρος & Διευθύνων Σύμβουλος OnLine Data
Μέλος Γενικού Συμβουλίου ΣΕΒ
Επιστημονικός Σύμβουλος ΕΒΕΠ

Share With:
Βαθμολογήστε αυτό το άρθρο
No Comments

Αφήστε ένα σχόλιο