Τετάρτη, 6 Δεκεμβρίου, 2023
Ειδήσεις και νέα για τις επιβατικές και εμπορευματικές μεταφορές
  • ΑΡΧΙΚΗ
  • ΕΙΔΗΣΕΙΣ

    E65, NEA ODOS, 29-30JUN2021
    ΑΥΤΟ/ΔΡΟΜΟΙ

    Κυκλοφοριακές ρυθμίσεις, ως τις 22/12, στον αυτοκινητόδρομο Α.Θ.Ε.

    6 Δεκεμβρίου, 2023
    MMM

    Τροπολογία για τη διασφάλιση της συνεχούς παροχής επιβατικών μεταφορών στην περιοχή αρμοδιότητας ΟΑΣΑ

    6 Δεκεμβρίου, 2023
    ΥΠΟΓΕΙΟΣ

    «Πολιτικά το θέμα της Ριζάρη είναι πιο κρίσιμο από αυτό των Εξαρχείων»

    6 Δεκεμβρίου, 2023
    LOGISTICS

    Workshop για ασφαλείς και προστατευόμενους χώρους στάθμευσης στις οδικές εμπορευματικές μεταφορές στις 11/12

    6 Δεκεμβρίου, 2023
    ΑΕΡΟΠΟΡΙΚΑ

    Για 3ο συνεχόμενο μήνα, σε άνοδο το air cargo: +3,8% ο Οκτώβριος

    6 Δεκεμβρίου, 2023
    Y1 AK KATEHAKI, ATTIKI ODOS, APR 2007-JAN2008
    ΑΥΤΟ/ΔΡΟΜΟΙ

    «Σύννεφα» γύρω από τις επεκτάσεις της Αττικής Οδού σε Λαύριο, Ραφήνα και Λ. Βουλιαγμένης

    6 Δεκεμβρίου, 2023

  • ΜΜΜ
  • ΑΕΡΟΠΟΡΙΚΑ
  • ΣΙΔΗΡΟΔΡΟΜΟΣ
  • ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΟΔΡΟΜΟΙ
  • LOGISTICS
  • ΤΑΧΥΔΡΟΜΕΙΑ
  • ΝΑΥΤΙΛΙΑ
No Result
Προβολή όλων
  • ΑΡΧΙΚΗ
  • ΕΙΔΗΣΕΙΣ

    E65, NEA ODOS, 29-30JUN2021
    ΑΥΤΟ/ΔΡΟΜΟΙ

    Κυκλοφοριακές ρυθμίσεις, ως τις 22/12, στον αυτοκινητόδρομο Α.Θ.Ε.

    6 Δεκεμβρίου, 2023
    MMM

    Τροπολογία για τη διασφάλιση της συνεχούς παροχής επιβατικών μεταφορών στην περιοχή αρμοδιότητας ΟΑΣΑ

    6 Δεκεμβρίου, 2023
    ΥΠΟΓΕΙΟΣ

    «Πολιτικά το θέμα της Ριζάρη είναι πιο κρίσιμο από αυτό των Εξαρχείων»

    6 Δεκεμβρίου, 2023
    LOGISTICS

    Workshop για ασφαλείς και προστατευόμενους χώρους στάθμευσης στις οδικές εμπορευματικές μεταφορές στις 11/12

    6 Δεκεμβρίου, 2023
    ΑΕΡΟΠΟΡΙΚΑ

    Για 3ο συνεχόμενο μήνα, σε άνοδο το air cargo: +3,8% ο Οκτώβριος

    6 Δεκεμβρίου, 2023
    Y1 AK KATEHAKI, ATTIKI ODOS, APR 2007-JAN2008
    ΑΥΤΟ/ΔΡΟΜΟΙ

    «Σύννεφα» γύρω από τις επεκτάσεις της Αττικής Οδού σε Λαύριο, Ραφήνα και Λ. Βουλιαγμένης

    6 Δεκεμβρίου, 2023

  • ΜΜΜ
  • ΑΕΡΟΠΟΡΙΚΑ
  • ΣΙΔΗΡΟΔΡΟΜΟΣ
  • ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΟΔΡΟΜΟΙ
  • LOGISTICS
  • ΤΑΧΥΔΡΟΜΕΙΑ
  • ΝΑΥΤΙΛΙΑ
No Result
Προβολή όλων
Ειδήσεις και νέα για τις επιβατικές και εμπορευματικές μεταφορές
No Result
Προβολή όλων

Commission approves €800 million Italian scheme to compensate airports and ground-handling operators for the damage suffered due to the coronavirus outbreak

ffotinos by ffotinos
26 Ιουλίου, 2021
στο INTERNATIONAL
0
Share on FacebookShare on Twitter
Εκτύπωση άρθρου

The European Commission has approved, under EU State aid rules, a €800 million Italian scheme to compensate airports and ground-handling operators for the damage suffered due to the coronavirus outbreak and the travel restrictions that Italy and other countries had to implement to limit the spread of the virus.

Executive Vice-President Margrethe Vestager in charge of competition policy, said: “Airports are among the companies that have been hit particularly hard by the coronavirus outbreak. This €800 million scheme will enable Italy to compensate them for the damage suffered as a direct result of the travel restrictions that Italy and other countries had to implement to limit the spread of the virus. We continue working in close cooperation with Member States to find workable solutions to mitigate the economic impact of the coronavirus outbreak, in line with EU rules.”

The Italian scheme

Italy notified to the Commission an aid measure to compensate airports and ground-handling operators for the damage suffered during the period between 1 March and 14 July 2020 due to the coronavirus outbreak and the travel restrictions in place.

Under the scheme, the aid will take the form of direct grants. The measure will be open to all airports and ground-handling operators with a valid operating certificate delivered by the Italian civil aviation authority.

A claw-back mechanism will ensure that any public support received by the beneficiaries in excess to the actual damage suffered will have to be paid back to the Italian State.

The Commission assessed the measure under Article 107(2)(b) of the Treaty on the Functioning of the European Union (TFEU), which enables the Commission to approve State aid measures granted by Member States to compensate specific companies or specific sectors for the damages directly caused by exceptional occurrences, such as the coronavirus outbreak.

The Commission considers that the coronavirus outbreak qualifies as an exceptional occurrence, as it is an extraordinary, unforeseeable event having a significant economic impact. As a result, exceptional interventions by the Member States to compensate for the damages linked to the outbreak are justified.

The Commission found that the Italian measure will compensate damages that are directly linked to the coronavirus outbreak, and that it is proportionate, as the compensation will not exceed what is necessary to make good the damage, in line with Article 107(2)(b) TFEU.

On this basis, the Commission approved the measure under EU State aid rules.

Background

Financial support from EU or national funds granted to health services or other public services to tackle the coronavirus situation falls outside the scope of State aid control. The same applies to any public financial support given directly to citizens. Similarly, public support measures that are available to all companies such as for example wage subsidies and suspension of payments of corporate and value added taxes or social contributions do not fall under State aid control and do not require the Commission’s approval under EU State aid rules. In all these cases, Member States can act immediately.

When State aid rules are applicable, Member States can design ample aid measures to support specific companies or sectors suffering from the consequences of the coronavirus outbreak in line with the existing EU State aid framework.

On 13 March 2020, the Commission adopted a Communication on a Coordinated economic response to the COVID-19 outbreak setting out these possibilities.

In this respect, for example:

  • Member States can compensate specific companies or specific sectors (in the form of schemes) for the damage suffered due and directly caused by exceptional occurrences, such as those caused by the coronavirus outbreak. This is foreseen by Article 107(2)(b)TFEU.
  • State aid rules based on Article 107(3)(c) TFEU enable Member States to help companies cope with liquidity shortages and needing urgent rescue aid.
  • This can be complemented by a variety of additional measures, such as under the de minimis Regulation and the General Block Exemption Regulation, which can also be put in place by Member States immediately, without involvement of the Commission.

In case of particularly severe economic situations, such as the one currently faced by all Member States due the coronavirus outbreak, EU State aid rules allow Member States to grant support to remedy a serious disturbance to their economy. This is foreseen by Article 107(3)(b) TFEU of the Treaty on the Functioning of the European Union.

On 19 March 2020, the Commission adopted a State aid Temporary Framework based on Article 107(3)(b) TFEU to enable Member States to use the full flexibility foreseen under State aid rules to support the economy in the context of the coronavirus outbreak. The Temporary Framework, as amended on 3 April, 8 May, 29 June, 13 October 2020 and 28 January 2021, provides for the following types of aid, which can be granted by Member States: (i) Direct grants, equity injections, selective tax advantages and advance payments; (ii) State guarantees for loans taken by companies; (iii) Subsidised public loans to companies, including subordinated loans; (iv) Safeguards for banks that channel State aid to the real economy; (v) Public short-term export credit insurance;(vi) Support for coronavirus related research and development (R&D); (vii) Support for the construction and upscaling of testing facilities; (viii) Support for the production of products relevant to tackle the coronavirus outbreak; (ix) Targeted support in the form of deferral of tax payments and/or suspensions of social security contributions; (x) Targeted support in the form of wage subsidies for employees; (xi) Targeted support in the form of equity and/or hybrid capital instruments; (xii) Support for uncovered fixed costs for companies facing a decline in turnover in the context of the coronavirus outbreak.

The Temporary Framework will be in place until the end of December 2021. With a view to ensuring legal certainty, the Commission will assess before this date if it needs to be extended.

The non-confidential version of the decision will be made available under the case number SA.63074 in the State aid register on the Commission’s competition website once any confidentiality issues have been resolved. New publications of State aid decisions on the internet and in the Official Journal are listed in the Competition Weekly e-News.

More information on the Temporary Framework and other action the Commission has taken to address the economic impact of the coronavirus pandemic can be found here.

(European Commission)

Ακολουθήστε μας στο επίσημο κανάλι του «m» στο Youtube
Tags:ALITALIAGROUND HANDLING

Σχετικά Άρθρα

ΑΕΡΟΠΟΡΙΚΑ

Η Alitalia καλείται να επιστρέψει 400 εκατ. ευρώ από παράνομη κρατική βοήθεια

28 Μαρτίου, 2023
ΑΕΡΟΠΟΡΙΚΑ

Επίσημη πρόταση για την απόκτηση μετοχών της ΙΤΑ Airway ετοιμάζεται από τη Lufthansa

10 Ιανουαρίου, 2023
ΑΕΡΟΠΟΡΙΚΑ

Απέσυρε το ενδιαφέρον της για την εξαγορά της ITA Airways η MSC

23 Νοεμβρίου, 2022
ΑΕΡΟΠΟΡΙΚΑ

Τραγικό περιστατικό στο αεροδρόμιο της Αθήνας, ξεψύχησε εργαζόμενος

16 Σεπτεμβρίου, 2022
ΑΕΡΟΠΟΡΙΚΑ

Στην τελική ευθεία οι διαγωνισμοί για τα δικαιώματα επίγειας εξυπηρέτησης, εμπορευμάτων και καυσίμων στο αεροδρόμιο της Αθήνας

28 Φεβρουαρίου, 2022
ΑΕΡΟΠΟΡΙΚΑ

Πως πρώην αεροσυνοδοί της Alitalia εξέφρασαν τη δυσαρέσκεια τους για την απόλυσή τους (video)

21 Οκτωβρίου, 2021
Επόμενο άρθρο

Commission approves €110 million aid to compensate Athens international airport for the damage suffered due to the coronavirus outbreak

Αφήστε μια απάντηση Ακύρωση απάντησης

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Έχω διαβάσεις και αποδέχομαι τους όρους χρήσης.

  • Δημοφιλή
  • Σχόλια
  • Τελευταία
³P

Κυκλοφοριακές ρυθμίσεις στο κέντρο της Αθήνας στις 6/12, κλειστοί οι σταθμοί «Πανεπιστήμιο», «Μοναστηράκι»

5 Δεκεμβρίου, 2023

Επαναλαμβανόμενες απεργιακές κινητοποιήσεις από τη Δευτέρα 4 Δεκεμβρίου αποφάσισαν οι ιδιοκτήτες ταξί (ΠΟΕΙΑΤΑ)

1 Δεκεμβρίου, 2023

«Αγώνας δρόμου» στον ΟΣΕ για να επανεκκινήσουν τα τρένα στο Αθήνα – Θεσσαλονίκη τον Δεκέμβριο

4 Δεκεμβρίου, 2023

Θα κυκλοφορούν τη Δευτέρα 4 Δεκεμβρίου τα ταξί της Αττικής. 48ωρη απεργία στις 5 και 6 Δεκεμβρίου

3 Δεκεμβρίου, 2023

ΑΣΕΠ: Αναρτήθηκαν τα προσωρινά αποτελέσματα για τις 141 θέσεις στην ΥΠΑ

1 Δεκεμβρίου, 2023

Προς παράταση του ορίου ηλικίας απόσυρσης λεωφορείων ΚΤΕΛ και ταξί

4 Δεκεμβρίου, 2023

Ενέργειες του υπουργείου Μεταφορών για την τροποποίηση των υπερωριών του προσωπικού της ΥΠΑ

2 Δεκεμβρίου, 2023

Κατατίθενται στις 5 Δεκεμβρίου οι δεσμευτικές προσφορές για το οδικό τμήμα Ιωάννινα – Κακαβιά

4 Δεκεμβρίου, 2023

Hellenic Train: Έχει λάβει δάνεια 68 εκατ. από τη μητρική Trenitalia, στα 114 εκατ. οι απαιτήσεις από δημόσιο και προμηθευτές

1

Προς παράταση του ορίου ηλικίας απόσυρσης λεωφορείων ΚΤΕΛ και ταξί

1
E65, NEA ODOS, 29-30JUN2021

Κυκλοφοριακές ρυθμίσεις, ως τις 22/12, στον αυτοκινητόδρομο Α.Θ.Ε.

6 Δεκεμβρίου, 2023

Τροπολογία για τη διασφάλιση της συνεχούς παροχής επιβατικών μεταφορών στην περιοχή αρμοδιότητας ΟΑΣΑ

6 Δεκεμβρίου, 2023

«Πολιτικά το θέμα της Ριζάρη είναι πιο κρίσιμο από αυτό των Εξαρχείων»

6 Δεκεμβρίου, 2023

Workshop για ασφαλείς και προστατευόμενους χώρους στάθμευσης στις οδικές εμπορευματικές μεταφορές στις 11/12

6 Δεκεμβρίου, 2023

Για 3ο συνεχόμενο μήνα, σε άνοδο το air cargo: +3,8% ο Οκτώβριος

6 Δεκεμβρίου, 2023
Y1 AK KATEHAKI, ATTIKI ODOS, APR 2007-JAN2008

«Σύννεφα» γύρω από τις επεκτάσεις της Αττικής Οδού σε Λαύριο, Ραφήνα και Λ. Βουλιαγμένης

6 Δεκεμβρίου, 2023

Συμμετοχή υπουργού Ναυτιλίας στο Συμβούλιο Υπουργών Μεταφορών της ΕΕ

5 Δεκεμβρίου, 2023

Γρ. Δημητριάδης: Επενδύσεις για τις θυγατρικές του Υπερταμείου, με έμφαση στην “πράσινη” ανάπτυξη

5 Δεκεμβρίου, 2023

Metaforespress

  • Ταυτότητα
  • Όροι χρήσης
  • Διαφημιστείτε
  • Επικοινωνία

Δείτε Ακόμη

  • Υπόγειος
  • Οικονομία
  • Γνώμη
  • (Ταχο)γράφος
  • Videos

Εγγραφή Νewsletter



    Social Media

    Ακολουθήστε το metaforespress.gr στο google news

    Powered by iservices logo

    No Result
    Προβολή όλων
    • ΑΡΧΙΚΗ
    • ΕΙΔΗΣΕΙΣ
    • ΜΜΜ
    • ΑΕΡΟΠΟΡΙΚΑ
    • ΣΙΔΗΡΟΔΡΟΜΟΣ
    • ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΟΔΡΟΜΟΙ
    • LOGISTICS
    • ΤΑΧΥΔΡΟΜΕΙΑ
    • ΝΑΥΤΙΛΙΑ
    • ΥΠΟΓΕΙΟΣ

    © metaforespress.gr

    Χρησιμοποιούμε cookies για την καλύτερη εμπειρία στην ιστοσελίδα μας. Μπορείτε να αλλάξετε τις ρυθμίσεις σας και να αποθηκεύσετε τις προτιμήσεις σας παρακάτω.Ρυθμίσεις CookiesΑποδοχή όλων
    Πολιτική απορρήτου

    Επισκόπηση πολιτικής απορρήτου

    ---
    Απαραίτητα
    Πάντα ενεργοποιημένα
    Τα απαραίτητα cookies είναι απολύτως απαραίτητα για τη σωστή λειτουργία του ιστότοπου. Αυτή η κατηγορία περιλαμβάνει μόνο cookie που διασφαλίζουν βασικές λειτουργίες και δυνατότητες ασφάλειας του ιστότοπου. Αυτά τα cookies δεν αποθηκεύουν προσωπικά στοιχεία.
    ΑΠΟΔΟΧΗ & ΑΠΟΘΗΚΕΥΣΗ