Στη συνεδρίαση του Βορειοατλαντικού Συμβουλίου του ΝΑΤΟ στις Βρυξέλλες παρουσίασε ο Επίτροπος Βιώσιμων Μεταφορών και Τουρισμού, Απόστολος Τζιτζικώστας το σχέδιο της ΕΕ για τη στρατιωτική κινητικότητα.
Στην ομιλία του στο Συμβούλιο, ο κ. Τζιτζικώστας αναφέρθηκε στις γεωπολιτικές και γεωστρατηγικές ανακατατάξεις που αντιμετωπίζει η Ευρώπη και η Συμμαχία.
Για τη στρατιωτική κινητικότητα, ο Επίτροπος υπογράμμισε ότι αποτελεί μια από τις κορυφαίες προτεραιότητες στο χαρτοφυλάκιό του, σημειώνοντας πως στον συγκεκριμένο τομέα, η ΕΕ δραστηριοποιείται από το 2017, με το πρώτο σχέδιο δράσης να εγκρίνεται το επόμενο έτος.
Ένα σχέδιο δράσης που καθόριζε τις υποδομές μεταφορών διπλής χρήσης (πολιτικής και στρατιωτικής), σε συνεργασία με το ΝΑΤΟ.
«Οι υποδομές διπλής χρήσης καθορίστηκαν με βάση τις μη στρατιωτικές υποδομές, τα λεγόμενα διευρωπαϊκά δίκτυα μεταφορών.
Αυτές είναι οι πιο στρατηγικές συνδέσεις μας μεταξύ των κρατών μελών, των πρωτευουσών τους και όλων των μεγάλων οικονομικών κέντρων.
Αυτό οφείλεται στο γεγονός ότι η υποδομή για στρατιωτικές κινήσεις είναι κατά 97% πανομοιότυπη με το πολιτικό μας δίκτυο.
Η συνεργασία μεταξύ της Ευρωπαϊκής Επιτροπής και του ΝΑΤΟ για τις υποδομές διπλής χρήσης είναι ένα από τα καλύτερα παραδείγματα συνεργασίας μέχρι στιγμής», τόνισε ο Επίτροπος.
Ο κ. Τζιτζικώστας αναφέρθηκε στον πρώτο προϋπολογισμό για υποδομές στρατιωτικής κινητικότητας διπλής χρήσης το 2019, όταν ακόμα η αξία των συγκεκριμένων υποδομών δεν ήταν στις προτεραιότητες της ΕΕ. Όλα αυτά, όπως τόνισε, άλλαξαν το 2022 με τον πόλεμο στην Ουκρανία.
Οι διαθέσιμοι πόροι ύψους 1,7 δισεκατομμυρίων ευρώ απορροφήθηκαν μέσα σε μόλις δυο χρόνια, για 95 έργα διπλής χρήσης σε 21 κράτη μέλη της ΕΕ.
«Αυτός ο προϋπολογισμός ήταν υπερβολικά μικρός. Οι μελλοντικές μας επενδύσεις πρέπει να είναι πιο εστιασμένες και πολύ – πολύ υψηλότερες.
Σε στενή συνεργασία με το ΝΑΤΟ, προσδιορίσαμε τέσσερις διαδρόμους στρατιωτικής κινητικότητας προτεραιότητας της ΕΕ που πρέπει να αναβαθμιστούν επειγόντως στις στρατιωτικές απαιτήσεις.
Και προσδιορίσαμε 600 συγκεκριμένα έργα υποδομών διπλής χρήσης σε ισάριθμα σημεία.
Την 1η Ιουλίου θα έχουμε έτοιμη την τελική χαρτογράφηση των σημείων και των αντίστοιχων έργων για να την παρουσιάσουμε στους Υπουργούς Μεταφορών και Άμυνας των κρατών μελών της ΕΕ», επισήμανε ο Επίτροπος.
Ο κ. Τζιτζικώστας σημείωσε ότι τα έργα αυτά είναι σε δρόμους, στον σιδηρόδρομο, σε λιμάνια και αεροδρόμια και προβλέπονται και παρεμβάσεις για τον ανεφοδιασμό, σύμφωνα με τις ανάγκες τόσο της ΕΕ, όσο και του ΝΑΤΟ.
➡️Θα έχουν οφέλη οι υποδομές μεταφορών της Ελλάδας από τη «στρατιωτική κινητικότητα» της ΕΕ;
➡️Θα εξασφαλιστούν πιο εύκολα χρηματοδοτήσεις για τη σύνδεση σιδηροδρόμων, αεροδρομίων και οδικών αξόνων με λιμάνια; Θα έχουν τα τελευταία και σύγχρονες αποθήκες;
➡️Θα εξασφαλιστεί η χρηματοδότηση για το Αλεξανδρούπολη – Ορμένιο;
➡️Θα προχωρήσει το Νέα Καρβάλη – Τοξότες;
➡️Η αναβάθμιση του Θεσσαλονίκη – Προμαχώνας;
➡️Θα ενταθούν τα έργα αναβάθμισης υποδομών σε λιμάνια, όπως η Αλεξανδρούπολη;
Η Ελλάδα εντάσσεται, κυρίως, σε 2 μεταφορικούς εμπορευματικούς διαδρόμους:
📌Ευρωπαϊκός Διάδρομος Μεταφορών Δυτικών Βαλκανίων: Συνδέει την Ελλάδα με Αυστρία, Σερβία, Σλοβενία, Κροατία και Σκόπια.
📌”Baltic – Black – Aegean Seas” (3 Seas): Συνδέει την Ελλάδα με Βουλγαρία, Ρουμανία, Ουγγαρία, Σλοβακία, Πολωνία, ενώ πλέον υφίστανται και επεκτάσεις προς Ουκρανία (Λιμάνι Οδησσού).
Τα ανωτέρω χρειάζεται να τύχουν ευρείας προσοχής από τα αρμόδια υπουργεία…