ΑρχικήLOGISTICSΟι οδικές εμπορευματικές μεταφορές θα “εκτοξευθούν” τα επόμενα 30 έτη. Θα καταφέρουν όμως να “πιάσουν” το στόχο για το κλίμα;

Οι οδικές εμπορευματικές μεταφορές θα “εκτοξευθούν” τα επόμενα 30 έτη. Θα καταφέρουν όμως να “πιάσουν” το στόχο για το κλίμα;

Ο παγκόσμιος πληθυσμός αυξάνεται περίπου κατά 81 εκατομμύρια ανθρώπους το χρόνο, σύμφωνα με την Παγκόσμια Τράπεζα, γεγονός που αντικατοπτρίζεται άμεσα στις ανάγκες κατανάλωσης και κινητικότητας.

Επιμέλεια: Βάσω Βεγιάζη

Επιπλέον, ο όγκος των οδικών μεταφορών θα αυξηθεί κατά 300% τα επόμενα 30 χρόνια, σύμφωνα με το Διεθνές Φόρουμ Μεταφορών (ITF) και το Διεθνές Συμβούλιο Καθαρών Μεταφορών (ICCT).

Βάσει των παραπάνω, η Διεθνής Ένωση Οδικών Μεταφορών (IRU) διερωτάται πώς αυτή η ανάπτυξη θα συμβαδίσει με την επίτευξη του στόχου για μηδενικές εκπομπές ρύπων, σύμφωνα με νέα «Πράσινη Συμφωνία» (Green Deal) της ΕΕ.

Αρχικά, θα πρέπει να μπει τέλος στα στερεότυπα που συσχετίζουν τις εκπομπές με τις οδικές εμπορευματικές μεταφορές.

Σύμφωνα με τον Matthias Maedge της IRU, ο οποίος συμμετείχε σε πάνελ σχετικό στη Βιέννη για το εν λόγω θέμα, «σε αντίθεση με τα όσα επικρατούν οι επαγγελματικές οδικές μεταφορές δεν αποτελούν το μεγαλύτερο παραγωγό διοξειδίου του άνθρακα (CO2) εν συγκρίσει με άλλους τρόπους μεταφοράς.

Το γερμανικό παράδειγμα καταδεικνύει ότι ο αντίκτυπος ενός φορτηγού ντίζελ 40 τόνων στο κλίμα είναι κατά 30% χαμηλότερος σε σχέση με ένα ηλεκτροκίνητο τρένο, όταν εξετάζεται το συνολικό περιβαλλοντικό κόστος ενός μέσου».

Climate impact of different transport modes - Comparison of total environmental costs

Πώς μπορεί να επιτευχθούν καθαρές μηδενικές εκπομπές;

Αυτή τη στιγμή, σύμφωνα με την IRU, υπάρχουν τρεις λύσεις που μπορούν να ανταποκριθούν στην πρόκληση της επίτευξης καθαρών μηδενικών εκπομπών:

1.Εναλλακτικά και ανανεώσιμα καύσιμα

Ενώ τα φώτα της δημοσιότητας είναι στραμμένα στα ηλεκτρικά οχήματα με μπαταρία, η IRU έχει ένα πιο ολοκληρωμένο όραμα για τον ενεργειακό και τεχνολογικό συνδυασμό του μέλλοντος.

Ένα λίτρο ντίζελ μπορεί να αποθηκεύσει 120 φορές περισσότερη ενέργεια από μια μπαταρία Li-on. Μόνο το CNG, το LNG και το υδρογόνο προσφέρουν ανταγωνιστικό ενεργειακό περιεχόμενο και αντιπροσωπεύουν πιο ευέλικτες και κατάλληλες επιλογές καυσίμων για βαρύτερα οχήματα μεγάλων αποστάσεις.

Οι κυψέλες μπαταρίας έχουν επίσης μεγάλο αποτύπωμα CO2 – χρειάζονται 50 τόνους CO2 για τη μπαταρία ενός φορτηγού διανομής με αυτονομία 300 χλμ.

Η στροφή σε εναλλακτικές πηγές ενέργειας συνεπάγεται τη δημιουργία ενός ευνοϊκού περιβάλλοντος και τη δημιουργία της σωστής υποδομής φόρτισης και ανεφοδιασμού.

2.Οχήματα υψηλής χωρητικότητας

Η χρήση οχημάτων υψηλής χωρητικότητας (25,25 μέτρων, 44 τόνων ή παραπάνω) αντιπροσωπεύει τον ταχύτερο τρόπο μείωσης των εκπομπών CO2 κατά 40%.

Τα οχήματα αυτά μπορούν επίσης να αξιοποιηθούν με ασφάλεια στους δρόμους μας και θα καταστήσουν τις οδικές μεταφορές πιο αποτελεσματικές.

Η αντικατάσταση 3 τυποποιημένων φορτηγών από 2 οχήματα υψηλής χωρητικότητας θα μειώσει τον Ευρωπαϊκό στόλο φορτηγών κατά 2 εκατομμύρια μονάδες, πράγμα που ισοδυναμεί με 30% λιγότερη κίνηση στους δρόμους.

3.Διευκόλυνση του εμπορίου

Η βελτιστοποίηση των οδικών μεταφορών μέσω της ανάπτυξης ψηφιακών εργαλείων και διαδικασιών θα μειώσει δραστικά το χρόνο, το κόστος και τις εκπομπές, ενώ τα φορτηγά δεν θα παραμένουν πλέον στα σύνορα για μεγάλο χρονικό διάστημα.

Αξιοποιώντας τις διατροπικές δυνατότητες που παρέχει το σύστημα TIR, τα αγαθά μπορούν να φτάσουν στον προορισμό τους με ταχύτερο και πιο πράσινο τρόπο, φθηνότερα σε σχέση με την αεροπορική και ταχύτερα από τη σιδηροδρομική μεταφορά.

Εντούτοις, απαιτείται στενότερη συνεργασία όλων των ενδιαφερομένων για την καλύτερη προώθηση της χρήσης τέτοιων επιλογών διατροπικών μεταφορών.

Share With:
Βαθμολογήστε αυτό το άρθρο
No Comments

Αφήστε ένα σχόλιο