Ένα νέο κεφάλαιο ανοίγει στον συνεχιζόμενο εμπορικό πόλεμο μεταξύ Ηνωμένων Πολιτειών και Κίνας, με τις δύο υπερδυνάμεις να μεταφέρουν πλέον την αντιπαράθεση στα λιμάνια.
Οι κυβερνήσεις τους προχωρούν σε επιβολή ειδικών λιμενικών τελών για πλοία που συνδέονται με τη μία ή την άλλη χώρα, σε μια κίνηση που ενδέχεται να ανατρέψει τις ισορροπίες στη διεθνή ναυτιλία.
Αμερικανικά μέτρα: πρόσθετα τέλη για πλοία κινεζικής προέλευσης
Η Ουάσινγκτον έχει ανακοινώσει πως, από τις 14 Οκτωβρίου 2025, θα επιβάλλει ειδικά τέλη σε πλοία κινεζικής ιδιοκτησίας, κατασκευής ή διαχείρισης που προσεγγίζουν αμερικανικά λιμάνια.
Σύμφωνα με πηγές του Reuters και του Bloomberg, τα τέλη αυτά μπορεί να ανέλθουν έως και 1,5 εκατομμύριο δολάρια ανά πλοίο, ανάλογα με το μέγεθος και τον τύπο του φορτίου.
Οι ρυθμίσεις αποτελούν μέρος ενός ευρύτερου πλαισίου οικονομικών πιέσεων που στοχεύουν στον περιορισμό της κινεζικής επιρροής στις θαλάσσιες μεταφορές και την παραγωγή ναυτιλιακού εξοπλισμού.
Εξαιρέσεις προβλέπονται για ορισμένους τύπους πλοίων, όπως εκείνα που μεταφέρουν υγροποιημένο φυσικό αέριο (LNG), μετά από έντονες πιέσεις της βιομηχανίας ενέργειας.
Σύμφωνα με εκτιμήσεις της ναυτιλιακής αγοράς, οι νέες χρεώσεις θα μπορούσαν να αυξήσουν το λειτουργικό κόστος μεγάλων εταιρειών κατά τρία δισεκατομμύρια δολάρια ετησίως, γεγονός που πιθανόν θα οδηγήσει σε αλλαγές δρομολογίων και μεταφορικών συμφωνιών.
Αντίποινα από το Πεκίνο
Η απάντηση της Κίνας δεν άργησε να έρθει. Το Πεκίνο ανακοίνωσε πως θα επιβάλλει ειδικά λιμενικά τέλη σε όλα τα αμερικανικά πλοία που εισέρχονται σε κινεζικά λιμάνια.
Το τέλος, που τίθεται επίσης σε ισχύ από τις 14 Οκτωβρίου, ορίζεται στα 400 γιουάν ανά καθαρό τόνο (net ton) και θα αυξάνεται σταδιακά κάθε χρόνο, φτάνοντας τα 1.120 γιουάν έως το 2028.
Η Κίνα χαρακτηρίζει τα μέτρα αυτά «αναγκαία αντιμέτρα» έναντι των αμερικανικών πολιτικών που «διαστρεβλώνουν τη ναυτιλιακή αγορά».
Επιπλέον, το Πεκίνο έχει θέσει ανώτατο όριο χρεώσεων ανά πλοίο — έως πέντε ταξίδια ετησίως — προκειμένου να αποφευχθεί η πλήρης αποκοπή των εμπορικών ροών.
Αλυσιδωτές επιπτώσεις στη ναυτιλία
Οι νέες χρεώσεις απειλούν να προκαλέσουν αναστάτωση στις διεθνείς θαλάσσιες μεταφορές, με αρκετές ναυτιλιακές εταιρείες να εξετάζουν ήδη εναλλακτικά δρομολόγια ή αλλαγές στη νηολόγηση των πλοίων τους, ώστε να αποφύγουν τα πρόσθετα κόστη.
Παράλληλα, η εφαρμογή των τελών συνοδεύεται από νομικές και διπλωματικές αβεβαιότητες, καθώς δεν έχει διευκρινιστεί πλήρως πώς θα ελέγχεται η «προέλευση» ενός πλοίου ούτε ποιες ακριβώς εταιρείες θα υπάγονται στους νέους κανονισμούς.
Οι αναλυτές εκτιμούν ότι, εάν τα μέτρα διατηρηθούν, θα αποτελέσουν ένα από τα πιο άμεσα πλήγματα στον παγκόσμιο ναυτιλιακό κλάδο από την εποχή του εμπορικού πολέμου Τραμπ – Σι, ανοίγοντας ένα νέο μέτωπο που ξεπερνά πλέον τους δασμούς και εισέρχεται στα ίδια τα λιμάνια.



















































