Δεκάδες χιλιάδες λιμενεργάτες κατά μήκος της Ανατολικής Ακτής των ΗΠΑ και του Κόλπου του Μεξικού προχώρησαν σε απεργία επ’ αόριστον, προκαλώντας σημαντική αναστάτωση στο εμπόριο και την οικονομία ενόψει των Προεδρικών εκλογών και της εορταστικής εμπορικής περιόδου.
Μέλη της International Longshoremen’s Association (ILA), που εκπροσωπεί 45.000 λιμενεργάτες, αποχώρησαν από τα πόστα τους σε 14 μεγάλα λιμάνια κατά μήκος των Ανατολικών Ακτών και των ακτών του Κόλπου του Μεξικού, διακόπτοντας την κυκλοφορία εμπορευματοκιβωτίων από το Μέιν ως το Τέξας.
Να σημειωθεί ότι, η δράση σηματοδοτεί την πρώτη τέτοια διακοπή λειτουργίας μετά από σχεδόν 50 χρόνια.
Όπως σημειώνουν τα τοπικά μέσα ενημέρωσης, ο Αμερικανός πρόεδρος Τζο Μπάιντεν έχει την εξουσία να αναστείλει την απεργία για 80 ημέρες για περαιτέρω διαπραγματεύσεις, ωστόσο ο Λευκός Οίκος διαβεβαίωσε ότι δεν σχεδιάζει να προχωρήσει σε κάτι τέτοιο.
Από την πλευρά τους, οι λιμενεργάτες αποφάσισαν να προχωρήσουν σε κινητοποιήσεις μετά την αποτυχία των διαπραγματεύσεων για μια νέα Σύμβαση εργασίας, καθώς δεν ικανοποιήθηκαν τα μισθολογικά τους αιτήματα.
Η απεργία μπλοκάρει τα πάντα, από τρόφιμα μέχρι οχήματα σε δεκάδες λιμάνια της χώρας, με τους αναλυτές να προειδοποιούν ότι θα στοιχίσει στην οικονομία δισεκατομμύρια δολάρια κάθε ημέρα και θα ενισχύσει τον πληθωρισμό.
Ποια είδη θα επηρεαστούν
Οι ευαίσθητες στο χρόνο εισαγωγές, όπως τα τρόφιμα, είναι πιθανό να είναι μεταξύ των αγαθών θα επηρεαστούν πρώτα.
Τα εν λόγω λιμάνια διαχειρίζονται περίπου το 14% των γεωργικών εξαγωγών που αποστέλλονται δια θαλάσσης και περισσότερες από τις μισές εισαγωγές, συμπεριλαμβανομένου ενός σημαντικού μεριδίου του εμπορίου μπανανών και σοκολάτας, σύμφωνα με το Farm Bureau.
Άλλοι τομείς που εκτιμάται ότι θα επηρεαστούν είναι το εμπόριο κασσίτερου, καπνού και νικοτίνης, αναφέρει η Oxford Economics. Επίσης, οι εταιρείες ένδυσης και υπόδησης και οι ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες, οι οποίες διοχετεύουν πολλές από τις αποστολές τους μέσω του λιμένα της Βαλτιμόρης, θα δεχθούν σοβαρό πλήγμα.
«Δεν νομίζω ότι θα δούμε άμεσες, σημαντικές οικονομικές επιπτώσεις… αλλά αν η απεργία διαρκέσει τόσο πολύ μπορούμε να αρχίσουμε να βλέπουμε τις τιμές να αυξάνονται και να υπάρχουν κάποιες ελλείψεις σε αγαθά», σχολίασε ο Seth Harris, καθηγητής στο Northeastern University και πρώην σύμβουλος του Λευκού Οίκου για εργασιακά θέματα.
Β. Βεγιάζη