ΑρχικήΝΑΥΤΙΛΙΑΟι επιδόσεις και προσδοκίες του ΟΛΠ σε ακτοπλοΐα και κρουαζιέρα. Παραμένουν σε κερδοφορία, το «στοίχημα» στην αύξηση της κίνησης

Οι επιδόσεις και προσδοκίες του ΟΛΠ σε ακτοπλοΐα και κρουαζιέρα. Παραμένουν σε κερδοφορία, το «στοίχημα» στην αύξηση της κίνησης

Παραμένουν σε κερδοφορία, παρά την στασιμότητα που παρατηρείται στα έσοδά τους, οι τομείς της ακτοπλοΐας και της κρουαζιέρας του ΟΛΠ. Αισιοδοξία για βελτίωση των μεγεθών το εφετινό έτος.

Ειδικότερα, ο τομέας της ακτοπλοΐας παρουσίασε, πέρσι, έσοδα 10,67 εκατ. ευρώ και κέρδη μετά φόρων 2,83 εκατ. και ο τομέας της κρουαζιέρας έσοδα 10,56 εκατ. και κέρδη μετά φόρων 2,61 εκατ.

Επιμέλεια: Βάσω Βεγιάζη 

Στην ακτοπλοΐα, η συνολική διακίνηση επιβατών, το 2018, στις εσωτερικές γραμμές κατέγραψε οριακή αύξηση της τάξης 0,7%, με 15.657.368 επιβάτες, έναντι 15.555.123 το 2017.

Η εν λόγω αύξηση προήρθε κυρίως από τους βελτιωμένους όγκους διακίνησης για τα νησιά του Αιγαίου και τον Αργοσαρωνικό (4,2% και 7,4% αντίστοιχα), ενώ ο τομέας του πορθμείου κατέγραψε για δεύτερη χρονιά μείωση της τάξης του 4,7%.

Η διακίνηση των άγονων γραμμών κατέγραψε ραγδαία αύξηση, αλλά η συνολική διακίνηση που ανήρθε σε 27.458 επιβάτες δεν επιδρά ουσιωδώς στους όγκους διακίνησης.

Αντίστοιχη εικόνα καταγράφεται και στο τομέα διακίνησης οχημάτων στην ακτοπλοΐα, με οριακή μείωση διακίνησης κατά 0,1% (2.646.189 το 2018 έναντι 2.648.725 το 2017).

Αύξηση καταγράφεται στη διακίνηση οχημάτων στις γραμμές εσωτερικού (3,8%) και Αργοσαρωνικού (6,9%) και μείωση στο Πορθμείο (2,7%).

Οι προσδοκίες στην ακτοπλοΐα

Η διακίνηση στον τομέα της ακτοπλοΐας επηρεάζεται κυρίως από την οικονομική κατάσταση της χώρας που επιδρά στην διακίνηση επιβατών και φορτίων και σε μικρότερο βαθμό από τον όγκο τουριστών, όπως αναφέρει ο ΟΛΠ.

H διακίνηση επιβατών από και προς τα νησιά επηρεάζεται και από την ένταση του ανταγωνισμού των πλοίων και των αερομεταφορών χαμηλού κόστους.

Για την περίοδο 2018-2021 προβλέπεται μέσος ρυθμός οικονομικής ανάπτυξης κατά 2,4% που εκτιμάται ότι θα συμβάλλει στην διατήρηση των ροών επιβατών και φορτίων για τα νησιά.

Ωστόσο, η ανοδική πορεία του κόστους πετρελαίου, μετά το χαμηλό του Νοεμβρίου 2016, εκτιμάται ότι θα επιφέρει αύξηση στους ναύλους και πιθανότατα θα επηρεάσει κυρίως την εγχώρια μη τουριστική διακίνηση, η οποία είναι σημαντική για τους μήνες μη αιχμής.

Με βάση τα ανωτέρω στην βραχυπρόθεσμη περίοδο, η μεταβολή διακίνησης επιβατών προβλέπεται να είναι οριακή για το 2019.

Οι επιδόσεις στην κρουαζιέρα  

Η μειωμένη προσφορά δρομολογίων και χωρητικότητας στην ανατολική Μεσόγειο, αποτέλεσμα της αρνητικής γεωπολιτικής συγκυρίας σε χώρες της ασιατικής ακτής, επέδρασε αρνητικά στους διακινούμενους όγκους επιβατών.

Παρά την αρνητική συγκυρία, ο Πειραιάς κατάφερε να προσελκύσει μεγαλύτερο αριθμό επιβατών έναρξης ή ολοκλήρωσης κρουαζιέρας (homeport), βελτιώνοντας τα ποιοτικά χαρακτηριστικά της διακίνησης στο λιμάνι και τα χρηματοοικονομικά αποτελέσματα, όπως αναφέρει ο ΟΛΠ.

Ειδικότερα, η συνολική διακίνηση επιβατών, τo 2018, ανήλθε σε 961.632, έναντι 1.055.559 το 2017 καταγράφοντας μείωση 8,9%.

Οι επιβάτες έναρξης ή ολοκλήρωσης κρουαζιέρας (homeport) ανήρθαν σε 354.398 έναντι 332.611 το 2017, καταγράφοντας αύξηση 6,6%.

Μείωση 9% κατέγραψαν και οι κατάπλοι κρουαζιερόπλοιων, με 524 κατάπλους το 2018, έναντι 576 την προηγούμενη χρονιά.

Οι προσδοκίες για την κρουαζιέρα

Η ένταξη για χρηματοδότηση κατά 95% του έργου της επέκταση του λιμένος Πειραιά, χρηματοδοτούμενου προϋπολογισμό 120 εκατ. για την εξυπηρέτηση της κρουαζιέρας από την Διαχειριστική Αρχή αποτέλεσε το σημαντικότερο γεγονός του περσινού έτους, σύμφωνα με τον ΟΛΠ.

Η κατασκευή των νέων υποδομών, που θα αυξήσει κατά δύο τις θέσεις παραβολής για κρουαζιερόπλοια άνω των 300μ, θέτει τις προϋποθέσεις για την προσέλκυση νέων δρομολογίων στην ευρύτερη περιοχή και την περαιτέρω ανάπτυξη της αγοράς.

To έργο αναμένεται να ολοκληρωθεί το 2022 και σε συνδυασμό με τον νέο σταθμό επιβατών, επί της νέας υποδομής, δημιουργεί νέες προοπτικές για την κρουαζιέρα, τόσο στον Πειραιά, όσο και γενικότερα για την Ελληνική οικονομία.

Σε ευρύτερο επίπεδο, το γεωπολιτικό περιβάλλον στην ανατολική Μεσόγειο από το 2016 με την πολιτική αναταραχή στην Τουρκία, την εμπόλεμη κατάσταση στην Συρία και την αρνητική δημοσιότητα από τις προσφυγικές ροές, οδήγησαν στην απόσυρση χωρητικότητας και δρομολογίων από την περιοχή.

Με δεδομένο ότι η βιομηχανία κρουαζιέρας έχει ένα κύκλο προγραμματισμού δρομολογίων περίπου 2 ετών οι προοπτικές για το 2017 και 2018 ήταν συγκρατημένες.

Τα στοιχεία διακίνησης για τα εν λόγω δύο έτη επιβεβαίωσαν ότι η κρουαζιέρα υιοθετεί πολιτική αποφυγής κινδύνου (risk averse).

Οι αρνητικές προοπτικές της προηγούμενης διετίας, σταδιακά αναστρέφονται και εφόσον το γεωπολιτικό περιβάλλον διατηρήσει τουλάχιστον την παρούσα κατάσταση, αναμένεται η σταδιακή επάνοδος δρομολογίων και χωρητικότητας.

Ήδη, στην αμιγώς ελληνική αγορά, το 2018 με την ανάληψη συντονισμένων ενεργειών τόσο στον τομέα τουρισμού και των εμπλεκόμενων λιμένων κρουαζιέρας, η διακίνηση στους λιμένες της χώρας κατάφερε να καταγράψει αύξηση της τάξης του 3,5% .

Ήδη οι προκρατήσεις θέσεων κρουαζιερόπλοιων για το 2019 στον Πειραιά καταγράφουν αύξηση 15% έναντι του 2018 και εκτιμάται ότι θα κυμανθούν στον αριθμό αφίξεων του 2016, οπότε επιτεύχθηκε το μέγιστο 5ετίας στη διακίνηση επιβατών.

Share With:
Βαθμολογήστε αυτό το άρθρο
No Comments

Αφήστε ένα σχόλιο