Μετά από ένα δύσκολο 2023 και μια ισχυρή ανάκαμψη το 2024, οι πρώτοι εννέα μήνες του 2025 φανερώνουν μια μετατόπιση στη αναπτυξιακή δυναμική των 15 μεγαλύτερων λιμένων εμπορευματοκιβωτίων της ΕΕ, σύμφωνα με το PortEconomics.
Επιμέλεια: Βάσω Βεγιάζη
Κατά τον καθηγητή Theo Notteboom, τα φετινά στοιχεία υποδηλώνουν μια μετατόπιση ισορροπιών, με τα λιμάνια του ευρωπαϊκού Βορρά να αναδεικνύονται σε “πρωταγωνιστές”, αφήνοντας πίσω μεγάλα hubs της Μεσογείου.
Οι “πρωταθλητές” της διψήφιας ανάπτυξης
Μόνο τρία λιμάνια κατάφεραν να πετύχουν διψήφια άνοδο στην κίνηση εμπορευματοκιβωτίων (TEU). Πρόκειται για τα:
- Γκντανσκ (Πολωνία): “Ηγείται” της κούρσας με αύξηση 21,7%. Η επίδοση οφείλεται κυρίως στην έναρξη λειτουργίας του νεότερου τερματικού σταθμού του στο Baltic Hub.
- Gioia Tauro (Ιταλία): Διατηρεί ανοδική πορεία, τροφοδοτούμενο από τις συνεχείς επενδύσεις και δραστηριότητες του ομίλου MSC.
- Μπρεμερχάφεν (Γερμανία): Ξεπερνά το 10% σε ανάπτυξη και αναμένεται να αναρριχηθεί από την 7η στην 5η θέση της συνολικής κατάταξης μέχρι το τέλος του 2025.
Η αναβίωση του γερμανικού λιμενικού “τόξου”
Το Αμβούργο, ένα από τα τρία κορυφαία λιμάνια, σημείωσε ετήσια ανάπτυξη της τάξης του 8,4%. Αυτή η επίδοση ξεπερνά τους ανταγωνιστές του σε Ρότερνταμ και Αμβέρσα – Μπριζ.
Όπως επισημαίνεται, η ανάκαμψη οφείλεται σε αυξημένα calls σε λιμάνια που συνδέονται με νέες ναυτιλιακές συμμαχίες -ιδίως της Gemini- και την είσοδο ξένων παρόχων εκμετάλλευσης τερματικών σταθμών.
Το Βίλχελμσχαφεν, το οποίο διαχειρίστηκε 1 εκατ. TEU στις 18 Σεπτεμβρίου 2025, και το Μπρεμερχάβεν σημείωσαν επίσης ανάπτυξη.
Δυσκολίες στη Νότια Ευρώπη
Τα ισπανικά λιμάνια δυσκολεύτηκαν να διατηρήσουν την δυναμική του 2024, η οποία ενισχύθηκε από τις αναδρομολογήσεις πλοίων εξαιτίας της κρίσης στην Ερυθρά θάλασσα.
Η Βαλένθια σημείωσε αύξηση 3,7%, ενώ το Αλχεθίρας και η Βαρκελώνη είδαν μειώσεις στον όγκο TEU. Το λιμάνι Σίνες στην Πορτογαλία κατέγραψε επίσης πτώση.
Τα γαλλικά λιμάνια HAROPA και Μασσαλία πέτυχαν μικρότερα ποσοστά ανόδου σε σύγκριση με το 2024, ενώ το λιμάνι του Πειραιά μετατοπίστηκε από την 5η θέση της λίστας στην 6η κατά την εξεταζόμενη περίοδο του 2025.
Όπως εκτιμά το PortEconomics, η Μασσαλία αναμένεται να υποχωρήσει από την 15η θέση στην 16η θέση, σε αντίθεση με το Λας Πάλμας στις Κανάριες Νήσους που κατέγραψε αύξηση 15,7% μετά από διακίνηση 1,32 εκατ. TEU το 2024.
Τέλος, αρκετά λιμάνια της ΕΕ που δεν περιλαμβάνονται στα 15 κορυφαία αναμένεται να διαχειριστούν πάνω από 1 εκατομμύριο TEU το 2025, συμπεριλαμβανομένων των Βίλχελμσχαφεν, La Spezia, Κόπερ, Klaipeda, Gdynia και Κωστάντζας.

















































