Σε κοινοβουλευτική Ερώτηση προς τους υπουργούς Υποδομών & Μεταφορών και Περιβάλλοντος & Ενέργειας, με αφορμή την μετατροπή του πελοποννησιακού σιδηροδρόμου σε ποδηλατόδρομο, προχώρησε ο τομεάρχης Υποδομών & Μεταφορών του ΣΥΡΙΖΑ–ΠΣ, Αλέξανδρος Μεϊκόπουλος.
«Η εξέλιξη αυτή, που προκαλεί έντονες αντιδράσεις στις τοπικές κοινωνίες, έρχεται σε πλήρη αντίθεση με κάθε προηγούμενο σχεδιασμό της ίδιας της Κυβέρνησης και με τα εγκεκριμένα χωροταξικά σχέδια στα οποία καταγράφεται ρητά η πρόβλεψη για αναβάθμιση και επαναλειτουργία του σιδηροδρομικού δικτύου της Πελοποννήσου. Οι χειρισμοί της Κυβέρνησης αποτελούν ακόμα μία σαφή ένδειξη για την παντελή έλλειψη συμπαγούς εθνικού στρατηγικού σχεδιασμού για το μέλλον του ελληνικού σιδηροδρόμου», ανέφερε ο βουλευτής.
Σύμφωνα με τον κ. Μεϊκόπουλο, ο σιδηροδρομικός άξονας Κόρινθος – Άργος/Ναύπλιο – Τρίπολη – Καλαμάτα, μήκους περίπου 244 χλμ., αποτελεί αναπόσπαστο κομμάτι της νεότερης ιστορίας της Ελλάδας και συνδέεται άρρηκτα με την οικονομική και κοινωνική ανάπτυξη της Πελοποννήσου.
Παρά την εγκατάλειψη και την απαξίωση εξαιτίας της παρατεταμένης οικονομικής κρίσης, σημαντικά τμήματα της γραμμής παραμένουν λειτουργικά, ενώ έχουν ήδη δαπανηθεί 80 εκατ. ευρώ μέσω του Περιφερειακού Επιχειρησιακού Προγράμματος Πελοποννήσου για ριζική ανακαίνιση της επιδομής της γραμμής.
Στο Εθνικό Στρατηγικό Σχέδιο Μεταφορών (ΕΣΣΜ 2019), η γραμμή Κόρινθος – Άργος – Ναύπλιο εντάχθηκε ρητά στα έργα αναβάθμισης και επαναλειτουργίας, ενώ το 2022 ολοκληρώθηκε μελέτη σκοπιμότητας για λογαριασμό του ΟΣΕ, η οποία απέδειξε τη θετική κοινωνικοοικονομική βιωσιμότητα του έργου (ERR 14,73%, B/C 1,62).
Επιπλέον, η προηγούμενη ηγεσία του υπουργείου Υποδομών είχε συμπεριλάβει τον άξονα Κορίνθου – Τρίπολης – Καλαμάτας στο εικοσαετές επιχειρησιακό σχέδιο (2024–2044) για την ανάπτυξη του σιδηροδρόμου.
Στον αντίποδα των ανωτέρω, στις 24/09/2025 το Τεχνικό Επιμελητήριο Ελλάδας (ΤΕΕ) εξέδωσε ανακοίνωση, σύμφωνα με την οποία, σε συνεργασία με το υπουργείο Περιβάλλοντος & Ενέργειας, προχωρεί σε προκηρύξεις για την επιλογή αναδόχων που θα αναλάβουν την εκπόνηση δύο προμελετών, με αντικείμενο τη μετατροπή των μετρικών γραμμών Μεγάρων – Κορίνθου (μήκους 44 χιλιομέτρων) και Κορίνθου – Καλαμάτας (μήκους 244 χιλιομέτρων) σε ποδηλατοδρόμους συνολικής δαπάνης 4,5 εκατ. ευρώ, με χρηματοδότηση από το Πράσινο Ταμείο.
«Η απόφαση αυτή ανατρέπει πλήρως τον μέχρι πρότινος εγκεκριμένο σχεδιασμό, προκαλώντας εύλογα ερωτήματα για την αξιοπιστία και τη συνέχεια της κυβερνητικής πολιτικής στις δημόσιες υποδομές.
Είναι ενδεικτικό, ότι η τελευταία αυτή κυβερνητική απόφαση ελήφθη παρά το ότι στο από 10/04/2025 Περιφερειακό Χωροταξικό Πλαίσιο Πελοποννήσου (ΦΕΚ 186/Δ) αναφέρεται ρητά η αξιοποίηση του άξονα ως τουριστικού και προαστιακού σιδηροδρόμου, ενώ αντίστοιχα ψηφίσματα Δήμων (Ναυπλίου, Καλαμάτας, Μεσσήνης, Οιχαλίας) ζητούν ομόφωνα την επαναλειτουργία των γραμμών για την εξυπηρέτηση των πολιτών και την ενίσχυση του τουρισμού.
Επιπλέον, η Ελληνική Εταιρεία Περιβάλλοντος και Πολιτισμού (ΕΛΛΕΤ), σε συνεργασία με την Ελβετική Πρεσβεία, τους Ελβετικούς Σιδηροδρόμους και το Πολυτεχνείο της Ζυρίχης (ETH), έχει ήδη αναλάβει πρωτοβουλία για να χαρακτηρισθεί ο σιδηρόδρομος της Πελοποννήσου Μνημείο Παγκόσμιας Πολιτιστικής Κληρονομιάς της UNESCO», σημείωσε ο βουλευτής.
Στην Ερώτησή του, που συνυπογράφουν συνολικά 12 βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ, καλούνται οι αρμόδιοι υπουργοί να δώσουν εξηγήσεις για:
- Την ύπαρξη ή μη ύπαρξη εθνικού στρατηγικού σχεδίου για τον σιδηρόδρομο,
- Την ένταξη του σιδηροδρόμου της Πελοποννήσου σε αυτόν,
- Τους λόγους ανατροπής του υφιστάμενου σχεδιασμού για την επαναλειτουργία του πελοποννησιακού σιδηροδρόμου,
- Την τύχη των εκατομμυρίων ευρώ δημοσίων κονδυλίων που επενδύθηκαν,
- Καθώς και για τη νομιμότητα και σκοπιμότητα της πρότασης μετατροπής σε ποδηλατόδρομο, ενός δικτύου που παραμένει επισήμως ενεργό και ενταγμένο στο ευρωπαϊκό δίκτυο ΤΕΝ-T.


















































