Οριακή άνοδο εσόδων και βελτίωση καθαρής κερδοφορίας πέτυχε η ΓΑΙΑΟΣΕ το 2024.
Η εταιρεία παρουσίασε κύκλο εργασιών 21.888.680 ευρώ έναντι 21.720.906 ευρώ το 2023, ενώ τα κέρδη προ φόρων ανήλθαν στα 26.536.817 ευρώ (χρήση 2023: 21.540.380 ευρώ) και τα καθαρά κέρδη στα 24.187.674 ευρώ έναντι 20.015.524 ευρώ το 2023.
Του Φώτη Φωτεινού
Ανά τομέα δραστηριότητας, το 2024, τα έσοδα από το «Μίσθωμα Τροχαίου Υλικού αρ.8, παρ.8 Ν.3891/2000» ανήλθαν στα 15.283.052 ευρώ, τα έσοδα από την εκμετάλλευση φωτοβολταϊκού σταθμού στα 386.417 ευρώ και τα έσοδα από την ακίνητη περιουσία στα 6.219.211 ευρώ.
Τα έσοδα από μίσθωμα τροχαίου σιδηροδρομικού υλικού αντιπροσωπεύουν, κυρίως, τα έσοδα που τιμολογήθηκαν από την ΓΑΙΑΟΣΕ προς την HELLENIC TRAIN το 2024, ποσού 14.319.039 ευρώ (2023: 14.666.974 ευρώ).
Σημειώνεται ότι, με τον νέο νόμο 5167/2024, προβλέπεται η μεταβίβαση της δραστηριότητας του τροχαίου υλικού στον νέο φορέα «Σιδηρόδρομοι Ελλάδος Μ.Α.Ε.».
Με βάση τις διατάξεις του νόμου, προβλέπεται η μεταβίβαση του αποθεματικού που είχε σχηματιστεί για τη διαχείριση του τροχαίου υλικού, αναιρουμένης της διαχειριστικής αμοιβής 10% που διατηρεί η ΓΑΙΑΟΣΕ, καθώς και οι σχετικές υποχρεώσεις και συμβατικές σχέσεις.
Οι διαφορές μεταξύ ΓΑΙΑΟΣΕ – Hellenic Train
Όπως αναφέρει η ΓΑΙΑΟΣΕ, στο πλαίσιο διαφορών που ανέκυψαν από συμβάσεις μίσθωσης τροχαίου υλικού και σιδηροδρομικών ακινήτων, η ΓΑΙΑΟΣΕ και η HELLENIC TRAIN υπέγραψαν τον Μάιο 2025 συνυποσχετικό για την υπαγωγή των σχετικών διαφορών σε διαιτησία.
Η ΓΑΙΑΟΣΕ προβάλλει συνολικές ληξιπρόθεσμες απαιτήσεις, ύψους 60,2 εκατ. για μισθώματα τροχαίου υλικού και ακινήτων.
Στις παραπάνω απαιτήσεις συμπεριλαμβάνονται και χρεώσεις αποζημίωσης χρήσης για 156 μονάδες τροχαίου υλικού, συνολικού ύψους 1,2 εκατ. (για το 2023) και 1,2 εκατ.(για το 2024).
Η HELLENIC TRAIN, όπως υποστηρίζει η ΓΑΙΑΟΣΕ, έχει αμφισβητήσει τα δύο τελευταία ποσά, προβάλλοντας ότι είχε ασκήσει νόμιμο δικαίωμα επιστροφής των εν λόγω μονάδων, το οποίο δεν έγινε δεκτό από τη ΓΑΙΑΟΣΕ, λόγω μη τήρησης των τεχνικών προϋποθέσεων.
Η ΓΑΙΑΟΣΕ έχει διατηρήσει ρητή επιφύλαξη και έχει δηλώσει ότι δεν της έχουν παραδοθεί οι 156 μονάδες, παρόλο που κάλεσε τη HELLENIC TRAIN να τις παραδώσει, όπως υπογραμμίζει.
Επιπλέον των ανωτέρω απαιτήσεων, η ΓΑΙΑΟΣΕ έχει υπαγάγει στο συνυποσχετικό απαιτήσεις της από καταστροφή ή βλάβη του τροχαίου υλικού λόγω ατυχημάτων, καθώς και από ζημίες ή φθορές και την απομείωση της αξίας των μονάδων ΤΥ ή της αξίας από απώλεια ΤΥ, για τις οποίες υποβλήθηκε αίτημα επιστροφής στόλου και ασκήθηκε μερική καταγγελία από τη HELLENIC TRAIN, ενώ μέχρι την ημερομηνία έγκρισης των οικονομικών καταστάσεων του 2024 της εταιρείας, δεν είχαν παραδοθεί στη ΓΑΙΑΟΣΕ οι μονάδες, για τις οποίες καταγγέλθηκε η μίσθωση.
Επιπρόσθετα, η HELLENIC TRAIN έχει προβάλλει απαιτήσεις ύψους 21,1 εκατ. για συμπληρωματικές εργασίες συντήρησης.
Όπως τονίζει η ΓΑΙΑΟΣΕ, η διαδικασία διαιτησίας καλύπτει αποκλειστικά τις άνωθεν εκκρεμείς απαιτήσεις έως 31.12.2024 και δεν επεκτείνεται σε μελλοντικές απαιτήσεις.



















































