Στα 247 δισ. ευρώ ανέρχεται η συνεισφορά του σιδηροδρόμου στην ευρωπαϊκή οικονομία, υποστηρίζοντας συνολικά 3,1 εκατομμύρια θέσεις εργασίας, σύμφωνα με μελέτη του Oxford Economics.
Επιμέλεια: Β. Βεγιάζη
Στην μελέτη, που ανατέθηκε από την Κοινότητα Ευρωπαϊκών Εταιρειών Σιδηροδρόμων και Υποδομών (CER), αναλύεται ο αντίκτυπος του ευρωπαϊκού σιδηροδρόμου χρησιμοποιώντας δεδομένα του 2023.
Μεταξύ άλλων, σημειώνεται ότι οι σιδηρόδρομοι συνδυάζουν «παραγωγικότητα άνω του μέσου όρου με ανθεκτικότητα και καινοτομία, διαδραματίζοντας κεντρικό ρόλο στην ανάκαμψη και τη μελλοντική ανάπτυξη της Ευρώπης στην μετά COVID-19 εποχή».
Αναλυτικότερα, σύμφωνα με το Oxford Economics, ο οικονομικός αντίκτυπος μετριέται με βάση την ακαθάριστη προστιθέμενη αξία (ΑΠΑ) και την απασχόληση:
-Ως κλάδος, οι σιδηροδρομικές μεταφορές συνέβαλαν με ΑΠΑ ύψους 67 δισ. ευρώ στο Ακαθάριστο Εγχώριο Προϊόν (ΑΕΠ) της ΕΕ των «27» το 2023. Εκτός από αυτήν την άμεση επίδραση στην οικονομία, η εφοδιαστική αλυσίδα των σιδηροδρομικών μεταφορών (έμμεση επίδραση) δημιούργησε επιπλέον 117 δισ. ευρώ, ενώ η χρηματοδοτούμενη κατανάλωση από τους μισθούς των εργαζομένων του κλάδου και των προμηθευτών τους ανέρχεται στα 63 δισ. ευρώ, με συνολική συνεισφορά στην ΑΠΑ ύψους 247 δισ. ευρώ. Για λόγους σύγκρισης, αυτό ισοδυναμεί με το 1,4% του συνολικού ΑΕΠ της ΕΕ των «27» το 2023 και υπερβαίνει το ελληνικό ΑΕΠ του 2023, ύψους 225 δισ. ευρώ.
–Σε επίπεδο απασχόλησης, οι σιδηροδρομικές μεταφορές υποστηρίζουν συνολικά περίπου 3.162.000 θέσεις εργασίας. Αυτό ισοδυναμεί με το 1,6% της συνολικής απασχόλησης στην ΕΕ των «27» και υπερέβη τη συνολική απασχόληση της Ιρλανδία το 2023.
-Συνολικά, για κάθε 1 ευρώ ΑΠΑ που παράγεται απευθείας από τις σιδηροδρομικές μεταφορές, επιπλέον 2,7 ευρώ ωθούνται σε άλλους κλάδους της ευρωπαϊκής οικονομίας. Για κάθε άτομο που απασχολείται άμεσα στον κλάδο των σιδηροδρομικών μεταφορών, υποστηρίζονται άλλες 2,6 θέσεις εργασίας στην εφοδιαστική αλυσίδα του και μέσω των μισθών που καταβάλλονται.
Η έκθεση υπογραμμίζει ότι, παρά την αναστάτωση που προκάλεσε η πανδημία του κορωνοϊού, ο κλάδος έχει ανακάμψει σημαντικά.
Μάλιστα, την τελευταία 10ετία, οι ευρωπαϊκές σιδηροδρομικές μεταφορές έχουν αυξήσει την παραγωγικότητά τους κατά 9,4% και επιπλέον έχουν βελτιώσει την παραγωγικότητα άλλων κλάδων, επιτρέποντας αποτελεσματικές μεταφορές, υποστηρίζοντας έτσι την οικονομική ανάπτυξη ευρύτερα.
Όπως επισημαίνεται, με 8 δισ. ταξίδια και 378 δισ. τονοχιλιόμετρα εμπορευμάτων που μεταφέρονται ετησίως μέσω των 201.000 χλμ. σιδηροδρομικών γραμμών της Ευρώπης, οι σιδηρόδρομοι βρίσκονται στην «καρδιά» του συστήματος μεταφορών της Ευρώπης.



















































