Μετά από συντονισμένη έρευνα σε ευρωπαϊκό επίπεδο, το δίκτυο συνεργασίας για την προστασία των καταναλωτών (CPC) των εθνικών αρχών προστασίας των καταναλωτών και η Κομισιόν κοινοποίησαν στη διαδικτυακή αγορά και στον ηλεκτρονικό έμπορο λιανικής SHEIN ορισμένες πρακτικές στην πλατφόρμα τους που παραβιάζουν το δίκαιο της ΕΕ για την προστασία των καταναλωτών.
Το δίκτυο ΣΠΚ έδωσε εντολή στο SHEIN να ευθυγραμμίσει τις πρακτικές αυτές με τη νομοθεσία της ΕΕ για την προστασία των καταναλωτών. Το SHEIN παραμένει υπό έρευνα και του ζητήθηκε να παράσχει περαιτέρω πληροφορίες στο δίκτυο ΣΠΚ.
Η δράση του δικτύου CPC κατά της SHEIN ασκείται από τις αρμόδιες εθνικές αρχές του Βελγίου, της Γαλλίας, της Ιρλανδίας και των Κάτω Χωρών, υπό τον συντονισμό της Ευρωπαϊκής Επιτροπής.
Βασικά στοιχεία της δράσης του δικτύου ΣΠΚ
Η έρευνα καλύπτει ευρύ φάσμα πρακτικών με τις οποίες έρχονται αντιμέτωποι οι καταναλωτές όταν πραγματοποιούν αγορές μέσω του SHEIN και οι οποίες παραβιάζουν το δίκαιο της ΕΕ, συμπεριλαμβανομένων των εξής:
- Ψεύτικες εκπτώσεις: προσποιείται ότι προσφέρει καλύτερες προσφορές δείχνοντας μειώσεις τιμών που δεν βασίζονται στις πραγματικές «προγενέστερες τιμές».
- Πώληση υπό πίεση: άσκηση πίεσης στους καταναλωτές για να ολοκληρώσουν τις αγορές τους χρησιμοποιώντας τακτικές όπως λανθασμένες προθεσμίες αγοράς.
- Ελλιπείς, ανακριβείς και παραπλανητικές πληροφορίες: εμφάνιση ελλιπών και εσφαλμένων πληροφοριών σχετικά με τα νόμιμα δικαιώματα των καταναλωτών να επιστρέφουν αγαθά και να λαμβάνουν επιστροφές και μη επεξεργασία των επιστροφών και των επιστροφών σύμφωνα με τα σχετικά δικαιώματα των καταναλωτών.
- Παραπλανητικές ετικέτες προϊόντων: χρήση ετικετών προϊόντων που υποδηλώνουν ότι το προϊόν προσφέρει κάτι ιδιαίτερο, ενώ στην πραγματικότητα το σχετικό χαρακτηριστικό απαιτείται από τον νόμο.
- Παραπλανητικοί ισχυρισμοί βιωσιμότητας: Παροχή ψευδών ή παραπλανητικών πληροφοριών σχετικά με τα οφέλη βιωσιμότητας των προϊόντων της.
- Κρυμμένα στοιχεία επικοινωνίας: Οι καταναλωτές δεν μπορούν εύκολα να επικοινωνήσουν με το SHEIN για ερωτήσεις ή παράπονα.
Επιπλέον, το δίκτυο ΣΠΚ ζήτησε πληροφορίες από το SHEIN για να αξιολογήσει τη συμμόρφωσή του με περαιτέρω υποχρεώσεις που απορρέουν από το δίκαιο της ΕΕ για την προστασία των καταναλωτών, όπως η υποχρέωση να διασφαλίζεται ότι οι ταξινομήσεις, οι αξιολογήσεις και οι αξιολογήσεις των προϊόντων δεν παρουσιάζονται στους καταναλωτές με παραπλανητικό τρόπο. Το Δίκτυο διερευνά επίσης κατά πόσον η SHEIN ενημερώνει τους καταναλωτές σχετικά με τον τρόπο επιμερισμού των υποχρεώσεων που απορρέουν από τη σύμβαση μεταξύ τρίτου πωλητή και της SHEIN (κατά περίπτωση) και κατά πόσον τα δικαιώματα των καταναλωτών δεν ισχύουν για τη σύμβαση σε περιπτώσεις όπου ο τρίτος πωλητής δεν είναι έμπορος.
Τα εν λόγω μέτρα επιβολής συμπληρώνουν την εν εξελίξει έρευνα της Επιτροπής σχετικά με την πράξη για τις ψηφιακές υπηρεσίες (DSA). Και οι δύο δράσεις αποσκοπούν στη διασφάλιση ενός ασφαλούς και αξιόπιστου επιγραμμικού περιβάλλοντος στο οποίο προστατεύονται πλήρως τα δικαιώματα των καταναλωτών στην Ευρώπη.
Τα επόμενα βήματα
Η SHEIN έχει πλέον προθεσμία ενός μηνός για να απαντήσει στα πορίσματα του δικτύου ΣΠΚ και να προτείνει δεσμεύσεις σχετικά με τον τρόπο με τον οποίο θα αντιμετωπίσει τα ζητήματα που έχουν εντοπιστεί στον τομέα της νομοθεσίας για την προστασία των καταναλωτών. Ανάλογα με την απάντηση της SHEIN, το δίκτυο CPC μπορεί να ξεκινήσει διάλογο με την εταιρεία. Εάν το SHEIN δεν αντιμετωπίσει τις ανησυχίες που εξέφρασε το δίκτυο ΣΠΚ, οι εθνικές αρχές μπορούν να λάβουν μέτρα επιβολής για τη διασφάλιση της συμμόρφωσης. Αυτό περιλαμβάνει τη δυνατότητα επιβολής προστίμων με βάση τον ετήσιο κύκλο εργασιών της SHEIN στα οικεία κράτη μέλη της ΕΕ.