Υψηλό ανεκτέλεστο, το οποίο ξεπέρασε τον πήχη των 16 δις ευρώ, διαθέτουν οι 4 μεγαλύτερες κατασκευαστικές εταιρείες στην Ελλάδα, ήτοι η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, η ΑΚΤΩΡ, η ΑΒΑΞ και η ΜΕΤΚΑ.
Το υψηλό ανεκτέλεστο αποτελεί απόρροια της πληθώρας των δημόσιων και ιδιωτικών έργων που προκηρύχθηκαν και συμβασιοποιήθηκαν τα τελευταία χρόνια, όπως η γραμμή 4 του Μετρό, το Ελληνικό, ο ΒΟΑΚ, τα σιδηροδρομικά και οδικά έργα αποκατάστασης στη Θεσσαλία, κ.α.
Πλέον, η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ διαθέτει ανεκτέλεστο περί τα 6,9 δις ευρώ, ο ΑΚΤΩΡ περί τα 4,6 – 4,8 δις ευρώ, η ΑΒΑΞ περί τα 3,2 δις ευρώ και η ΜΕΤΚΑ περί τα 1,4 δις ευρώ.
Το ανεκτέλεστο των 16,1 – 16,3 δις ευρώ αποτελεί «ισχυρή βάση» ανάπτυξης για τα επόμενα χρόνια, ωστόσο οι προκλήσεις για τον κλάδο παραμένουν πολλές, όπως η διαφαινόμενη έλλειψη χρηματοδότησης για πολλά νέα, δημόσια έργα.
🚧Ο πίνακας του ανεκτέλεστου
ΕΤΑΙΡΕΙΑ | ΑΝΕΚΤΕΛΕΣΤΟ |
ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ | 6,9 δισ. |
ΑΚΤΩΡ | 4,6 – 4,8 δισ. |
ΑΒΑΞ | 3,2 δισ. |
ΜΕΤΚΑ | 1,4 δισ. |
To ανεκτέλεστο της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ
Το ανεκτέλεστο υπόλοιπο κατασκευαστικών εργασιών της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ συνεχίζει να έχει αυξητικές τάσεις, ανερχόμενο την 31.12.2024, σε 4,1 δισ. ευρώ περίπου.
Περαιτέρω, ο Όμιλος της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ αναμένει προς υπογραφή συμβάσεις νέων έργων για τα οποία έχει αναδειχθεί ανάδοχος, ύψους περίπου 2,8 δισ. ευρώ, τα οποία είναι ένα μείγμα από ιδιωτικά, συγχρηματοδοτούμενα και δημόσια έργα.
Το 1 δισ. ευρώ αφορά εκτελέσεις δημοσίων έργων, 1 δισ. ευρώ αφορούν εκτελέσεις ιδιωτικών έργων και 0,8 δισ. ευρώ έργα, τα οποία αφορούν επενδύσεις του Ομίλου (Εγνατία, IRC Ελληνικού, κ.λπ.).
Στο ανεκτέλεστό της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, συμπεριλαμβάνονται, ο ΒΟΑΚ, τμήματα του Πάτρα – Πύργος, το Καστέλι, το βόρειο τμήμα του Ε-65, κ.ά.
Το ανεκτέλεστο του ΑΚΤΩΡ
Σε σχέση με την κατασκευαστική δραστηριότητα στις 31.12.2024, το ανεκτέλεστο των υπογεγραμμένων συμβάσεων του Ομίλου AKTOR ανερχόταν σε 3,44 δις., πλέον 1,18 δις νέα, προς υπογραφή, έργα που έχει μειδοτήσει έως σήμερα ο Όμιλος και αναμένεται να ολοκληρωθούν οι διαδικασίες συμβασιοποίησής τους.
Κατά συνέπεια τα, προς εκτέλεση έργα, ανέρχονται σε 4,62 δις. και σήμερα εκτιμώνται στα 4,8 δις ευρώ.
Όπως σχολιάζει η ΑΚΤΩΡ, στο ανεκτέλεστο περιλαμβάνονται 400 περίπου έργα, ανάμεσα στα οποία ορισμένα εμβληματικά που βρίσκονται σε εξέλιξη, όπως τα σιδηροδρομικά έργα της γραμμής Brasov – Simeria στη Ρουμανία, ο τερματικός σταθμός πετρελαίου στη Φουτζέιρα, η διαχείριση του Μετρό και του Τραμ στη Ντόχα, το έργο ΣΔΙΤ Καλαμάτα – Μεθώνη, ο Βόρειος Οδικός Άξονας Κρήτης (ΒΟΑΚ) και το Riviera Tower, αλλά και νέα προς κατασκευή ή ανάληψη έργα, όπως οι Φοιτητικές Εστίες Κρήτης, τα οδικά και σιδηροδρομικά έργα αποκατάστασης στη Θεσσαλία και πολλά ακόμη.
Το ανεκτέλεστο της ΑΒΑΞ
Στο τέλος του 2024, το ανεκτέλεστο υπόλοιπο των υπογεγραμμένων συμβάσεων έργων του Ομίλου ΑΒΑΞ έφτανε τα 2,89 δις (έναντι 3,05 δις στο τέλος του 2023).
Εντός του 2025, ο όμιλος έχει υπογράψει νέες συμβάσεις αξίας 39 εκατομμυρίων, ενώ επιπλέον υπάρχουν συμβάσεις προς υπογραφή συνολικής αξίας 268 εκατομμυρίων.
Συνυπολογίζοντας όλα τα παραπάνω έργα, και χωρίς να λαμβάνεται υπόψη η υλοποίηση έργων εντός του 2025, το ανεκτέλεστο υπόλοιπο την τρέχουσα περίοδο ανέρχεται σε 3,2 δις περίπου, από το οποίο το 51% αντιστοιχεί σε ιδιωτικά έργα και ΣΔΙΤ και το υπόλοιπο 49% σε δημόσια έργα, ενώ τα έργα εξωτερικού αντιπροσωπεύουν το 21% του συνόλου.
Η ΑΒΑΞ έχει στο χαρτοφυλάκιο της σημαντικά έργα, όπως η γραμμή 4 του Μετρό της Αθήνας, το Fly Over Θεσσαλονίκης, η επέκταση της Ιόνιας Οδού, κ.ά.
Το ανεκτέλεστο της ΜΕΤΚΑ
Η ΜΕΤΚΑ της METLEN, δηλαδή του Ομίλου ΜΥΤΙΛΗΝΑΙΟΣ, διαθέτει ανεκτέλεστο 1,4 δις ευρώ, έχοντας στο χαρτοφυλάκιό της αρκετά έργα, όπως την παράκαμψη Χαλκίδας και Ψαχνών, το Fly Over Θεσσαλονίκης, τον Προαστιακό Δυτικής Αττικής, κ.ά.
Ειδικότερα, στο τέλος του 2024, το ανεκτέλεστο υπόλοιπο των έργων υποδομών προσέγγιζε το 1 δισ., ενώ συμπεριλαμβανομένων των έργων που βρίσκονταν σε προχωρημένο στάδιο επικείμενης συμβασιοποίησης, προσεγγίζει το 1,4 δισ. ευρώ.