Ενδείξεις για πιθανές παραβιάσεις της εργατικής νομοθεσίας αποκαλύφθηκαν σε έρευνα για αεροσκάφη παροχής υπηρεσιών μίσθωσης (wet-leasing), η οποία διεξήχθη από την Ευρωπαϊκή Ένωση Πιλότων (ECA).
Επιμέλεια: Β. Βεγιάζη
Ειδικότερα, από τις αρχές του καλοκαιριού, η ECA εξέτασε διεξοδικά τις δραστηριότητες περισσότερων από 100 μισθωμένων αεροσκαφών στην Ευρώπη, συλλέγοντας συμβάσεις και δεδομένα από πιλότους και ενώσεις πιλότων.
Όπως προέκυψε, τα ευρήματα είναι ανησυχητικά και θα υποβληθούν στις κατά τόπους αρχές εργασίας και αεροπορίας, καθώς και στην Ευρωπαϊκή Αρχή Εργασίας στην Μπρατισλάβα για διεξοδική έρευνα.
Τι είναι το wet-leasing
Το wet-leasing, γνωστό και ως ACMI (Aircraft, Crew, Maintenance, and Insurance) μίσθωση, έχει καταστεί μια κοινή πρακτική στον αεροπορικό κλάδο, όπου οι αεροπορικές εταιρείες μισθώνουν αεροσκάφη και πληρώματα από άλλους αερομεταφορείς.
Αν και αυτή η πρακτική είναι νόμιμη, τα σχόλια του επιβατικού κοινού υποδεικνύουν δυσαρέσκεια με την εμπειρία της πτήσης με παλαιότερα αεροσκάφη και την έλλειψη ελέγχου στην επιλογή της αεροπορικής τους εταιρείας.
Ωστόσο, υπάρχουν αυξανόμενες ανησυχίες σχετικά με πιθανές παραβιάσεις της εργατικής νομοθεσίας όσον αφορά στο ίδιο το wet-leasing.
«Κοιτάζοντας τον χάρτη της Ευρώπης και το wet-leasing, μπορούμε να παρατηρήσουμε διακριτά μοτίβα και ομοιότητες. Το προφίλ ενός «τυπικού παρόχου ACMI» παραμένει αρκετά συνεπές – μια μικρή αεροπορική εταιρεία εγγεγραμμένη σε μια χώρα της Ανατολικής Ευρώπης, που απασχολεί μέλη πληρώματος με επισφαλείς συμβάσεις απασχόλησης. Ωστόσο, κάτω από το πέπλο της νομιμότητας, αποκαλύπτουμε αμφίβολες και διφορούμενες ρυθμίσεις. Κατά την άποψή μας, αυτά απαιτούν διεξοδική έρευνα από τις αρμόδιες αρχές», είπε ο πρόεδρος της ECA, Otjan de Bruijn.
Σύμφωνα με τον πρόεδρο της ECA, στην Ευρώπη, κατά τη διάρκεια του καλοκαιριού, συναντάται μια διαδεδομένη πρακτική στην πλειονότητα των παρόχων υπηρεσιών μίσθωσης: πρόσληψη πιλότων και πληρώματος καμπίνας υπό το καθεστώς ελεύθερης απασχόλησης για μείωση του κόστους εργασίας και αποφυγή καταβολής εισφορών κοινωνικής ασφάλισης για το προσωπικό τους.
Είναι σημαντικό να σημειωθεί ότι, αυτή η πρόσληψη αυτοαπασχολούμενων πιλότων έχει συχνά κατηγοριοποιηθεί ως ψευδής, με πληθώρα αποδεικτικών στοιχείων που αποδεικνύουν ότι η απασχόληση αυτοαπασχολούμενων μελών πληρώματος δεν συμμορφώνεται με την εργατική νομοθεσία.
«Θέλουμε να παροτρύνουμε τις αεροπορικές εταιρείες που χρησιμοποιούν wet-leasing να είναι πολύ προσεκτικές, ποιους παρόχους προσλαμβάνουν. Θα πρέπει να προσέχουν ιδιαίτερα τους όρους και τις προϋποθέσεις απασχόλησης του πληρώματος που έχει μισθωθεί, επειδή τυχόν παραβιάσεις μπορεί να έχουν αντίκτυπο και σε αυτούς ως αεροπορική εταιρεία», συμπλήρωσε ο Ignacio Plaza, Αναπληρωτής Γενικός Γραμματέας της ECA.
Όπως είπε, «Προτρέπουμε τις Επιθεωρήσεις Εργασίας των κρατών-μελών να διεξαγάγουν έρευνα στα αντίστοιχα αεροδρόμιά τους για να ελέγξουν τη συμμόρφωση με την κοινωνική και εργατική νομοθεσία. Επιπλέον, ενθαρρύνουμε την Ευρωπαϊκή Αρχή Εργασίας να συντονίζει τέτοιες επιθεωρήσεις μεταξύ των κρατών-μελών.