ΑρχικήΑΥΤΟΚΙΝΗΤΟΔΡΟΜΟΙΣε «επιθετική» προώθηση της ηλεκτροκίνησης στοχεύει η ΝΔ. Τα 25 μέτρα του σχεδίου ανάπτυξης

Σε «επιθετική» προώθηση της ηλεκτροκίνησης στοχεύει η ΝΔ. Τα 25 μέτρα του σχεδίου ανάπτυξης

Το πρόγραμμα προώθησης της ηλεκτροκίνησης στην χώρα μας παρουσίασε η Νέα Δημοκρατία, κάνοντας λόγο για ένα ολιστικό σχέδιο με 25 μέτρα και πολιτικές μείωσης των ρύπων, με γενικό πλαίσιο το σύνθημα «Η ηλεκτροκίνηση στην Ελλάδα τώρα».

Κατά την ομιλία του, ο πρόεδρος του κόμματος της Αξιωματικής Αντιπολίτευση Κυριάκος Μητσοτάκης τόνισε ότι τέτοιου είδους πολιτικές χρειάζονται βάθος χρόνου για να εφαρμοστούν και «απαιτούν όχι απλά ένα στρατηγικό σχέδιο και έναν κεντρικό συντονισμό σε επίπεδο κορυφής, αλλά και τη συμμετοχή όλων των εμπλεκόμενων φορέων. Της αγοράς, της Τοπικής Αυτοδιοίκησης και φυσικά των ίδιων των πολιτών».

Σύμφωνα με τον ίδιο, τρεις είναι οι βασικοί λόγοι που η ΝΔ προτάσσει την ηλεκτροκίνηση στους βασικούς πυλώνες πολιτικής της. Πρώτον, τον τρόπου με τον οποίο θα μειωθούν οι εκπομπές των αερίων του θερμοκηπίου, δεύτερον, η βελτίωση της ποιότητας ζωής της πόλης και τρίτον, η δημιουργία επιπλέον θέσεων εργασίας, καθώς η ηλεκτροκίνηση μπορεί να δράσει ως ένας ουσιαστικός αναπτυξιακός βραχίονας για το μέλλον.

Αναλυτικά η ομιλία του κ. Μητσοτάκη έχει ως εξής:

Καταρχάς, νομίζω ότι αξίζουν πολλά συγχαρητήρια στην ομάδα προγράμματος της Νέας Δημοκρατίας με επικεφαλής την Αλεξάνδρα Σδούκου, η οποία σε συνεργασία με τον Τομέα Περιβάλλοντος και Ενέργειας, μας παρουσίασαν σήμερα ένα πραγματικά τολμηρό, αλλά και συνεκτικό σχέδιο για το πως μπορεί να γίνει πράξη στη χώρα μας η ηλεκτροκίνηση.

Επιτρέψτε μου να ξεκινήσω λέγοντάς σας ότι η σημερινή παρουσίαση σε αυτόν τον εξαιρετικά όμορφο χώρο έρχεται από το μέλλον. Μόνο που το μέλλον για το οποίο σας μιλήσαμε σήμερα είναι ένα μέλλον το οποίο είναι ήδη εδώ. Το μέλλον είναι ήδη το παρόν.

Είδαμε από τα πολλά παραδείγματα τα οποία παρουσίασε η Αλεξάνδρα για το πως αντιμετωπίζουν άλλες χώρες -πολλές από τις οποίες είναι και φτωχότερες από την Ελλάδα- τα ζητήματα που αφορούν στην ηλεκτροκίνηση. Και πρέπει να σας πω ότι αγανακτώ συχνά, ως πολιτικός, από το γεγονός ότι στην Ελλάδα επιμένουμε να συζητάμε για προβλήματα του περασμένου αιώνα.

Να μην βλέπουμε την τεράστια τεχνολογική πρόοδο η οποία συντελείται αυτή τη στιγμή που μιλάμε. Να μην βλέπουμε τις μεγάλες προκλήσεις, τις μεγάλες ευκαιρίες, αλλά και τον πολύ μεγάλο κίνδυνο, η χώρα μας να βρεθεί στη δεύτερη ή στην τρίτη ταχύτητα αυτής της πολύ μεγάλης τεχνολογικής επανάστασης η οποία συντελείται σήμερα. Αυτό δεν είναι κάτι το οποίο αφορά το αύριο, είναι κάτι το οποίο αφορά το σήμερα.

Το 2007, ανέλαβα Πρόεδρος της Επιτροπής Περιβάλλοντος του Ελληνικού Κοινοβουλίου και θυμάμαι ότι η ανάληψη των καθηκόντων μου συνέπεσε τότε με τις καταστροφικές πυρκαγιές στην Ηλεία. Ήταν οι πρώτες μεγάλες φωτιές τις οποίες είχαμε και ήταν η πρώτη φορά που η ελληνική κοινή γνώμη ευαισθητοποιήθηκε για τα μεγάλα ζητήματα της κλιματικής αλλαγής.

Θυμάμαι τότε ότι στην Επιτροπή Περιβάλλοντος κάναμε μια πολύ ουσιαστική δουλειά. Καταθέσαμε σχετικά πορίσματα για το πως η χώρα μας έπρεπε να αναλάβει πρωτοβουλίες αντιμετώπισης της κλιματικής αλλαγής.

Βρισκόμαστε μια δεκαετία μετά και ακόμη πολύ λίγα πράγματα έχουν γίνει στη χώρα μας σε αυτόν τον τομέα, παρ’ ότι στην Ευρώπη έχει συντελεστεί σημαντική πρόοδος. Μετά την επίτευξη της Συμφωνίας των Παρισίων, πριν από 3 χρόνια, η Ευρωπαϊκή Ένωση έχει θέσει εξαιρετικά φιλόδοξους στόχους για την αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής: τον περιορισμό των εκπομπών των αερίων του θερμοκηπίου κατά 40% μέχρι το 2030.

Η Ευρωπαϊκή Ένωση φιλοδοξεί να είναι στην πρώτη γραμμή αυτής της παγκόσμιας προσπάθειας για να αντιμετωπιστεί -κατά την άποψη μου-  η μεγαλύτερη απειλή την οποία αντιμετωπίζουμε εμείς και τα παιδιά μας για το ίδιο μας το μέλλον, για τη βιωσιμότητα του πλανήτη μας.

Δεν χρειάζεται να σας μιλήσω για τις δραματικές επιπτώσεις που μπορεί να έχει η κλιματική αλλαγή. Ειδικά για την πατρίδα μας, ξέρουμε πολύ καλά ότι η Ανατολική Μεσόγειος θα χτυπηθεί ιδιαίτερα από αυτήν. Αυτό σημαίνει πιο έντονα καιρικά φαινόμενα, αύξηση της στάθμης της θάλασσας, με ενδεχομένως καταστροφικές επιπτώσεις. Αυτά θα γίνουν εάν συνολικά ως πλανήτης δεν αντιμετωπίσουμε την πρόκληση της κλιματικής αλλαγής.

Και βέβαια, το θέμα των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα συνδέεται με την ηλεκτροκίνηση. Γι’ αυτό και η ηλεκτροκίνηση αποκτά η ίδια τόσο πολύ μεγάλη σημασία για την αντιμετώπιση του προβλήματος της κλιματικής αλλαγής και τη μείωση των εκπομπών του διοξειδίου του άνθρακα.

Ο Πρόεδρος Ομπάμα είχε πει, αναφερόμενος στην κλιματική αλλαγή, ότι η δική μας γενιά είναι η πρώτη γενιά η οποία βιώνει τις επιπτώσεις της κλιματικής αλλαγής και η τελευταία γενιά η οποία θα μπορέσει να κάνει κάτι ουσιαστικό για να την αναστρέψει. Αυτή είναι μια πραγματικότητα.

Κατά συνέπεια, πρέπει και εμείς, στον βαθμό που μπορούμε, να συμμετέχουμε σε αυτήν την συνολική ευρωπαϊκή και παγκόσμια προσπάθεια για τον περιορισμό των εκπομπών των αερίων του θερμοκηπίου. Μέσα από τη συνυπογραφή δεσμευτικών στόχων τους οποίους έχουμε θέσει ως χώρα και βέβαια και μέσα από την δική μας συμμετοχή στην μείωση των εκπομπών των αερίων του θερμοκηπίου που προέρχονται από τις μεταφορές.

Αυτό μας φέρνει και στο αντικείμενο της σημερινής παρουσίασης: πως θα μπορέσουμε να προωθήσουμε επιθετικά την ηλεκτροκίνηση. Αναφέρθηκε σε αυτό εμπεριστατωμένα η Αλεξάνδρα Σδούκου.

Θα πω μόνο ότι τέτοιες πολιτικές που χρειάζονται βάθος χρόνου για να εφαρμοστούν, απαιτούν όχι απλά ένα στρατηγικό σχέδιο και έναν κεντρικό συντονισμό σε επίπεδο κορυφής, αλλά και τη συμμετοχή όλων των εμπλεκόμενων φορέων. Της αγοράς, της Τοπικής Αυτοδιοίκησης και φυσικά των ίδιων των πολιτών.

Πιστεύω ότι αυτό το οποίο σας παρουσιάσαμε σήμερα είναι ένα τέτοιο ολιστικό συγκροτημένο σχέδιο το οποίο καλύπτει όλες τις πτυχές για το πως μπορούμε να θέσουμε φιλόδοξους στόχους για τη διείσδυση της ηλεκτροκίνησης. Και βέβαια όχι απλά να περιοριστούμε στο να θέσουμε τους στόχους, αλλά και να τους πετύχουμε.

Μας ενδιαφέρει η ηλεκτροκίνηση για 3 βασικούς λόγους. Ο πρώτος είναι ο προφανής: Σας μίλησα ήδη γι’ αυτόν, για το πως θα μπορέσουμε να μειώσουμε τις εκπομπές των αερίων του θερμοκηπίου. Είναι κάτι αρκετά προφανές, δεν χρειάζεται περισσότερη επεξήγηση. Ο δεύτερος έχει να κάνει με την βελτίωση της ποιότητας ζωής της πόλης.

Όταν μιλάμε για ηλεκτρικά οχήματα δεν μιλάμε μόνο για το διοξείδιο του άνθρακα το οποίο δεν το αντιλαμβανόμαστε. Μιλάμε και για τη ρύπανση η οποία προέρχεται από τα σωματίδια τα οποία εκλύονται από την καύση των κινητήρων εσωτερικής καύσης που είναι ένα σημαντικό ζήτημα και αφορά την ίδια την ποιότητα ζωής στην πόλη.

Σε αυτή συμπεριλαμβάνεται φυσικά και ο θόρυβος που τα παραδοσιακά αυτοκίνητα προκαλούν. Ο τρίτος λόγος που μας ενδιαφέρει πολύ η ηλεκτροκίνηση είναι διότι μπορεί να δράσει ως ένας ουσιαστικός αναπτυξιακός βραχίονας για το μέλλον. Να δημιουργήσει περισσότερες δουλειές απ’ ότι θα καταστρέψει.

Αναφέρθηκε η Αλεξάνδρα στη σημασία την οποία αποδίδουμε στη συμμετοχή της αγοράς στη δημιουργία μιας σωστής υποδομής φορτιστών για να μπορούν να φορτίζονται τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα. Στο πως τα συνεργεία θα μετεξελιχθούν ώστε να μπορούν να καλύπτουν τις ανάγκες των ηλεκτρικών αυτοκινήτων.

Για το πως, ενδεχομένως, θα δημιουργηθούν καινούργιες πλατφόρμες λογισμικού που θα έρθουν να ενταχθούν σε αυτήν την εφοδιαστική αλυσίδα που θα έχει να κάνει με την κατασκευή των ηλεκτρικών αυτοκινήτων. Ειδικά σε μια εποχή όπου το ίδιο το μέλλον του αυτοκινήτου σε 5-10 χρόνια θα είναι τελείως διαφορετικό. Τα αυτοκίνητα μετατρέπονται σε πλατφόρμες λογισμικού σε ρόδες.

Τα, δε, αυτοκινούμενα αυτοκίνητα, τα self driving cars, είναι μια πραγματικότητα, είναι ήδη εδώ. Αυτό το οποίο δεν γνωρίζουμε είναι με πόση ταχύτητα θα μπουν στην ευρωπαϊκή και την ελληνική αγορά. Αλλά είναι βέβαιο ότι αυτοκινούμενα αυτοκίνητα, θα δούμε, και θα τα δούμε σχετικά σύντομα.

Αλλά τα αυτοκινούμενα ακολουθούν μια τελείως διαφορετική φιλοσοφία και αλλάζουν και το μοντέλο ιδιοκτησίας του αυτοκινήτου. Πάμε από ένα μοντέλο στο οποίο τα αυτοκίνητα μας άνηκαν, σε ένα μοντέλο που θα δίνει έμφαση στη χρήση του αυτοκινήτου.

Ενδεχομένως με πολύ λιγότερα αυτοκίνητα τα οποία θα κυκλοφορούν για πολύ περισσότερες ώρες. Και αυτό φυσικά με σημαντικές συνέπειες και για την ίδια την βιομηχανία του αυτοκινήτου για το πόσα αυτοκίνητα θα πωλούνται στην Ελλάδα.

Όλα αυτά είναι τάσεις οι οποίες απλά δεν ξέρουμε πόσο γρήγορα θα έρθουν στην Ελλάδα. Αλλά είναι βέβαιο ότι το ρολόι του χρόνου δεν πρόκειται να γυρίσει πίσω και η φορά των πραγμάτων δεν πρόκειται να αλλάξει.

Γι’ αυτό λοιπόν, γι’ αυτούς τους 3 βασικούς λόγους, μας ενδιαφέρει ως Νέα Δημοκρατία, να προτάξουμε μια τολμηρή στρατηγική όσον αφορά στην ηλεκτροκίνηση, η οποία θα συμπεριλαμβάνει, όπως ανέφερε και η Αλεξάνδρα, ένα φορολογικό πλαίσιο κινήτρων για τους ιδιώτες, για τους εταιρικούς χρήστες, για τα ταξί, αλλά και ένα συνεκτικό σχέδιο για το πως θα μπορέσουμε να δημιουργήσουμε μια σωστή, μια συγκροτημένη υποδομή για να μπορούμε να φορτίζουμε τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα.

Και βέβαια δεν πρέπει να ξεχνάμε το πολύ πλούσιο ερευνητικό δυναμικό το οποίο έχουμε στα πανεπιστήμια μας και το οποίο πρέπει να το υποστηρίξουμε και να το ενθαρρύνουμε να επενδύσει περισσότερο σε αυτόν τον κρίσιμο τομέα, ώστε και αυτό να είναι ωφελημένο από αυτή την συνολική στρατηγική.

Αλλά πολύ μεγάλη σημασία αποδίδω και στο τελευταίο μέτρο το οποίο παρουσίασε η Αλεξάνδρα και αφορά τον τρόπο με τον οποίον η ηλεκτροκίνηση μπορεί να βελτιώσει την ποιότητα του τουριστικού μας προϊόντος, ειδικά στα μικρά νησιά.

Θα υποδεχθώ με πολύ μεγάλο ενθουσιασμό τον πρώτο δήμαρχο -προφανώς μπορεί να είναι δήμαρχος ενός μικρού νησιού- ο οποίος θα έρθει να μου πει ότι “εγώ θέλω στο νησί μου σε κάποια χρόνια να κυκλοφορούν μόνο ηλεκτρικά αυτοκίνητα”.

Θα είναι μια τολμηρή καινοτομία για την Τοπική Αυτοδιοίκηση, για τα νησιά μας. Θα μας βάλει και εμάς στην πρώτη γραμμή μιας πιο τολμηρής προσέγγισης για το πως η ηλεκτροκίνηση μπορεί να βοηθήσει στη βιωσιμότητα και στον τελικό στόχο τον οποίο έχουμε για μηδενικές εκπομπές ρύπων, ξεκινώντας από τα πιο μικρά νησιά.

Κλείνω, λέγοντας ότι εμείς ως Νέα Δημοκρατία εκτός από τα ζητήματα τα οποία αφορούν την καθημερινότητα των πολιτών ενδιαφερόμαστε και για τα ζητήματα τα οποία έρχονται από το μέλλον. Διότι έχουμε υποχρέωση να εκπαιδεύσουμε την ελληνική κοινωνία και  να της μιλήσουμε για τις μεγάλες προκλήσεις και τις μεγάλες ευκαιρίες οι οποίες ανοίγονται μπροστά μας. Είμαστε πάντα ένας λαός  δημιουργικός και καινοτόμος.

Και σε καμία περίπτωση δεν έχουμε την πολυτέλεια να είμαστε ουραγοί στις συγκλονιστικές τεχνολογικές εξελίξεις οι οποίες ήδη αλλάζουν τον τρόπο με τον οποίο δουλεύουμε. Αλλάζουν τον τρόπο με τον οποίο  ζούμε, αλλάζουν τον ίδιο τον τρόπο με τον οποίον είναι οργανωμένες οι κοινωνίες μας.

Η Νέα Δημοκρατία θα είναι πάντα μπροστά με καινοτόμες, τολμηρές, και ρεαλιστικές προτάσεις και ζητούμε από εσάς – επειδή σήμερα έχω τη χαρά να μιλώ και σε ένα εξειδικευμένο κοινό ανθρώπων οι οποίοι έχουν άποψη για τα ζητήματα αυτά, αλλά πιστεύω και συμφέρον να εμπλακούν σε αυτή τη συνολική προσπάθεια την οποία κάνουμε- να είναι αρωγοί σε αυτή την προσπάθειά μας. Έχουμε ήδη κάνει έναν πολύ εκτενή διάλογο με όλους τους φορείς της αγοράς για να καταλήξουμε σε αυτή την πρόταση.

Είμαι σίγουρος ότι επιδέχεται και άλλης βελτίωσης αλλά θέλω να είστε αρωγοί, όχι μόνο στην κατάρτιση του σχεδίου, αλλά και την υλοποίησή της, Έτσι ώστε όλα αυτά τα οποία σήμερα μπορεί σε κάποιους να φαντάζουν ή να μοιάζουν με επιστημονική φαντασία, να γίνουν πραγματικότητα και στη χώρα μας. Γιατί ναι, μπορούμε και αξίζουμε καλύτερα.

Η πρόταση της ΝΔ

Σύμφωνα με την σύμβουλο του προέδρου της ΝΔ, για ζητήματα Ενέργειας και Περιβάλλοντος, Αλεξάνδρα Σδούκου, το ολιστικό σχέδιο ανάπτυξης της ηλεκτροκίνησης του κόμματος περιλαμβάνει τα εξής:

  1. Ένταξη του project (ως Διυπουργικού Έργου και Καινοτόμου Πολιτικής) υπό το συντονισμό του Γραφείου Πρωθυπουργού
  2. Συγκρότηση Εθνικής Επιτροπής Εμπειρογνωμόνων για την ηλεκτρική κινητικότητα
  3. Συγκρότηση 3 υπο-ομάδων εργασίας για τα ρυθμιστικά θέματα, την ανάπτυξη των δικτύων φόρτισης και την έρευνα και ανάπτυξη καινοτόμου τεχνολογίας
  4. Εκπόνηση ρεαλιστικού Εθνικού Σχεδίου Ανάπτυξης για την ηλεκτρική κινητικότητα
  5. Ανάπτυξη δικτύου υποδομών φόρτισης
  6. Στόχευση ειδικών κατηγοριών – Ταξί (Επιδότηση Αγοράς, Κίνητρα Αντικατάστασης, Επιδίωξη Συμφωνίας Με Κατασκευαστή για εγκατάσταση δικτύου ταχυφορτιστών, Παροχή Ειδικών Προνομίων)
  7. Στόχευση σε ειδικές κατηγορίες χρηστών – εταιρικά ΙΧ
  8. Αύξηση απόσβεσης για την αγορά παγίου & έκπτωση δαπάνης για τη μίσθωση
  1. Μείωση του συντελεστή ΦΠΑ (από τον ισχύοντα 24%) στο 13% για ΒΕV & ηλεκτρικά δίκυκλα
  2. Θέσπιση κυκλοφοριακών προνομίων ως κινήτρων για χρήση Η/Ο
  3. Ο στόλος κρατικών αυτοκινήτων να είναι χαμηλών ή μηδενικών ρύπων έως το 2025
  4. Σταδιακή αντικατάσταση του στόλου των αστικών λεωφορείων με ηλεκτρικά
  5. Εγκατάσταση σταθμών επαναφόρτισης υψηλής ισχύος (ταχυφορτιστών) κατά μήκος του Βασικού Εθνικού Οδικού Δικτύου
  6. Υποχρεωτική εγκατάσταση υποδομών επαναφόρτισης σε οικιστικά & μη οικιστικά κτίρια
  7. Θέσπιση υψηλού συντελεστή φορολογικής απόσβεσης για τις επιχειρήσεις που θα εγκαθιστούν φορτιστές για δημόσια χρήση στις εγκαταστάσεις τους. – Επιδότηση/φοροαπαλλαγή στην αγορά και εγκατάσταση οικιακών σταθμών φόρτισης
  8. Υποχρέωση Ο.Τ.Α. να χωροθετούν δημόσια σημεία φόρτισης
  9. Σύσταση Εθνικού Μητρώου Σημείων Επαναφόρτισης Ηλεκτρικών Οχημάτων
  10. Εισαγωγή απαγόρευσης στάθμευσης σε θέση φόρτισης Η/Ο στον Κ.Ο.Κ.
  11. Θέσπιση επίσημου σήματος Οχήματος Μηδενικών Ρύπων
  12. Ενιαία σήμανση σημείων επαναφόρτισης H/O
  13. Επανακατάρτιση τεχνιτών συνεργείων αυτοκινήτων
  14. Ενημέρωση & Ευαισθητοποίηση του κοινού
  15. Ελληνική Ηλεκτροκίνηση στην Πρίζα: Κίνητρα και Διευκολύνσεις για την κατασκευή ηλεκτρικών οχημάτων και παρελκομένων στην Ελλάδα
  16. Τα ΑΕΙ και Ερευνητικά Ιδρύματα ως κοιτίδα έρευνας και ανάπτυξης καινοτομίας στην καθαρή κινητικότητα
  17. Καθαρή ηλεκτροκίνηση από ΑΠΕ στην υπηρεσία του Τουρισμού

Share With:
Βαθμολογήστε αυτό το άρθρο
No Comments

Αφήστε ένα σχόλιο