Τετάρτη, 4 Οκτωβρίου, 2023
Ειδήσεις και νέα για τις επιβατικές και εμπορευματικές μεταφορές
  • ΑΡΧΙΚΗ
  • ΕΙΔΗΣΕΙΣ

    ΑΥΤΟ/ΔΡΟΜΟΙ

    Αττική Οδός: Κλειστή λόγω εργασιών η είσοδος Ασπροπύργου προς αεροδρόμιο στις 4/10

    4 Οκτωβρίου, 2023
    ΤΑΧΥΔΡΟΜΕΙΑ

    Ως τις 13 Οκτωβρίου οι αιτήσεις για δύο θέσεις Γενικών Διευθυντών στα ΕΛΤΑ

    4 Οκτωβρίου, 2023
    ΑΥΤΟ/ΔΡΟΜΟΙ

    Επαναπροκηρύσσεται ο οδικός άξονας Ιωάννινα – Κακαβιά, με προϋπολογισμό 234 εκατ. ευρώ

    4 Οκτωβρίου, 2023
    e:Ny1: The next all-electric vehicle from Honda combines comfort, performance and technology
    ΕΤΑΙΡΙΚΑ ΝΕΑ

    Το Honda e:Ny1 διατίθεται πλέον στην Ελλάδα

    4 Οκτωβρίου, 2023
    ΕΤΑΙΡΙΚΑ ΝΕΑ

    Toyota: Βιώσιμη κινητικότητα για όλους στους Ολυμπιακούς και Παραολυμπιακούς Αγώνες το 2024

    4 Οκτωβρίου, 2023
    ΤΑΧΥΔΡΟΜΕΙΑ

    Ως τις 15/10 η διαβούλευση για τον Κανονισμό Γενικών-Ειδικών Αδειών ταχυδρομικών υπηρεσιών

    4 Οκτωβρίου, 2023

  • ΜΜΜ
  • ΑΕΡΟΠΟΡΙΚΑ
  • ΣΙΔΗΡΟΔΡΟΜΟΣ
  • ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΟΔΡΟΜΟΙ
  • LOGISTICS
  • ΤΑΧΥΔΡΟΜΕΙΑ
  • ΝΑΥΤΙΛΙΑ
No Result
Προβολή όλων
  • ΑΡΧΙΚΗ
  • ΕΙΔΗΣΕΙΣ

    ΑΥΤΟ/ΔΡΟΜΟΙ

    Αττική Οδός: Κλειστή λόγω εργασιών η είσοδος Ασπροπύργου προς αεροδρόμιο στις 4/10

    4 Οκτωβρίου, 2023
    ΤΑΧΥΔΡΟΜΕΙΑ

    Ως τις 13 Οκτωβρίου οι αιτήσεις για δύο θέσεις Γενικών Διευθυντών στα ΕΛΤΑ

    4 Οκτωβρίου, 2023
    ΑΥΤΟ/ΔΡΟΜΟΙ

    Επαναπροκηρύσσεται ο οδικός άξονας Ιωάννινα – Κακαβιά, με προϋπολογισμό 234 εκατ. ευρώ

    4 Οκτωβρίου, 2023
    e:Ny1: The next all-electric vehicle from Honda combines comfort, performance and technology
    ΕΤΑΙΡΙΚΑ ΝΕΑ

    Το Honda e:Ny1 διατίθεται πλέον στην Ελλάδα

    4 Οκτωβρίου, 2023
    ΕΤΑΙΡΙΚΑ ΝΕΑ

    Toyota: Βιώσιμη κινητικότητα για όλους στους Ολυμπιακούς και Παραολυμπιακούς Αγώνες το 2024

    4 Οκτωβρίου, 2023
    ΤΑΧΥΔΡΟΜΕΙΑ

    Ως τις 15/10 η διαβούλευση για τον Κανονισμό Γενικών-Ειδικών Αδειών ταχυδρομικών υπηρεσιών

    4 Οκτωβρίου, 2023

  • ΜΜΜ
  • ΑΕΡΟΠΟΡΙΚΑ
  • ΣΙΔΗΡΟΔΡΟΜΟΣ
  • ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΟΔΡΟΜΟΙ
  • LOGISTICS
  • ΤΑΧΥΔΡΟΜΕΙΑ
  • ΝΑΥΤΙΛΙΑ
No Result
Προβολή όλων
Ειδήσεις και νέα για τις επιβατικές και εμπορευματικές μεταφορές
No Result
Προβολή όλων

Commission approves €500 million Italian scheme to improve environmental performance of vessels

vvegiazi by vvegiazi
11 Νοεμβρίου, 2022
στο INTERNATIONAL
0
Share on FacebookShare on Twitter
Εκτύπωση άρθρου

The European Commission has approved, under EU State aid rules, a €500 million Italian scheme to help companies in the maritime transport sector to acquire clean and zero-emission vessels, as well as to retrofit more polluting vessels. The measure contributes to the achievement of the objectives of the Commission’s European Green Deal and ‘Fit for 55′ package.

The Italian scheme

The scheme notified by Italy, with a budget of €500 million, will be funded through its Complementary Fund set up with national resources to supplement Italy’s National Recovery and Resilience Plan as part of a broader strategy to modernise the country’s economy.

The scheme is aimed at encouraging shipping companies to replace existing vessels with low environmental performance, and to reduce the use of fossil-based fuels in the maritime transport sector. The scheme will support projects increasing the environmental performance and energy efficiency of vessels operating long, medium and short sea services for passenger, freight and combined transport, as well as of other vessels operating in Italian ports.

In particular, the aid will support the acquisition of clean and zero-emission vessels, including vessels powered by electricity and hydrogen, and the retrofitting of vessels. The retrofitting will allow vessels to: (i) use or increase the use of biofuels and synthetic fuels (e.g. renewable liquid, gaseous transport fuels of non-biological origin) in addition or as an alternative to fossil fuels; and (ii) use wind propulsion as an alternative to other propulsion systems. The measure supports a broad range of technologies spanning from the installation of batteries and fuel cells to wind propulsion systems.

The scheme will be open to shipping companies registered in Italy that provide maritime transport connections between an Italian port and European and/or Mediterranean ports, or operate within Italian ports. The beneficiaries will be selected in an open, non-discriminatory and transparent procedure.

The aid will take the form of direct grants. The maximum aid amount per beneficiary is 40% of the eligible costs, which may be increased up to 60% for small and medium-sized enterprises and to 45% for projects concerning zero-emission vessels.

The Commission’s assessment

The Commission assessed the measure under EU State aid rules, in particular Article 107(3)(c) of the Treaty on the Functioning of the European Union (‘TFEU’), which enables Member States to support the development of certain economic activities subject to certain conditions, and the Guidelines on State aid for climate, environmental protection and energy 2022 (‘CEEAG’).

The Commission found that the scheme:

  • is necessary and appropriate to support the reduction of harmful emissions in the maritime transport sector;
  • has an “incentive effect” as the beneficiaries would not carry out the investments without the public support; and
  • has a limited impact on competition and trade within the EU. In particular, the aid is necessary and appropriate for Italy to contribute to the EU’s environmental targets. In addition, it is proportionate and any negative effects on competition and trade in the EU will be limited, as the scheme is applicable to all companies operating in the sector concerned and to a variety of technologies delivering the environmental benefit pursued by the measure, ensuring that the amount of aid is kept to the minimum.

On this basis, the Commission approved the Italian measure under EU State aid rules.

Background

The 2022 CEEAG provide guidance on how the Commission will assess the compatibility of aid measures for environmental protection, including climate protection, and energy  which are subject to the notification requirement under Article 107(3)(c) TFEU.

The new guidelines, applicable as from January 2022, create a flexible, fit-for-purpose enabling framework to help Member States provide the necessary support to reach the Green Deal objectives in a targeted and cost-effective manner. The rules involve an alignment with the important EU’s objectives and targets set out in the European Green Deal and with other recent regulatory changes in the energy and environmental areas and cater for the increased importance of climate protection. They include sections on aid for reduction of greenhouse gas emissions including through support for renewable energy, energy efficiency measures, aid for clean mobility, infrastructure, circular economy, pollution reduction, protection and restoration of biodiversity, as well as measures to ensure security of energy supply, subject to certain conditions.

The 2022 CEEAG aim to help Member States meet the EU’s ambitious energy and climate targets at the least possible cost for taxpayers and without undue distortions of competition in the Single Market.

The European Green Deal, presented by the Commission on 11 December 2019, sets the goal of making Europe the first climate-neutral continent by 2050. The European Climate Law in force since July 2021, which enshrines the 2050 climate neutrality objective and introduces the intermediate target of reducing net greenhouse gas emissions by at least 55% by 2030, sets the ground for the ‘Fit for 55‘ legislative proposals presented by the Commission on 14 July 2021.

(European Commission)

Ακολουθήστε μας στο επίσημο κανάλι του «m» στο Youtube
Tags:MARITIME POLICY

Σχετικά Άρθρα

INTERNATIONAL

Shipping presses EU for future fuels clarity

23 Ιανουαρίου, 2023
INTERNATIONAL

GenPro announces the appointment of Maria Theodosiou as Managing Director

3 Οκτωβρίου, 2022
INTERNATIONAL

Commission seeks views on rules for illegal discharge from ships

27 Ιανουαρίου, 2022
INTERNATIONAL

The EU mobilises additional €100 million in response to the Beirut port explosion in Lebanon

24 Δεκεμβρίου, 2020
INTERNATIONAL

Shipowners urged to take ‘holistic’ approach on safety

4 Δεκεμβρίου, 2020
INTERNATIONAL

Commission urges Malta, Belgium and Portugal to comply with EU rules on marine equipment

2 Ιουλίου, 2020
Επόμενο άρθρο

What can the supply chain sector expect from COP27?

Αφήστε μια απάντηση Ακύρωση απάντησης

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Έχω διαβάσεις και αποδέχομαι τους όρους χρήσης.

  • Δημοφιλή
  • Σχόλια
  • Τελευταία

Σε εξέλιξη το πλάνο μετασχηματισμού των ΕΛΤΑ. «Τέλος» η ΕΛΤΑ Energy, μεταφέρεται το Κέντρο Αεροπορικού Ταχυδρομείου

3 Οκτωβρίου, 2023

Με ενισχυμένο χειμερινό πρόγραμμα η AEGEAN: Προστίθενται 9 νέα δρομολόγια και 3 νέες χώρες

2 Οκτωβρίου, 2023

Συναντήσεις ΣΑΤΑ με κυβερνητικούς φορείς, τι συζητήθηκε

3 Οκτωβρίου, 2023

Προς επίτευξη του φετινού στόχου η SKY express: Κοντά στη διακίνηση 4,3 – 4,5 εκατ. επιβατών

29 Σεπτεμβρίου, 2023

Oι 5 πρωτοβουλίες του υπουργού Υποδομών και Μεταφορών που παρουσιάστηκαν στο υπουργικό συμβούλιο

27 Σεπτεμβρίου, 2023

Οι αστικές συγκοινωνίες της Αθήνας (Όμιλος ΟΑΣΑ) επέστρεψαν σε κέρδη. Αύξηση 55,09% στα έσοδα από εισιτήρια και κάρτες

2 Οκτωβρίου, 2023

O ΟΛΘ κινήθηκε «επιθετικά» για το λιμάνι του Βόλου, γιατί δεν γινόταν αλλιώς…

1 Οκτωβρίου, 2023

Στάση εργασίας την Τετάρτη 4 Οκτωβρίου, 11.00 με 17.00, στα τρόλεϊ

3 Οκτωβρίου, 2023

Tο υπ. Ναυτιλίας θα διερευνήσει και τυχόν ευθύνες που μπορεί να έχει η Attica για τον πνιγμό, πέρα από την ευθύνη του πλοιάρχου

1

Hellenic Train: Με λεωφορεία τα δρομολόγια της γραμμής Λάρισα – Βόλος

1

Προς μικρές (και ίσως μεγάλες) ανακατατάξεις στον εγχώριο ταχυδρομικό κλάδο

1

Αττική Οδός: Κλειστή λόγω εργασιών η είσοδος Ασπροπύργου προς αεροδρόμιο στις 4/10

4 Οκτωβρίου, 2023

Ως τις 13 Οκτωβρίου οι αιτήσεις για δύο θέσεις Γενικών Διευθυντών στα ΕΛΤΑ

4 Οκτωβρίου, 2023

Επαναπροκηρύσσεται ο οδικός άξονας Ιωάννινα – Κακαβιά, με προϋπολογισμό 234 εκατ. ευρώ

4 Οκτωβρίου, 2023
e:Ny1: The next all-electric vehicle from Honda combines comfort, performance and technology

Το Honda e:Ny1 διατίθεται πλέον στην Ελλάδα

4 Οκτωβρίου, 2023

Toyota: Βιώσιμη κινητικότητα για όλους στους Ολυμπιακούς και Παραολυμπιακούς Αγώνες το 2024

4 Οκτωβρίου, 2023

Ως τις 15/10 η διαβούλευση για τον Κανονισμό Γενικών-Ειδικών Αδειών ταχυδρομικών υπηρεσιών

4 Οκτωβρίου, 2023

Στρατηγική η επένδυση στον λιμένα του Βόλου, σύμφωνα με τον ΟΛΘ

4 Οκτωβρίου, 2023

Ο ΟΑΣΘ στην εφαρμογή Google Maps

4 Οκτωβρίου, 2023

Metaforespress

  • Ταυτότητα
  • Όροι χρήσης
  • Διαφημιστείτε
  • Επικοινωνία

Δείτε Ακόμη

  • Υπόγειος
  • Οικονομία
  • Γνώμη
  • (Ταχο)γράφος
  • Videos

Εγγραφή Νewsletter



    Social Media

    Ακολουθήστε το metaforespress.gr στο google news

    Copyright © 2021 All Rights Reserved.

    Powered by iservices logo

    No Result
    Προβολή όλων
    • ΑΡΧΙΚΗ
    • ΕΙΔΗΣΕΙΣ
    • ΜΜΜ
    • ΑΕΡΟΠΟΡΙΚΑ
    • ΣΙΔΗΡΟΔΡΟΜΟΣ
    • ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΟΔΡΟΜΟΙ
    • LOGISTICS
    • ΤΑΧΥΔΡΟΜΕΙΑ
    • ΝΑΥΤΙΛΙΑ
    • ΥΠΟΓΕΙΟΣ

    © metaforespress.gr

    Χρησιμοποιούμε cookies για την καλύτερη εμπειρία στην ιστοσελίδα μας. Μπορείτε να αλλάξετε τις ρυθμίσεις σας και να αποθηκεύσετε τις προτιμήσεις σας παρακάτω.Ρυθμίσεις CookiesΑποδοχή όλων
    Πολιτική απορρήτου

    Επισκόπηση πολιτικής απορρήτου

    ---
    Απαραίτητα
    Πάντα ενεργοποιημένα
    Τα απαραίτητα cookies είναι απολύτως απαραίτητα για τη σωστή λειτουργία του ιστότοπου. Αυτή η κατηγορία περιλαμβάνει μόνο cookie που διασφαλίζουν βασικές λειτουργίες και δυνατότητες ασφάλειας του ιστότοπου. Αυτά τα cookies δεν αποθηκεύουν προσωπικά στοιχεία.
    ΑΠΟΔΟΧΗ & ΑΠΟΘΗΚΕΥΣΗ