Αναμορφώνεται το πλαίσιο των άγονων ακτοπλοϊκών γραμμών της χώρας, έπειτα από σχετική πρωτοβουλία του υπουργείου Ναυτιλίας και την συμβολή των υπουργείων Οικονομικών και Ανάπτυξης.
Ειδικότερα, όπως ανέφερε ο υπουργός Ναυτιλίας Γιάννης Πλακιωτάκης, αυξάνεται κατά 45% ο ετήσιος προϋπολογισμός για τις άγονες γραμμές, με την επέκταση κατά 40 εκατ. ευρώ της ετήσιας επιχορήγησης, η οποία θα φθάσει πλέον τα 130 εκατ. ευρώ, έναντι 90,7 εκατ. ευρώ που ήταν ως τώρα.
Όπως επισημαίνει το υπουργείο, λαμβάνεται ειδική πρόνοια για την ενσωμάτωση του αυξημένου κόστους για τα νέα καύσιμα από 1/1/2020, στο πλαίσιο προσαρμογής στα νέα περιβαλλοντικά δεδομένα, χωρίς να επιβαρυνθεί ο νησιώτης.
Ένταξη στο Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων (Π.Δ.Ε.)
Η χρηματοδότηση των άγονων γραμμών από φέτος εντάσσεται στο Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων (ΠΔΕ).
“Οι άγονες γραμμές είναι αναπτυξιακό έργο και ως τέτοιο πλέον χρηματοδοτείται. Επιπροσθέτως, οι άγονες γραμμές της χώρας χρηματοδοτούνται ως επαναλαμβανόμενη δράση για τα επόμενα έτη, με διασφαλισμένους πόρους και με την αναγκαία ευελιξία για την απρόσκοπτη χρηματοδότηση, αλλά και τη δυνατότητα κάλυψης πρόσθετων ή έκτακτων αναγκών που τυχόν προκύψουν”, υπογράμμισε ο κ. Πλακιωτάκης.
Το ΥΝΑΝΠ δύναται να αξιοποιεί τους μη διατιθέμενους πόρους για την επαναπροκήρυξη γραμμών, την ικανοποίηση νέων αιτημάτων των νησιών, κλπ.
«Τέλος» στην επιδοματική προσέγγιση, υποστηρίζει το υπουργείο
Για το υπουργείο Ναυτιλίας, όπως επισημαίνεται, οι άγονες γραμμές δεν είναι απλώς μια πολιτική επιδοματικής προσέγγισης, αλλά παίρνει χαρακτήρα ουσιαστικού αναπτυξιακού εργαλείου για τη νέα νησιωτική πολιτική που αποκτούμε ως χώρα, με δημιουργία προϋποθέσεων ανάπτυξης και κοινωνικής συνοχής.
Ποιοτική διαφοροποίηση του προσφερόμενου μεταφορικού έργου
Οι νέες προκηρύξεις, σύμφωνα με το υπουργείο, έχουν σαφή και ποιοτικότερα κριτήρια, κυρίως σε ότι αφορά στα πλοία της Κατηγορίας Α (νεότερης ηλικίας πλοία).
Αυτά τα νέα κριτήρια υποστηρίζουν νέα βελτιωμένα μισθώματα. Ταυτόχρονα, παρέχεται πλέον η δυνατότητα επέκταση των άγονων γραμμών, όπου και όταν υπάρχει ανάγκη.
Αυτό, σε συνδυασμό με την αύξηση των πόρων, είναι ικανό να δημιουργήσει ένα ιδιαίτερα ελκυστικό πακέτο για την προσέλκυση σύγχρονων πλοίων νεότερης ηλικίας.
Πρόβλεψη ρήτρας «Πλοίου Αντικατάστασης»
Για πρώτη φορά, ενεργοποιείται η ρήτρα για «πλοίο αντικατάστασης» ως ποιοτικό κριτήριο επιλογής (bonus), για εκείνες τις προσφέρουσες εταιρίες που θα προβλέψουν την άμεση αντικατάσταση του πλοίου, ώστε να καλυφθεί το μεταφορικό έργο που έχουν αναλάβει, στις έκτακτες περιπτώσεις που αδυνατούν να το παρέχουν ως οφείλουν.
Το «πλοίο αντικατάστασης» ειδικά σε άγονες γραμμές που θα υπάρχει μόνο ένα πλοίο θα λειτουργεί ως κριτήριο επιλογής.
Όπως υποστηρίζει το υπουργείο Ναυτιλίας, για πρώτη φορά τίθενται κανόνες που στοχεύουν στην ποιοτική αναβάθμιση του παρεχόμενου μεταφορικού έργου, την εξασφάλιση χρηματοδοτικής βιωσιμότητας των αγόνων γραμμών, τον εξορθολογισμό της αγοράς.
Με όλα τα παραπάνω, το υπουργείο ενσωματώνει τις άγονες γραμμές, στο νέο του αναπτυξιακό σχεδιασμό της νησιωτικής πολιτικής παρέχοντας ένα δίχτυ κοινωνικής και αναπτυξιακής προστασίας για την αντιμετώπιση της νησιωτικότητας και της άρσης της απομόνωσης, παρεμβαίνοντας σε όσα ο ελεύθερος ανταγωνισμός δεν επιλύει.