ΑρχικήΝΑΥΤΙΛΙΑTο ζητούµενο δεν είναι η άνοδος της ναυλαγοράς, αλλά η διατήρησή της σε βιώσιµα επίπεδα

Tο ζητούµενο δεν είναι η άνοδος της ναυλαγοράς, αλλά η διατήρησή της σε βιώσιµα επίπεδα

Με το Brexit να κυριαρχεί στις κινήσεις των αγορών παγκοσμίως, η ναυτιλία εξακολουθεί να ταλανίζεται από την ανισορροπία μεταξύ της προσφοράς και ζήτησης χωρητικότητας. Ειδικότερα, η γενικότερη πεποίθηση που επικρατεί στην αγορά, κυρίως από µεγάλους οίκους και αναλυτές, αλλά και ναυτιλιακές εταιρείες, είναι ότι η αγορά, παρά την ανοδική τάση της περιόδου θα κινηθεί και πάλι πτωτικά μέχρι τα τέλη του έτους.

Παρά τη θετική πορεία των διαλύσεων, αλλά και τη µείωση των παραγγελιών δεν έχει ακόµη επέλθει ισορροπία µεταξύ προσφοράς και ζήτησης, ενώ τα θεµελιώδη της παγκόσµιας οικονοµίας και εμπορίου συνεχίζουν να χαρακτηρίζονται από αρνητικό outlook.

«’’Η αγορά έχει αρχίσει και φερµάρει’’ είναι το κλισέ που ακούγεται τελευταία, καθώς ο δείκτης έχει ξεπεράσει τις 700 µονάδες και πλέον όλα τα πλοία καλύπτουν τα λειτουργικά τους έξοδα», επισημαίνει, στην ανάλυσή του, ο οικονομικός διευθυντής της G. Moundreas Γιώργος Λογοθέτης, ενώ τονίζει ότι αυτό οφείλεται στην αναµενόµενη αύξηση της ζήτησης για δημητριακά, αλλά και στην αύξηση της ζήτησης από την Κίνα για σιδηρομετάλλευμα και κάρβουνο.

Στις 11 Ιουλίου, τα αποθέµατα σιδηρομεταλλεύματος στα λιµάνια της Κίνας έφτασαν στους 102,5 εκατ. τόνους, το υψηλότερο επίπεδο από τα τέλη του 2014. Την ίδια στιγµή, οι εξαγωγές χάλυβα από την Κίνα τον Ιούνιο έφτασαν τους 10,94 εκατ. τόνους σηµατοδοτώντας το 2ο υψηλότερο ρεκόρ, παρά το γεγονός ότι υπήρξαν «κατηγορίες» για Dumping.

Το υψηλότερο ιστορικό ρεκόρ εξαγωγών χάλυβα έλαβε χώρα τον Σεπτέµβριο του 2015, όπου εξήχθησαν 11,25 εκατ. τόνοι χάλυβα. Οι συνολικές εξαγωγές χάλυβα για το 1ο εξάµηνο του έτους αυξήθηκαν κατά 9% σε ετήσια βάση, φτάνοντας συνολικά τους 57,12 εκατ. τόνους.

Αντίστοιχα, αύξηση παρουσίασαν και οι εισαγωγές άνθρακα από την Κίνα, καθώς στόχος της κυβέρνησης είναι ο περιορισµός της εγχώριας παραγωγής άνθρακα. Υπό αυτές τις συνθήκες, σημειώνει ο κ. Λογοθέτης, η εγχώρια παραγωγή άνθρακα τον Μάιο µειώθηκε κατά 15,5% σε ετήσια βάση, ενώ τον Ιούλιο οι εισαγωγές έκλεισαν στους 21,75 εκατ. τόνους, τον υψηλότερο αριθµό εισαγωγών από τον Δεκέµβριο του 2014.

Το πρώτο εξάµηνο του έτους, τα µεταφερόµενα φορτία άνθρακα από εισαγωγές προς την ενδοχώρα (Inbound Shipments) παρουσίασαν αύξηση κατά 8,2% στους 108 εκατ. τόνους, όταν την ίδια περίοδο του 2015 είχαν παρουσιάσει µείωση κατά 38%. «Για άλλη µία φορά το ζητούµενο είναι όχι µόνο η άνοδος της αγοράς, αλλά και η συντήρησή της σε βιώσιµα επίπεδα.

Φυσικά, η έννοια βιώσιµα επίπεδα έχει διαφορετικές µεταφράσεις, ανάλογα µε τη θέση της κάθε εταιρείας, αλλά στην παρούσα φάση εννοούµε επίπεδα, τα οποία δεν απαιτούν την εκταµίευση κεφαλαίων από τα αποθεµατικά για την κάλυψη των λειτουργικών εξόδων των πλοίων», σημειώνει χαρακτηριστικά ο οικονομικός διευθυντής της G. Moundreas.

Το Brexit

Σύµφωνα µε την Goldman Sachsοι αγορές αντιδρούν θετικά βραχυπρόθεσµα µετά το Brexit και ιδιαίτερα η Wall Street, καθώς µεταφέρονται κεφάλαια από την Ευρώπη στις ΗΠΑαλλά και λόγω της προοπτικής ή της προσδοκίας ότι οι κεντρικές τράπεζες θα ρίξουν χρήµατα από το ελικόπτερο.

Παρά τη συνεχιζόµενη άνοδο όµως, η Goldman Sachs, µεταξύ πολλών άλλων, προειδοποιεί ότι τους επόµενους µήνες θα υπάρξει µία πτώση της τάξης του 5-10%. Για τη Wall Street δε, διατηρεί την πρόβλεψή της για τις 2.100 µονάδες στα τέλη του έτους.

Αξίζει να αναφέρουµε, σημειώνει ο κ. Λογοθέτης, ότι στην παρούσα φάση, λόγω των προγραµµάτων αγοράς οµολόγων από τις κεντρικές τράπεζες, οµόλογα 11,64 τρισ. δολ. έχουν αρνητική απόδοση. Στην Ευρώπη, µαζί µε την Ελβετία, 127 οµόλογα έχουν αρνητική απόδοση.

Κεφάλαια από την Ευρώπη µεταφέρονται στις ΗΠΑ, καθώς επενδυτές και αµοιβαία κεφάλαια αγοράζουν µετοχές απλά γιατί το 5% κέρδος από µία µετοχή είναι σαφέστατα καλύτερο από το – 0,3% ενός οµολόγου. «Το ερώτηµα όµως είναι, αν τα θεµελιώδη δικαιολογούν την αύξηση των τιµών των µετοχών και όπως όλα δείχνουν η απάντηση είναι αρνητική», σημειώνει.

Share With:
Βαθμολογήστε αυτό το άρθρο
No Comments

Αφήστε ένα σχόλιο