Αρχική(ΤΑΧΟ)ΓΡΑΦΟΣΗ ισχύς εν τη ενώσει: ACI World και IATA «φωνάζουν» για τη σωτηρία των αερομεταφορών

Η ισχύς εν τη ενώσει: ACI World και IATA «φωνάζουν» για τη σωτηρία των αερομεταφορών

Εισήλθαν πρώτες στην κρίση, θα εξέλθουν τελευταίες. Οι αερομεταφορές είναι ο κλάδος με τις μεγαλύτερες απώλειες από την πανδημία του κορωνοϊού.

Η ένταση της κρίσης είναι τέτοια που οι ενώσεις / οργανισμοί των αεροδρομίων και αεροπορικών εταιρειών μεταδίδουν, σχεδόν σε ημερήσια βάση, ειδήσεις και πληροφορίες σχετικά με τις αρνητικές επιδράσεις του κορωνοϊού.

Στις 30 Απριλίου, το Παγκόσμιο Συμβούλιο Αεροδρομίων (ACI World) και η Διεθνής Ένωση Αερομεταφορών (IATA) εξέδωσαν κοινή ανακοίνωση, ζητώντας από τις κυβερνήσεις να χορηγήσουν άμεσα οικονομική βοήθεια σε αεροδρόμια και αεροπορικές εταιρείες.

«Με τη ζήτηση των επιβατών και τα έσοδα να πέφτουν σε πρωτοφανή επίπεδα, τα αεροδρόμια και οι αεροπορικές εταιρείες συνεχίζουν να αντιμετωπίζουν κρίση χρηματοοικονομικής ρευστότητας. Η τρέχουσα κατάσταση της παγκόσμιας βιομηχανίας αερομεταφορών κινδυνεύει να χάσει εκατομμύρια θέσεις εργασίας.

Η αεροπορική βιομηχανία υποστηρίζει 65,5 εκατ. θέσεις εργασίας σε όλο τον κόσμο, συμπεριλαμβανομένων 10,5 εκατ. ατόμων που απασχολούνται σε αεροδρόμια και αεροπορικές εταιρείες, προσφέροντας 2,7 τρις δολάρια στην παγκόσμια οικονομική δραστηριότητα», αναφέρεται, μεταξύ άλλων, στο κοινό ανακοινωθέν.

The #COVID19 pandemic has drastically impacted air travel demand and airlines are struggling to remain afloat. Watch our Chief Economist, Brian Pearce, explain what kind of support this vital sector needs from governments and supply chain partners to survive this crisis 👇

Gepostet von International Air Transport Association (IATA) am Samstag, 2. Mai 2020

Οι δυο σημαντικοί εκφραστές της αεροπορικής βιομηχανίας, με γνώμονα τα ανωτέρω, ζητούν από τις εθνικές κυβερνήσεις τα ακόλουθα:

-φορολογικές ελαφρύνσεις, συμπεριλαμβανομένης της μείωσης των φόρων μισθοδοσίας, των εταιρικών φόρων, των τελών παραχώρησης ή άλλων κρατικών εισοδημάτων από τον κλάδο,

-δάνεια, εγγυήσεις δανείων ή άμεση υποστήριξη για τη διατήρηση της χρηματοοικονομικής ρευστότητας σε ολόκληρο το αεροπορικό οικοσύστημα.

«Ορισμένες κυβερνήσεις έχουν αναγνωρίσει τον επείγοντα χαρακτήρα της δράσης, αλλά εξαντλείται ο χρόνος για άλλες κυβερνήσεις να παρέχουν την απαραίτητη οικονομική ανακούφιση για να διατηρήσουν ολόκληρη τη βιομηχανία βιώσιμη και έτοιμη να υποστηρίξει μια ισορροπημένη ανάκαμψη, συμπεριλαμβανομένων χειριστών εδάφους και άλλων παρόχων υπηρεσιών στα αεροδρόμια», επισημαίνεται στην κοινή ανακοίνωση.

«Ο οικονομικός αντίκτυπος της τρέχουσας κρίσης είναι τέτοιος που απαιτεί επείγουσα δράση από τις κυβερνήσεις για να βοηθήσουν την αεροπορική βιομηχανία να προστατεύσει τις θέσεις εργασίας, να διασφαλίσει βιώσιμες επιχειρήσεις και να σχεδιάσει ανάκαμψη», δήλωσε η Γενική Διευθύντρια του ACI World, Angela Gittens.

Από την πλευρά του, ο Γενικός Διευθυντής και Διευθύνων Σύμβουλος της IATA Alexandre de Juniac σχολίασε ότι η κατάσταση είναι «πρωτοφανής», υπογραμμίζοντας ότι «οι κυβερνήσεις πρέπει να ενεργήσουν τώρα με οικονομικούς τρόπους που μόνο αυτές μπορούν να παρέχουν στις αεροπορικές εταιρείες και τα αεροδρόμια».

Η περίπτωση της Ελλάδας, τα εξεταζόμενα νέα μέτρα στήριξης

Στην Ελλάδα, αεροδρόμια και αεροπορικές εταιρείες εντάχθηκαν στα αρχικά μέτρα στήριξης της κυβέρνησης (πληρωμή εργοδοτικών εισφορών, αναστολή συμβάσεων εργαζομένων, κ.α.).

Ωστόσο, επειδή οι περιορισμοί στις (αερο)μεταφορές θα συνεχιστούν και θα αίρονται σταδιακά, το ελληνικό δημόσιο επεξεργάζεται επιπλέον μέτρα στήριξης, όπως μετάθεση πληρωμών ΦΠΑ και αεροναυτικών τελών, μείωση ΦΠΑ στα εισιτήρια του καλοκαιριού, ετεροχρονισμό ετήσιας αμοιβής παραχώρησης και διευκολύνσεις δανείων με εγγύηση του δημοσίου.

Στην Ελλάδα, το αεροδρόμιο «Ελ. Βενιζέλος» και η Fraport Greece έχουν στείλει επιστολές στα συναρμόδια υπουργεία, ζητώντας αναστολή υποχρεώσεων που απορρέουν από τις συμβάσεις παραχώρησης.

Όπως αναφέρεται στην σχετική επιστολή του ΔΑΑ, η εταιρεία επιφυλάσσεται για την εκπλήρωση των προσεχών υποχρεώσεών της προς το ελληνικό δημόσιο, οι οποίες αφορούν, ως επί το πλείστον, την πληρωμή αμοιβής για τη χορήγηση δικαιωμάτων, όπως προβλέπεται από τη σύμβαση παραχώρησης.

Με στόχο τη βέλτιστη διαχείριση κόστους, ο ΔΑΑ, όπως προκύπτει από την επιστολή, βρίσκεται σε διαβουλεύσεις με την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων (ΕΤΕπ) για την αναβολή των δόσεων που οφείλονται από δάνεια που έχουν ληφθεί με εγγύηση του ελληνικού Δημοσίου προς την ευρωπαϊκή τράπεζα.

Η εικόνα ίσως περιέχει: κείμενο

Γράφημα του Eurocontrol με θέμα την ημερήσια κίνηση αεροσκαφών στα κυριότερα αεροδρόμια της Ευρώπης τον Απρίλιο. Το αεροδρόμιο της Αθήνας σημείωσε πτώση 85,1%. Την μικρότερη πτώση σημείωσε η Λειψία με 27,5%, καθώς χρησιμοποιείται από εταιρείες διεθνών ταχυμεταφορών

Αντίστοιχα, η Fraport Greece έχει αιτηθεί, μεταξύ άλλων, αναστολή της πληρωμής της εισφοράς και της αμοιβής παραχώρησης για το 2020, καθυστέρηση στην έναρξη πληρωμής της μεταβλητής αμοιβής προς το δημόσιο κατά ένα χρόνο και ευρωπαϊκή/κρατική στήριξη για την αποπληρωμή δανείων.

Σχετικά με τις εγχώριες αεροπορικές εταιρείες, το μεγαλύτερο πλήγμα έχει δεχτεί η Aegean Airlines, ο πρόεδρος της οποίας (Ευτύχης Βασιλάκης) εκτίμησε ότι η εταιρεία θα χρειαστεί 2 – 3 χρόνια για να επιτύχει τις επιδόσεις της περιόδου προ κορωνοϊού.

Σύμφωνα με την ΙΑΤΑ, η Ελλάδα εφέτος θα γνωρίσει μείωση επιβατών της τάξης του 52% και πτώση εσόδων, ύψους 3,8 δισ. δολ. (αφορά τις αεροπορικές εταιρείες που δραστηριοποιούνται στην Ελλάδα), σημειώνοντας ότι σε κίνδυνο βρίσκονται 233.200 άμεσες και έμμεσες θέσεις εργασίας. Μάλιστα, σε επίπεδο εγχώριου ΑΕΠ, η Ένωση εκτιμά απώλειες στα 10,1 δις δολ.

Share With:
Βαθμολογήστε αυτό το άρθρο

Αφήστε ένα σχόλιο