ΑρχικήΑυτοκινητόδρομοιΑναγκαία η πολιτική βούληση και η εθνική στρατηγική για τα μεγάλα έργα υποδομών

Αναγκαία η πολιτική βούληση και η εθνική στρατηγική για τα μεγάλα έργα υποδομών

Στις προκλήσεις που αντιμετωπίζει ο εγχώριος κατασκευαστικός κλάδος αναφέρθηκαν ανώτατα στελέχη της κατασκευαστικής αγοράς, θεσμικοί και άλλοι εκπρόσωποι φορέων, στο πλαίσιο του Athens Investment Forum 2018.

Μεταξύ αυτών, ξεχώρισε η δήλωση του Κ. Μιτζάλη της J&P Άβαξ, σύμφωνα με την οποία «η επέκταση των υφιστάμενων συμβάσεων παραχώρησης, έναντι της υλοποίησης νέων έργων που ήδη εφαρμόστηκε σε Γαλλία, Ιταλία και Κροατία, δεν πρέπει να αποτελέσει πεδίο αντιπαράθεσης».

Ανά ομιλητή, οι επισημάνσεις ήταν οι ακόλουθες:

Ν. Ματζούφας: Θεσμικό περιβάλλον για επενδύσεις που εντείνουν τον ανταγωνισμό και ενισχύουν την ανάπτυξη

Στα έργα ΣΔΙΤ που βρίσκονται στο χαρτοφυλάκιο της χώρας αναφέρθηκε ο κ. Νικόλαος Ματζούφας, Ειδικός Γραμματέας ΣΔΙΤ του Υπουργείου Οικονομίας και Ανάπτυξης.

Όπως είπε πρόκειται για 13 έργα, 837 εκατομμυρίων ευρώ, που συμπεριλαμβάνουν πυροσβεστικούς σταθμούς, τηλεματική, το ηλεκτρονικό εισιτήριο, ευρυζωνικά δίκτυα, σχολικά κτίρια, έργα διαχείρισης απορριμμάτων.

Σύμφωνα με τον ειδικό γραμματέα, όσον αφορά τα άμεσα έργα ΣΔΙΤ, που υλοποιούνται είναι έργα της τάξης των 400 εκατομμυρίων ευρώ, και αφορούν σχολικές υποδομές, κομμάτι του ΒΟΑΚ, και το Ιατροβιολογικό Κέντρο της Ακαδημίας Αθηνών.

Σύμφωνα με τον κ. Ματζούφα, βασική παράμετρος είναι  η ύπαρξη κανόνων ασφάλειας δικαίου, και πρόσθεσε ότι  χρειάζεται να διαμορφώσουμε ένα θεσμικό περιβάλλον για επενδύσεις, που εντείνουν τον ανταγωνισμό και ενισχύουν την ανάπτυξη.

Κ. Μακέδος: Τα δημόσια έργα πρέπει να υπηρετούν, πρωτίστως, το δημόσιο συμφέρον

«Η νέα κανονικότητα, οφείλει να είναι άρρηκτα ταυτισμένη με τη νέα ηθική, την ηθική της βιώσιμης ανάπτυξης», δήλωσε ο πρόεδρος του ΤΜΕΔΕ Κωνσταντίνος Μακέδος.

Όπως είπε, «δημόσιο έργο δε νοείται εάν δεν εξυπηρετεί, πρωτίστως, το δημόσιο συμφέρον.

Και το δημόσιο συμφέρον, προσδιορίζεται, όχι μόνο όταν επιτυγχάνεται η βέλτιστη σχέση, κόστους και ποιότητας. Αλλά, όταν επιτυγχάνεται η μέγιστη παραγωγική οικονομική αξία για την τοπική κοινωνία και για την εθνική οικονομία, με ταυτόχρονη προστασία και ορθή διαχείριση των φυσικών πόρων».

Ο κ. Μακέδος αναφέρθηκε στην ανάγκη για εξωστρέφεια και καινοτομία, επισημαίνοντας τον ψηφιακό μετασχηματισμό του Ταμείου, και την εισαγωγή της εφαρμογής e-Διακηρύξεις, καθώς επίσης και τη συνεργασία του με τον Πανευρωπαϊκό Φορέα Εγγυοδοσίας AECM, στο πλαίσιο δράσεων του ΤΜΕΔΕ. Σύμφωνα με τον κ. Μακέδο στόχος είναι η τόνωση της μικρής και μεσαίας επιχειρηματικότητας, «της ραχοκοκαλιάς της ελληνικής οικονομίας όπως τη χαρακτήρισε».

Κ. Καραμανλής: Συναίνεση για την εκπόνηση εθνικού στρατηγικού σχεδίου υποδομών

Απαιτείται συναίνεση μεταξύ πολιτικών εκπροσώπων και του τεχνικού κόσμου για την εκπόνηση ενός εθνικού στρατηγικού σχεδίου υποδομών για την επόμενη δεκαπενταετία, δήλωσε ο κ.  Κώστας Καραμανλής, βουλευτής Σερρών, τομεάρχης υποδομών και δικτύων της Ν.Δ.

Βασικές αρχές σύμφωνα με τον κ. Καραμανλή, είναι η διαφάνεια και η ισονομία, η προτεραιότητα στην περιφέρεια, ο σεβασμός στο περιβάλλον, ο ολοκληρωμένος σχεδιασμός μακριά από τοπικά συμφέροντα, η έμφαση στο αποτέλεσμα, και η προσέγγιση πάνω από κομματικές αντιπαραθέσεις.

Όπως είπε, έχει παρατηρηθεί μείωση των επενδύσεων κατά 40 δισεκατομμύρια ευρώ την τελευταία δεκαετία, ενώ το ανεκτέλεστο υπόλοιπο μόνο για το 2017 έχει διαμορφωθεί στα 17 δισεκατομμύρια ευρώ. Επιπλέον, αναφέρθηκε στις ασυνήθιστα χαμηλές προσφορές.

Όπως είπε ο κ. Καραμανλής, το 50% των εργολαβιών είχε έκπτωση από 30-50% ενώ το 25% ξεπερνούσε το 50%. «Ασύμμετρες εκπτώσεις και οι υπερβάσεις στα χρονοδιαγράμματα παραμένουν τα ζητούμενα» , ανέφερε χαρακτηριστικά. Ξεκαθάρισε δε, ότι η ΝΔ δε σκοπεύει να αλλάξει το θεσμικό πλαίσιο των κατασκευών.

«Θα αντιμετωπίσουμε της μεγάλες και ασύμμετρες εκπτώσεις με ανάθεση επίβλεψης και σε ιδιώτες μηχανικούς και αξιοποιώντας αποτελεσματικότερα τα θεσμικά εργαλεία», σημείωσε.

Στόχος, μεταξύ άλλων, σύμφωνα με τον τομεάρχη υποδομών της ΝΔ, είναι η ενίσχυση της βιομηχανίας των συνδυασμένων Μεταφορών, όπως άλλωστε ήταν και ο στόχος του Κώστα Καραμανλή με τη συνεργασία με την Cosco, όπως ανέφερε χαρακτηριστικά.

Έκανε λόγο για την ολοκλήρωση έργων διαχείρισης απορριμμάτων, την ολοκλήρωση αντιπλημμυρικού σχεδιασμού, των έργων συντήρησης του οδικού δικτύου, των ΑΠΕ, των έργων αναβάθμισης των τουριστικών υποδομών.

Τέλος, ο κ. Καραμανλής άσκησε κριτική στην κυβέρνηση καθώς όπως είπε, «δεν έχει ξεκινήσει κανένα από τα μεγάλα έργα, ενώ όσα έργα παραδόθηκαν είχαν ξεκινήσει από τις προηγούμενες κυβερνήσεις».

Οι τοποθετήσεις από τον κατασκευαστικό κλάδο

Για τον κατασκευαστικό πατριωτισμό και για τη διάθεσή τους να μείνουν στην Ελλάδα, έκαναν λόγο οι εκπρόσωποι των κατασκευαστικών εταιρειών στο Επενδυτικό Forum 2018 που διοργάνωσε το ΤΕΕ, ξεκαθαρίζοντας ομόφωνα ότι στόχος τους είναι να συνεχίσουν να δραστηριοποιούνται στην Ελλάδα, ζητώντας ταυτόχρονα τη στήριξη της ελληνικής πολιτείας με στόχο την εμπέδωση ισότιμων όρων ανταγωνισμού απέναντι στις ξένες εταιρείες και τη βιώσιμη ανάπτυξη.

Κ. Μιτζάλης: Χρειάζεται πολιτική βούληση, εθνική στρατηγική και συμφωνία για τα έργα

«Οι επενδύσεις στις υποδομές έχουν διαχρονικά αποτελέσει εφαλτήριο για την ανάπτυξη της ελληνικής οικονομίας», δήλωσε ο κ. Κωνσταντίνος Μιτζάλης, διευθύνων σύμβουλος της J&P ΑΒΑΞ.

Όπως είπε, «η Ελλάδα έχει καταφέρει να ολοκληρώσει μεγάλο τμήμα των αναγκαίων υποδομών στις μεταφορές, ενώ έχουν γίνει σημαντικά βήματα στην ενέργεια, αλλά υπάρχουν τομείς όπως τα λιμάνια, τα αεροδρόμια, τα περιβαλλοντικά έργα και οι νέες τεχνολογίες που δεν έχουν ακόμα την πρόοδο που όφειλαν».

Σύμφωνα με τον κ. Μιτζάλη, «η Ελλάδα διαθέτει εταιρείες που είναι ανταγωνιστικές σε παγκόσμιο επίπεδο. Κατά την τελευταία δεκαετία και ενώ η χώρα μας αντιμετώπιζε την οικονομική κρίση ολοκληρώθηκαν τεράστιες επενδύσεις όπως οι αυτοκινητόδρομοι που προσέλκυσαν σημαντικά ιδιωτικά κεφάλαια και στήριξαν την τοπική οικονομία».

Όπως είπε ο διευθύνων σύμβουλος της J&P ΑΒΑΞ , «το ελληνικό πολιτικό σύστημα μετατρέπει το σχεδιασμό για τις υποδομές σε πεδίο αντιπαράθεσης και όχι σύγκλισης».

Τόνισε ότι αν δεν υπάρξει εθνική στρατηγική και συμφωνία από όλα τα κόμματα θα συνεχίσουμε να υστερούμε. Όπως είπε, για την υλοποίηση των έργων δεν έχουν γίνει παρά ελάχιστα βήματα με ευθύνη όλων των εμπλεκομένων.

Επεσήμανε κι αυτός με τη σειρά του το φαινόμενο των υπερβολικών εκπτώσεων και, όπως είπε, «περιμένουμε να δούμε ποια έργα θα μείνουν ατελή και ποιες εταιρείες θα καταρρεύσουν».

«Έχουμε μπροστά μας πολλά έργα να κάνουμε, τόσο στα δημόσια έργα, όσο και στις μεγάλες ιδιωτικές επενδύσεις. Η φορολογική σταθερότητα, το νομικό πλαίσιο και ένα υγιές και δυνατό τραπεζικό σύστημα είναι αναγκαία για να αποτελέσει η χώρα ελκυστικό προορισμό επενδύσεων».

Το κυριότερο που χρειάζεται, σύμφωνα με τον κ. Μιτζάλη, είναι η πολιτική βούληση.

«Χωρίς αυτή δεν θα είχαν ολοκληρωθεί π.χ. οι οδικοί άξονες με συμβάσεις παραχώρησης. Η βούληση και στήριξη των επενδύσεων, που μετουσιώνεται σε πράξη από τη συμπεριφορά των πολιτικών και των υπηρεσιών, είναι το πιο άμεσο μήνυμα μπορεί να στείλει μια χώρα», ανέφερε.

Τέλος, ο κ. Μιτζάλης αναφέρθηκε στο σχέδιο του υπουργείου Υποδομών για επέκταση των υφιστάμενων συμβάσεων παραχώρησης έναντι της υλοποίησης νέων έργων που ήδη εφαρμόστηκε σε Γαλλία, Ιταλία και Κροατία και είπε πως δεν πρέπει να αποτελέσει πεδίο αντιπαράθεσης.

Γ. Περδικάρης: Κατασκευαστικό κενό 2 δις ευρώ – η Ελλάδα μπορεί να γίνει «μπαταρία» του Νότου

«Θέλουμε να είμαστε πρωταγωνιστές στην Επενδυτική Ανάπτυξη της Ελλάδας», δήλωσε απ΄ την πλευρά του ο κ. Γιώργος Περδικάρης, εντεταλμένος σύμβουλος ΤΕΡΝΑ.

Όπως ανέφερε, στη χώρα υπάρχει κατασκευαστικό κενό 2 δισεκατομμυρίων, και πρόσθεσε ότι σύμφωνα με έκθεση της Mc Kinsey, η πλέον οικονομικά ανταγωνιστική τεχνολογία τα επόμενα χρόνια θα είναι οι ΑΠΕ.

Η Ελλάδα μπορεί να μετατραπεί σε «μπαταρία» του Νότου, ανέφερε χαρακτηριστικά ο κ. Περδικάρης.

Αναφέρθηκε ιδιαίτερα στο γεγονός ότι η Ελλάδα έχει πολύ χαμηλή ιδιωτική χρηματοδότηση που φθάνει σε ποσοστό 17%, στο 40% φθάνει η δημόσια χρηματοδότηση, ενώ σε ποσοστό 45% συνεισφέρουν οι τράπεζες. Σε σχέση με τις προοπτικές στο άμεσο μέλλον, ο κ. Περδικάρης ανέφερε ότι η κρίση φαίνεται ότι βαίνει προς το τέλος της.

Αναφέρθηκε στα νέα έργα: ΒΟΑΚ, Γραμμή 4 του Μετρό, ζεύξη Σαλαμίνας, επενδύσεις που φέρνουν τα αεροδρόμια,  και επεσήμανε την ανάγκη για νέα χρηματοδοτικά εργαλεία όπως τα έργα ΣΔΙΤ, τα ομόλογα έργων και οι συμβάσεις παραχώρησης.

Σύμφωνα πάντα με τον κ. Περδικάρη, οι εταιρείες του κλάδου, θα πρέπει να κινηθούν στους εξής άξονες: εξορθολογισμός των εξόδων, αξιοποίηση νέων τεχνολογιών και εργαλείων, στόχευση νέων επενδυτικών τομέων, εκτέλεση περιβαλλοντικών και ενεργειακών έργων.

«Να στραφεί ο κλάδος σε νέες αγορές» ανέφερε, ενώ έκανε γνωστό ότι ο όμιλος επένδυσε περισσότερα από δύο δισεκατομμύρια ευρώ μέσα στην κρίση, ενώ θα προχωρήσει σε επενδύσεις 2 δισεκατομμύρια τα επόμενα χρόνια. Κλείνοντας τόνισε: «Θέλουμε ισότιμη αντιμετώπιση από την ελληνική πολιτεία, καθώς το κόστος είναι τετραπλάσιο για μία ελληνική εταιρεία.

Ζητάμε από την πολιτεία να δείξει εμπιστοσύνη και να στηρίξει τις ελληνικές εταιρείες».

Π. Σουρέτης: Ο τουρισμός συμβάλει καθοριστικά στο ΑΕΠ – ανάγκη η ανεύρεση νέων χρηματοδοτικών εργαλείων και η εδραίωση των μεταρρυθμίσεων.

Στις παθογένειες και τις προοπτικές της ελληνικής οικονομίας αναφέρθηκε ο κ. Πέτρος Σουρέτης, διευθύνων σύμβουλος της Intrakat. Ιδιαίτερη αναφορά έκανε στον κλάδο του Τουρισμού και στη συμβολή του κατά 25% του ΑΕΠ, καθώς τα τελευταία χρόνια παρατηρείται αύξηση των εσόδων κατά 10%.

Επίσης, παρατηρήθηκε, όπως είπε, αύξηση των πολυτελών ξενοδοχείων στη χώρα. Καθοριστική για τον κ. Σουρέτη είναι η ανεύρεση νέων χρηματοδοτικών εργαλείων, και η ανάγκη εδραίωσης των μεταρρυθμίσεων.

«Να ρυθμιστούν απλά και καθαρά τα θέματα που μπορούν να προσελκύσουν επενδύσεις. Είμαστε έτοιμοι να δουλέψουμε με την πολιτική ηγεσία και τους φορείς για την ανάπτυξη», ανέφερε χαρακτηριστικά, και δήλωσε ότι υποστηρίζει τα ηλεκτρονικά συστήματα και τις μεταρρυθμίσεις που προωθεί το ΤΕΕ για τα θέματα μηχανικών.

Επεσήμανε όμως παράλληλα την ανάγκη υποστήριξης της πολιτείας προς τις ελληνικές κατασκευαστικές εταιρείες.

Μ. Σιγάλας: Πρέπει να προχωρήσουμε πολύ πιο τολμηρά

«Κάποιες μεγάλες επενδύσεις προχώρησαν στη χώρα, παρά τις δυσμενείς συνθήκες, αλλά ο χρόνος που απαιτείται από την ώρα που ανακοινώνουμε τις επενδύσεις, μέχρι την ώρα που κατατίθενται τα κεφάλαια είναι ιδιαίτερα μακρύς», επεσήμανε ο κ. Μανώλης Σιγάλας, αντιπρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος Νοτίου Ευρώπης Hill International.

Όπως ανέφερε, απαιτείται ένα ελάχιστο επίπεδο συνεννόησης, και να γίνει αντιληπτό ότι «οι επενδύσεις είναι η βάση για την βιώσιμη ανάπτυξη της χώρας», προσθέτοντας ότι απαιτείται απλοποίηση των διαδικασιών και μεταρρυθμίσεις σε επίπεδο δομών. Στην πράξη πρέπει να προχωρήσουμε πολύ πιο τολμηρά, είπε.

Share With:
Βαθμολογήστε αυτό το άρθρο
No Comments

Αφήστε ένα σχόλιο