Τετάρτη, 21 Μαΐου, 2025
Ειδήσεις και νέα για τις επιβατικές και εμπορευματικές μεταφορές
  • ΑΡΧΙΚΗ
  • ΕΙΔΗΣΕΙΣ

    ΑΕΡΟΠΟΡΙΚΑ

    Η Emirates παρουσίασε τη νέα εμφάνιση του A380 για την υπηρεσία Courier Express

    21 Μαΐου, 2025
    ΝΑΥΤΙΛΙΑ

    48ωρη απεργία στα πλοία της γραμμής Πάτρα – Ηγουμενίτσα – Ιταλία στις 3-4 Ιουνίου

    21 Μαΐου, 2025
    INTERNATIONAL

    Royal Mail welcomes its first electric trucks in collaboration with Magtec

    21 Μαΐου, 2025
    LOGISTICS

    Νέο υπερσύγχρονο hub για τον Κωτσόβολο στη Σίνδο Θεσσαλονίκης (video)

    21 Μαΐου, 2025
    ΕΤΑΙΡΙΚΑ ΝΕΑ

    FIAT Grande Panda 4×4 concept: Το πρωτότυπο που αναβιώνει ένα θρύλο

    21 Μαΐου, 2025
    ΟΔΙΚΕΣ

    3.267 σημεία φόρτισης σε Ελλάδα και Ρουμανία διαθέτει η ΔΕΗ

    21 Μαΐου, 2025

  • ΜΜΜ
  • ΑΕΡΟΠΟΡΙΚΑ
  • ΣΙΔΗΡΟΔΡΟΜΟΣ
  • ΟΔΙΚΕΣ
  • LOGISTICS
  • ΤΑΧΥΔΡΟΜΕΙΑ
  • ΝΑΥΤΙΛΙΑ
No Result
Προβολή όλων
  • ΑΡΧΙΚΗ
  • ΕΙΔΗΣΕΙΣ

    ΑΕΡΟΠΟΡΙΚΑ

    Η Emirates παρουσίασε τη νέα εμφάνιση του A380 για την υπηρεσία Courier Express

    21 Μαΐου, 2025
    ΝΑΥΤΙΛΙΑ

    48ωρη απεργία στα πλοία της γραμμής Πάτρα – Ηγουμενίτσα – Ιταλία στις 3-4 Ιουνίου

    21 Μαΐου, 2025
    INTERNATIONAL

    Royal Mail welcomes its first electric trucks in collaboration with Magtec

    21 Μαΐου, 2025
    LOGISTICS

    Νέο υπερσύγχρονο hub για τον Κωτσόβολο στη Σίνδο Θεσσαλονίκης (video)

    21 Μαΐου, 2025
    ΕΤΑΙΡΙΚΑ ΝΕΑ

    FIAT Grande Panda 4×4 concept: Το πρωτότυπο που αναβιώνει ένα θρύλο

    21 Μαΐου, 2025
    ΟΔΙΚΕΣ

    3.267 σημεία φόρτισης σε Ελλάδα και Ρουμανία διαθέτει η ΔΕΗ

    21 Μαΐου, 2025

  • ΜΜΜ
  • ΑΕΡΟΠΟΡΙΚΑ
  • ΣΙΔΗΡΟΔΡΟΜΟΣ
  • ΟΔΙΚΕΣ
  • LOGISTICS
  • ΤΑΧΥΔΡΟΜΕΙΑ
  • ΝΑΥΤΙΛΙΑ
No Result
Προβολή όλων
Ειδήσεις και νέα για τις επιβατικές και εμπορευματικές μεταφορές
No Result
Προβολή όλων

Η Ελλάδα συνεχώς με πληγώνει

vvegiazi by vvegiazi
20 Ιουνίου, 2023
στο ΓΝΩΜΗ
0
Share on FacebookShare on Twitter
Εκτύπωση άρθρου

Είμαι συντετριμμένος, όπως όλοι μας, από το τρομερό σιδηροδρομικό δυστύχημα με τεράστιο αριθμό θυμάτων (νεκρών και τραυματιών) αντίστοιχο ενός μεσαίου μεγέθους σεισμού ή ενός αεροπορικού ατυχήματος.

Στο κείμενο αυτό δεν θα μπω σε λεπτομέρειες ούτε για τους λόγους ούτε για τις ευθύνες, δουλειά που πρέπει να κάνουν άλλοι, και ελπίζω να την κάνουν με θάρρος και σωστά ώστε να είναι το τελευταίο σιδηροδρομικό δυστύχημα στη χώρα μας.

Αλλά με αφορμή το δυστύχημα, θέλω να αναφερθώ σε τέσσερα θέματα που πρέπει να μας απασχολήσουν πρώτα ως φορολογούμενους πολίτες και στη συνέχεια ως  συγκοινωνιολόγους.

Στα θέματα αυτά τα κακώς κείμενα πρέπει να αλλάξουν το συντομότερο δυνατόν.

  1. Αυτή η χώρα έχει μία βασική σιδηροδρομική γραμμή. Πάτρα-Αθήνα-Θεσσαλονίκη, με διακλαδώσεις προς Βόρεια Μακεδονία, Βουλγαρία και Τουρκία και κάτι λίγες γραμμές στη Θεσσαλία, την περιοχή της Φλώρινας και τη σύνδεση με την Ολυμπία. Αυτή η γραμμή κατασκευάζεται με άπειρους πόρους της ΕΕ, της χώρας μας αλλά και με χαμηλότοκα δάνεια της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων (ΕΤΕπ) επί δεκαετίες (μετά το 1992) επειδή τις προηγούμενες δεκαετίες (πριν το 1990) είχε εγκαταλειφθεί η συντήρηση και ο εκσυγχρονισμός της. Σημειώνω ότι, η σύνδεση με την Πάτρα και το λιμάνι της δεν έχει ακόμη ολοκληρωθεί. Μετά και το δυστύχημα, όλες οι δυνάμεις -οικονομικές, τεχνικές, οργανωτικές και λειτουργικές- της χώρας πρέπει να συντελέσουν στην ΣΩΣΤΗ λειτουργία της γραμμής αυτής με τις διακλαδώσεις της, καθώς και τις άλλες που ανέφερα. Επομένως, πρέπει να εγκαταλειφθεί κάθε άλλο σχέδιο κατασκευής νέων γραμμών όπως π.χ. η σύνδεση Θεσσαλονίκης-Αμφίπολης-Καβάλας-Τοξότες με «προϋπολογισμό» 1,7 δισ. ευρώ, και σχεδιασμό διάρκειας κατασκευής 4 ετών, που η εμπειρία δείχνει ότι και τα δύο τουλάχιστον θα υπερδιπλασιαστούν. Η γραμμή αυτή ανακοινώθηκε ότι θα δημοπρατηθεί στο φύλλο της 22 Φεβρουαρίου 2023 του περιοδικού MetaforesPress. Επίσης πρέπει να εγκαταλειφθεί κάθε ιδέα κατασκευής της σιδηροδρομικής Εγνατίας και της αναβίωσης της σιδηροδρομικής γραμμής της Πελοποννήσου, που έχει αρχίσει πρόσφατα να ξανασυζητείται [1]. Κατά την άποψη μου τέτοιες σκέψεις θα εκτρέψουν απαραίτητους πόρους από τη ραχοκοκαλιά του Ελληνικού σιδηροδρομικού δικτύου προς κοστοβόρα και μη ανταποδοτικά έργα στο βωμό μιας κατ’ ευφημισμόν πράσινης μετάβασης, την ίδια στιγμή που οι υφιστάμενες γραμμές λειτουργούν σε επίπεδο πολύ χαμηλότερο από τη θεωρητική χωρητικότητα τους και δεν έχουν καταστεί ακόμη οικονομικά και κοινωνικά επωφελείς για τη χώρα μας. Ας «πρασινίσει» σιδηροδρομικά η χώρα εκεί που πραγματικά υπάρχουν φόρτοι κυκλοφορίας και όπου πράγματι μπορεί να έλξει έργο από τις οδικές και αεροπορικές μεταφορές. Ας συμβάλλουν επίσης οι σιδηρόδρομοι στη διεθνή σύνδεση της χώρας που πριν από δεκαετίες υπήρχε και σήμερα δεν υπάρχει! Άλλοι σχεδιασμοί πρέπει να εξεταστούν μόνο εφόσον επιτευχθεί και πιστοποιηθεί η καθ’ όλα υποδειγματική τεχνική και οικονομικά αποτελεσματική λειτουργία της προαναφερθείσας ραχοκοκαλιάς, σε πλήρη εναρμόνιση με τα  σχετικά πρότυπα της ΕΕ για τη διαλειτουργικότητα του σιδηροδρομικού δικτύου, και εφόσον επιβεβαιωθεί η οργανωτική και διαχειριστική επάρκεια του ΟΣΕ, ως φορέα που έχει την ευθύνη για την απρόσκοπτη και ασφαλή λειτουργία της.
  2. Να αλλάξει η κατά ΚΟΚ οργάνωση της λειτουργίας των κυκλικών κόμβων (round about) και να γίνει όπως σε όλο τον κόσμο (εξαίρεση αποτελεί η Γαλλία, εκτός αν κατά την είσοδο στον κόμβο υπάρχει πινακίδα παραχώρησης προτεραιότητας σε όσους κινούνται μέσα στον κυκλικό κόμβο) και όπως ήταν στο παρελθόν: τουτέστιν να έχει προτεραιότητα το όχημα που βρίσκεται μέσα στον κόμβο και όχι ο εισερχόμενος (ως εκ δεξιών) ΑΝ ΔΕΝ ΕΧΕΙ STOP. Με ποια λογική πρέπει ένας οδηγός που είναι μέσα σε τέτοιο κόμβο να γνωρίζει ή να ψάχνει να δει αν μια είσοδος στον κόμβο καλύπτεται από STOP ή όχι. Με ποια λογική ένας οδηγός από ξένη χώρα πρέπει να γνωρίζει αυτή την ιδιαιτερότητα της χώρας μας. Δεν έχουν σημειωθεί ακόμη ατυχήματα, ή αν έχουν συμβεί δεν τα γνωρίζω ή δεν θα είναι μάλλον σοβαρά επειδή όλοι οι οδηγοί μειώνουν ταχύτητα σε τέτοιους κόμβους. Δεν πρέπει να περιμένουμε όμως να γίνουν ατυχήματα για να αλλάξει αυτή η παράδοξη διάταξη.
  3. Πρέπει να λυθεί το πρόβλημα της ΣΤΑΘΜΕΥΣΗΣ ΕΠΙ ΤΗΣ ΟΔΟΥ και του τρόπου πληρωμής του σχετικού τέλους. Δεν είναι δυνατόν οι ελληνικές πόλεις -με λίγες εξαιρέσεις- να μην έχουν έναν ενιαίο, εύκολο και πρακτικό τρόπο οργάνωσης της στάθμευσης επί της οδού με αποτέλεσμα οι οδηγοί να ταλαιπωρούνται από ακατανόητες οδηγίες πληρωμής και/ή ανεύρεσης θέσης, ή να πρέπει να βρίσκουν κάρτες στάθμευσης -που δεν πωλούνται πάντα στα περίπτερα-, να μην υπάρχει συστηματική αστυνόμευση και τελικά να σταθμεύουν τα ΙΧ χωρίς να καταβάλλεται το σχετικό τέλος. Στη Σερβία όπου έζησα τα τελευταία 14,5 χρόνια, το θέμα έχει από πολύ καιρό λυθεί και η σχετική τους τεχνολογία και μέθοδος εξάγεται σε άλλες Βαλκανικές χώρες/πόλεις με μεγάλη επιτυχία. Στο Βελιγράδι μάλιστα ο έλεγχος της στάθμευσης δεν γίνεται πλέον από ελεγκτές αλλά από ελεγκτικά οχήματα που συνεχώς φωτογραφίζουν τις πινακίδες των σταθμευμένων οχημάτων και στέλνουν ταχυδρομικά στους παραβάτες τα πρόστιμα (μαζί με τη σχετική φωτογραφία).
  4. Ο έλεγχος της λειτουργίας των ελληνικών δρόμων, των αυτοκινητοδρόμων και ιδιαίτερα των μεγάλων (άνω των 500 μ.) σηράγγων πρέπει να γίνεται με κάμερες που υπάρχουν ούτως ή άλλως σε όλο σχεδόν το δίκτυο (κατεξοχήν μάλιστα στις σήραγγες), και οι παραβάτες να τιμωρούνται με ταχυδρομική ενημέρωση που συνοδεύεται και από φωτογραφία για την επιβολή των σχετικών ποινών βάσει ΚΟΚ και την είσπραξη του σχετικού προστίμου μέσω της Εφορίας. Ειδικά στις σήραγγες αυτό είναι απαραίτητο, καθώς το όριο ταχύτητας των 80 ή 100 χλμ./ώρα δεν τηρείται από τα περισσότερα αυτοκίνητα, με μεγάλο κίνδυνο ατυχήματος με επιπτώσεις ανάλογες προς το πρόσφατο σιδηροδρομικό δυστύχημα. Είναι καιρός η ψηφιοποίηση της χώρας να λειτουργήσει σε κάθε είδους μεταφορές. Ανάλογες εφαρμογές πρέπει να γίνουν και για την συνολική παρακολούθηση της κυκλοφορίας οχημάτων και πεζών και στις πόλεις ώστε να καταγράφονται οι συνθήκες των παραβάσεων του ΚΟΚ και της εφαρμογής των σχετικών ποινών (βλέπε και τα πρόσφατα δυστυχήματα με πεζούς στην Αθήνα).

[1] Βλέπε και σχετικό άρθρο του κ. Νίκου Βέττα, ΓΔ του ΙΟΒΕ, στην ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ της 18 Μαρτίου 2023.


Βασίλης Ευμολπίδης,

Συγκοινωνιολόγος Μηχανικός – Οικονομολόγος

 

(Αναδημοσίευση από τον Σύλλογο Ελλήνων Συγκοινωνιολόγων)

Ακολουθήστε μας στο επίσημο κανάλι του «m» στο Youtube
Ακολουθήστε μας στο επίσημο κανάλι του «m» στο Linkedin
Tags:ΕΛΛΗΝΙΚΟΣ ΣΙΔΗΡΟΔΡΟΜΟΣΟΣΕΚΟΚΕΛΛΗΝΙΚΟΙ ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΟΔΡΟΜΟΙΑΥΤΟΚΙΝΗΤΟΔΡΟΜΟΙΣΤΑΘΜΕΥΣΗΣΗΡΑΓΓΕΣΒΑΣΙΛΗΣ ΕΥΜΟΛΠΙΔΗΣ

Σχετικά Άρθρασχετικά

LOGISTICS

Θριάσιο – Σφίγγα Βοιωτίας: Επανέρχεται στο προσκήνιο η γραμμή που θα «αλλάξει τα πάντα» στα σιδηροδρομικά εμπορεύματα

20 Μαΐου, 2025
ΥΠΟΓΕΙΟΣ

Θα επενδύσουν οι Ιταλοί στον ελληνικό σιδηρόδρομο; Απαντήσεις δίνει (και) το Θριάσιο ΙΙ

19 Μαΐου, 2025
ΣΙΔΗΡΟΔΡΟΜΟΣ

Οι πρώτες, νέες πληροφορίες για τη συμφωνία Ελλάδας – Ιταλίας στον σιδηρόδρομο

15 Μαΐου, 2025
ΣΙΔΗΡΟΔΡΟΜΟΣ

Λόγω έργων του ΟΣΕ, σημαντικές καθυστερήσεις στα δρομολόγια Αθήνα – Θεσσαλονίκη, ματαιώσεις σε Χαλκίδα και Λάρισα

14 Μαΐου, 2025
ΣΙΔΗΡΟΔΡΟΜΟΣ

Π. Πέρκα: Ποιο είναι μεγαλύτερο, τα 360 εκατ. ή τα 600 εκατ. ευρώ; Προφανώς τα 360, αν είσαι Πρωθυπουργός της Ελλάδας!

13 Μαΐου, 2025
ΣΙΔΗΡΟΔΡΟΜΟΣ

Αλ. Μεϊκόπουλος: Καμιά εμπιστοσύνη στο ελληνοϊταλικό μνημόνιο για επενδύσεις στα τρένα

13 Μαΐου, 2025
Επόμενο άρθρο

Πρωταθλήτρια των κλάδων μεταφορών στον «αγώνα» απαλλαγής από τις εκπομπές CO2 είναι η ναυτιλία

Αφήστε μια απάντηση Ακύρωση απάντησης

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Έχω διαβάσεις και αποδέχομαι τους όρους χρήσης.

  • Δημοφιλή
  • Σχόλια
  • Τελευταία

Θριάσιο – Σφίγγα Βοιωτίας: Επανέρχεται στο προσκήνιο η γραμμή που θα «αλλάξει τα πάντα» στα σιδηροδρομικά εμπορεύματα

20 Μαΐου, 2025

Οι πρώτες, νέες πληροφορίες για τη συμφωνία Ελλάδας – Ιταλίας στον σιδηρόδρομο

15 Μαΐου, 2025

O Αλέξανδρος Καρύδης, νέος υποδιοικητής Διαχείρισης Αερολιμένων και Υδατοδρομίων της ΥΠΑ

20 Μαΐου, 2025

Θα επενδύσουν οι Ιταλοί στον ελληνικό σιδηρόδρομο; Απαντήσεις δίνει (και) το Θριάσιο ΙΙ

19 Μαΐου, 2025

Τι οδήγησε στην οριστική ρήξη στον ΟΛΘ μεταξύ Ι. Σαββίδη και Αθ. Λιάγκου;

15 Μαΐου, 2025

ΣΑΤΑ: Η πιάτσα της Uber στο αεροδρόμιο της Αθήνας είναι παράνομη, στάση εργασίας στις 15/5

14 Μαΐου, 2025

Φήμες για σύμπραξη AEGEAN OIL – GOLDAIR – AKTOR για το Επιχειρηματικό Πάρκο Φυλής

16 Μαΐου, 2025

Προκηρύχθηκε διαγωνισμός για τη θέση του Διοικητή της ΑΠΑ, μέχρι τις 28 Μαΐου η υποβολή αιτήσεων

16 Μαΐου, 2025

Νέο σημείο παραλαβής Uber (Έξοδος 4, Αφίξεις) στο αεροδρόμιο «Ελ. Βενιζέλος»

1

Θριάσιο – Σφίγγα Βοιωτίας: Επανέρχεται στο προσκήνιο η γραμμή που θα «αλλάξει τα πάντα» στα σιδηροδρομικά εμπορεύματα

1

Που βρίσκονται οι δυο μετροπόντικες της γραμμής 4 του Μετρό της Αθήνας

0

Άνοδος 9,4% στη διακίνηση εμπορευματοκιβωτίων στους προβλήτες ΙΙ και ΙΙΙ του Πειραιά στο πρώτο τρίμηνο

0

H «ακτινογραφία» του ΟΛΘ στα εμπορεύματα και οι προοπτικές του 2025

0

H εξέλιξη των δικαστικών αντιδικιών του αεροδρομίου της Αθήνας με το ελληνικό δημόσιο

0

Η DHL θα επενδύσει 2 δισ. ευρώ, έως το 2030, στα Health Logistics

0

Σύσταση της ΕΕ για τον καλύτερο συντονισμό των εξαγωγών και των ειδών διπλής χρήσης

0

Η Emirates παρουσίασε τη νέα εμφάνιση του A380 για την υπηρεσία Courier Express

21 Μαΐου, 2025

48ωρη απεργία στα πλοία της γραμμής Πάτρα – Ηγουμενίτσα – Ιταλία στις 3-4 Ιουνίου

21 Μαΐου, 2025

Royal Mail welcomes its first electric trucks in collaboration with Magtec

21 Μαΐου, 2025

Νέο υπερσύγχρονο hub για τον Κωτσόβολο στη Σίνδο Θεσσαλονίκης (video)

21 Μαΐου, 2025

FIAT Grande Panda 4×4 concept: Το πρωτότυπο που αναβιώνει ένα θρύλο

21 Μαΐου, 2025

3.267 σημεία φόρτισης σε Ελλάδα και Ρουμανία διαθέτει η ΔΕΗ

21 Μαΐου, 2025

Ματαιώθηκε ο διαγωνισμός για την πρόσληψη διευθυντή διαχείρισης τροχαίου υλικού στην ΓΑΙΑΟΣΕ

21 Μαΐου, 2025

Πρόθεση χρηματοδότησης της κατασκευής της 2ης οδικής γέφυρας στην περιοχή Κήποι – Ύψαλα

21 Μαΐου, 2025
" "

Metaforespress

  • Ταυτότητα
  • Όροι χρήσης
  • Διαφημιστείτε
  • Επικοινωνία

Δείτε Ακόμη

  • Υπόγειος
  • Οικονομία
  • Γνώμη
  • (Ταχο)γράφος
  • Videos

Εγγραφή Νewsletter



    Social Media

    Ακολουθήστε το metaforespress.gr στο google news

    Powered by iservices logo

    Metaforespress
    Χρησιμοποιούμε cookies για την καλύτερη εμπειρία στην ιστοσελίδα μας. Μπορείτε να αλλάξετε τις ρυθμίσεις σας και να αποθηκεύσετε τις προτιμήσεις σας παρακάτω.Ρυθμίσεις CookiesΑποδοχή όλων
    Πολιτική απορρήτου

    Επισκόπηση πολιτικής απορρήτου

    ---
    Απαραίτητα
    Πάντα ενεργοποιημένα
    Τα απαραίτητα cookies είναι απολύτως απαραίτητα για τη σωστή λειτουργία του ιστότοπου. Αυτή η κατηγορία περιλαμβάνει μόνο cookie που διασφαλίζουν βασικές λειτουργίες και δυνατότητες ασφάλειας του ιστότοπου. Αυτά τα cookies δεν αποθηκεύουν προσωπικά στοιχεία.
    ΑΠΟΔΟΧΗ & ΑΠΟΘΗΚΕΥΣΗ
    No Result
    Προβολή όλων
    • ΑΡΧΙΚΗ
    • ΕΙΔΗΣΕΙΣ
    • ΜΜΜ
    • ΑΕΡΟΠΟΡΙΚΑ
    • ΣΙΔΗΡΟΔΡΟΜΟΣ
    • ΟΔΙΚΕΣ
    • LOGISTICS
    • ΤΑΧΥΔΡΟΜΕΙΑ
    • ΝΑΥΤΙΛΙΑ
    • ΥΠΟΓΕΙΟΣ

    © metaforespress.gr