Πέμπτη, 28 Σεπτεμβρίου, 2023
Ειδήσεις και νέα για τις επιβατικές και εμπορευματικές μεταφορές
  • ΑΡΧΙΚΗ
  • ΕΙΔΗΣΕΙΣ

    ΝΑΥΤΙΛΙΑ

    Μ. Τραυλού: Ισχυρή πολιτική βούληση και δέσμευση για την ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας της ευρωπαϊκής ναυτιλίας διεθνώς

    28 Σεπτεμβρίου, 2023
    ΝΑΥΤΙΛΙΑ

    Βελτιώθηκαν οι επιδόσεις του ΟΛΘ στα εμπορευματοκιβώτια: +9,6% τα έσοδα, +11,3% τα εμπορευματοκιβώτια στο α’ εξάμηνο

    28 Σεπτεμβρίου, 2023
    ΑΥΤΟ/ΔΡΟΜΟΙ

    ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ: Στόχος ο διπλασιασμός του EBITDA στα 1 δισ. ευρώ στην 5ετία. Ο ρόλος της Αττικής Οδού

    28 Σεπτεμβρίου, 2023
    ΑΥΤΟ/ΔΡΟΜΟΙ

    Στα 2,1 δισ. σκαρφάλωσε το ανεκτέλεστο της Intrakat. Αύξηση 45% στον κύκλο εργασιών α’ εξαμήνου

    28 Σεπτεμβρίου, 2023
    ΝΑΥΤΙΛΙΑ

    Από το καλό στο… καλύτερο ο ΟΛΠ: Άνοδος 49,6% στα καθαρά κέρδη (38,7 εκατ.) και 10% στον κύκλο εργασιών (102,4 εκατ.) το α’ 6μηνο

    28 Σεπτεμβρίου, 2023
    ΑΕΡΟΠΟΡΙΚΑ

    Συνεργασία διασύνδεσης (πτήσεις interline) από Emirates και SriLankan, αφορά 30 δρομολόγια

    28 Σεπτεμβρίου, 2023

  • ΜΜΜ
  • ΑΕΡΟΠΟΡΙΚΑ
  • ΣΙΔΗΡΟΔΡΟΜΟΣ
  • ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΟΔΡΟΜΟΙ
  • LOGISTICS
  • ΤΑΧΥΔΡΟΜΕΙΑ
  • ΝΑΥΤΙΛΙΑ
No Result
Προβολή όλων
  • ΑΡΧΙΚΗ
  • ΕΙΔΗΣΕΙΣ

    ΝΑΥΤΙΛΙΑ

    Μ. Τραυλού: Ισχυρή πολιτική βούληση και δέσμευση για την ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας της ευρωπαϊκής ναυτιλίας διεθνώς

    28 Σεπτεμβρίου, 2023
    ΝΑΥΤΙΛΙΑ

    Βελτιώθηκαν οι επιδόσεις του ΟΛΘ στα εμπορευματοκιβώτια: +9,6% τα έσοδα, +11,3% τα εμπορευματοκιβώτια στο α’ εξάμηνο

    28 Σεπτεμβρίου, 2023
    ΑΥΤΟ/ΔΡΟΜΟΙ

    ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ: Στόχος ο διπλασιασμός του EBITDA στα 1 δισ. ευρώ στην 5ετία. Ο ρόλος της Αττικής Οδού

    28 Σεπτεμβρίου, 2023
    ΑΥΤΟ/ΔΡΟΜΟΙ

    Στα 2,1 δισ. σκαρφάλωσε το ανεκτέλεστο της Intrakat. Αύξηση 45% στον κύκλο εργασιών α’ εξαμήνου

    28 Σεπτεμβρίου, 2023
    ΝΑΥΤΙΛΙΑ

    Από το καλό στο… καλύτερο ο ΟΛΠ: Άνοδος 49,6% στα καθαρά κέρδη (38,7 εκατ.) και 10% στον κύκλο εργασιών (102,4 εκατ.) το α’ 6μηνο

    28 Σεπτεμβρίου, 2023
    ΑΕΡΟΠΟΡΙΚΑ

    Συνεργασία διασύνδεσης (πτήσεις interline) από Emirates και SriLankan, αφορά 30 δρομολόγια

    28 Σεπτεμβρίου, 2023

  • ΜΜΜ
  • ΑΕΡΟΠΟΡΙΚΑ
  • ΣΙΔΗΡΟΔΡΟΜΟΣ
  • ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΟΔΡΟΜΟΙ
  • LOGISTICS
  • ΤΑΧΥΔΡΟΜΕΙΑ
  • ΝΑΥΤΙΛΙΑ
No Result
Προβολή όλων
Ειδήσεις και νέα για τις επιβατικές και εμπορευματικές μεταφορές
No Result
Προβολή όλων

Πρωταθλήτρια των κλάδων μεταφορών στον «αγώνα» απαλλαγής από τις εκπομπές CO2 είναι η ναυτιλία

vvegiazi by vvegiazi
7 Ιουνίου, 2023
στο ΓΝΩΜΗ
0
Share on FacebookShare on Twitter
Εκτύπωση άρθρου

Η απανθρακοποίηση των μεταφορών βρίσκεται στο επίκεντρο του ευρύτερου στόχου της Ε.Ε. για  μείωση των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου, όπως ορίζεται στην Ευρωπαϊκή Πράσινη Συμφωνία.

Ωστόσο, όλοι οι τομείς που συνθέτουν τις συνδυασμένες μεταφορές εμφανίζουν σημαντική χρονική υστέρηση στην υιοθέτηση συστημάτων κίνησης που θα χρησιμοποιούν φιλικότερα προς το περιβάλλον καύσιμα.

Όχι εξ αιτίας της «διάθεσής τους», αλλά εκ του γεγονότος ότι δεν έχουν τελεσιδικήσει οι συζητήσεις και τα ερευνητικά προγράμματα ως προς τους τύπους καυσίμων που θα χρησιμοποιηθούν μελλοντικά, αλλά ούτε έχουν αποκρυσταλλωθεί οι τεχνικές προδιάγραφες για τις μηχανές που θα χρησιμοποιηθούν κατά περίπτωση.

Η περίπτωση της ναυτιλίας, που μεταφέρει παγκοσμίως το 85% των εμπορευμάτων, είναι χαρακτηριστική. Υπάρχουν χρονοδιαγράμματα για την ανθρακοποίησή της που έχει θέσει ο ΙΜΟ, αλλά βλέπουμε στο «τραπέζι» πολλές προτάσεις για φιλικά καύσιμα.

Γεγονός που έχει οδηγήσει σε «σύγχυση» τη ναυτιλιακή κοινότητα για το τι θα επιλέξει προσεχώς και πως αυτή η επιλογή θα έχει αντίκτυπο στην ανταγωνιστικότητα.

Επί της ουσίας η συζήτηση για την απανθρακοποίηση των συνδυασμένων μεταφορών έχει παραμέτρους που δεν έχουν προσδιοριστεί κατά τομέα, με ότι αυτό συνεπάγεται.

Όπως, ποιοι θα είναι οι τελικοί τύποι των καυσίμων, ποια θα είναι η κάλυψη της ζήτησής τους από τις αγορές, πως θα διατίθενται και θα διακινούνται και ποιοι οι κίνδυνοι.

Μια από αυτές τις παραμέτρους που εσχάτως φωτίστηκε στο ναυτιλιακό πεδίο είναι εκείνη που σχετίζεται με την ανάγκη μετεκπαίδευσης χιλιάδων αξιωματικών των πλοίων στα νέα καύσιμα, αλλά και χιλιάδων χειριστών των καυσίμων για τους εφοδιασμούς των πλοίων στα λιμάνια.

Και κάπου εδώ μπαίνει και η παράμετρος του κόστους της μετάβασης. Μόνο για την ελληνική ακτοπλοΐα το κόστος της μετάβασης αγγίζει τα 10 δις ευρώ.

Κόστος δυσθεώρητο για νέες μηχανές, νέα συστήματα πρόωσης, ανάπτυξη των ΑΠΕ για ρευματοδότηση σιδηροδρόμων και λιμένων, μετεκπαίδευση προσωπικού, για την απόκτηση νέων στόλων σε οχήματα, πλοία και τρένα.

Οι επιδόσεις της ναυτιλίας 

Πρωταθλήτρια πάντως, μεταξύ όλων των κλάδων μεταφορών στον «αγώνα» απαλλαγής από τις εκπομπές CO2, είναι η ναυτιλία, όπου εξελίχθηκε μια πτωτική τάση, ενώ διακινήθηκαν 40% περισσότερα φορτία.

Οι επιδόσεις της ναυτιλιακής βιομηχανίας στις προσπάθειες βελτίωσης του περιβαλλοντικού αποτυπώματος είναι πολύ καλύτερες των υπόλοιπων κλάδων μεταφορών, που επιβεβαιώνουν ότι η ναυτιλία είναι ο πιο φιλικός προς το περιβάλλον τρόπος μεταφοράς.

Οι εκπομπές CO2 της ναυτιλιακής βιομηχανίας υπολογίζεται πως μειώθηκαν κατά περίπου 14% κατά την περίοδο 2009-2019.

Αντίθετα, τα στοιχεία του Διεθνούς Οργανισμού Ενέργειας (ΙΕΑ) δείχνουν ότι, τόσο οι εκπομπές CO2 από τα επιβατικά οχήματα, όσο και οι εκπομπές CO2 από τις οδικές εμπορευματικές μεταφορές αυξήθηκαν κατά 20%, με την αύξηση του όγκου των οχημάτων παγκοσμίως κατά 1 δισ. έως 1,6 δισ. να αντισταθμίζει τα όποια κέρδη στην αποδοτικότητα των καυσίμων και τα πρώτα στάδια υιοθέτησης των ηλεκτρικών οχημάτων (EV).

Ομοίως, τα δεδομένα για τις εκπομπές των αεροπορικών μεταφορών δείχνουν ακόμη μεγαλύτερη αύξηση, καθώς ο ετήσιος αριθμός των επιβατών αυξήθηκε από 2,5 δισ. σε 4,6 δισ. και ο όγκος των αεροπορικών εμπορευμάτων αυξήθηκε κατά 25%. 

Ο ναυλομεσιτικός οίκος Clarksons απέδωσε τη μείωση των εκπομπών CO2 στην αργή πλοήγηση, μια απάντηση στη διαρθρωτική πλεονάζουσα παραγωγική ικανότητα στη δεκαετία του 2010, με τα ποντοπόρα πλοία να επιβραδύνουν την ταχύτητά τους 15% κατά μέσο όρο μεταξύ 2009 και 2019.

Υπήρξαν επίσης μικρότερες συνεισφορές από τα πιο αποδοτικά πλοία, με τον «οικολογικό» στόλο να αυξάνεται στο 18% της χωρητικότητας έως το 2019, ενώ προβλέπεται να φτάσει το 32% έως το 2024.

Αξίζει να σημειωθεί η τάση μείωσης της ναυτιλίας από 8 δισ. σε 12 δισ. τόνους των εκπομπών CO2.

Συνολικά οι μεταφορές συμβάλλουν περίπου στο 21% του παγκόσμιου CO2 και, εντός του τομέα αυτού, η επιβατική κίνηση αντιπροσωπεύει το 46% του συνόλου αυτού, οι οδικές εμπορευματικές μεταφορές το 31%, η διεθνής ναυτιλία το 11%, η αεροπορία το 9% και ο σιδηρόδρομος μόλις το 1%.

Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις, οι εκπομπές της ναυτιλίας θα συνεισφέρουν 2,1% και 822 εκατ. τόνους στην παγκόσμια παραγωγή CO2 το 2023, μειωμένες σε σχέση με το 2022, όταν συνεισέφεραν 2,3% και 845 εκατ. τόνους. 

Ωστόσο, παρά τις συνεχιζόμενες πρωτοβουλίες, η μακροπρόθεσμη πορεία της ναυτιλίας προς την απανθρακοποίηση φαίνεται πιο αβέβαιη, ιδίως όσον αφορά στην τεχνολογία καυσίμων και τη νομοθεσία.

Τα σενάρια είναι πολλά, καθώς δεν υπάρχουν ακόμη τα εναλλακτικά καύσιμα που θα παίξουν τον σημαντικότερο ρόλο. Συμμετοχή στη μάχη κατά των αέριων ρύπων έχουν η μείωση της ταχύτητας, η βελτίωση των δρομολογίων και οι επενδύσεις σε πιο σύγχρονα πλοία.

Για τις οδικές και σιδηροδρομικές μεταφορές, η υιοθέτηση της ηλεκτροκίνησης και οι κυβερνητικοί στόχοι παρέχουν μια σχετικά ξεκάθαρη πορεία προς τα εμπρός.

Στην Ε.Ε. το 14% των πωλήσεων αυτοκινήτων το 2022 ήταν ηλεκτροκίνητα, ενώ θα απαγορευτούν οι πωλήσεις αυτοκινήτων χωρίς ηλεκτροκίνηση μέχρι το 2035.

Επίσης ο εμπορικός οργανισμός των αερομεταφορών (IATA) υπολογίζει ότι το 65% των στόχων για το net zero 2050 θα επιτευχθεί από βιοκαύσιμα, το 13% από τη νέα τεχνολογία, το 19% από αντισταθμίσεις και δέσμευση διοξειδίου του άνθρακα και μόνο το 3% από τη λειτουργική αποτελεσματικότητα των υποδομών.

Σε κάθε περίπτωση, η πλήρης απανθρακοποίηση είναι μια δύσκολη εξίσωση λόγω των ιδιαιτεροτήτων του κάθε κλάδου μεταφορών.

Πολλά εξαρτώνται από τη συνεργασία των εμπλεκόμενων μερών, όπως πρωτίστως τους παραγωγούς ενέργειας και τους κατασκευαστές μηχανών των μέσων μεταφοράς, ώστε να καταλήξουμε σε εφαρμόσιμες, παγκόσμιες και ασφαλείς λύσεις.

Η απανθρακοποίηση είναι σίγουρο ότι θα απασχολήσει τις επόμενες γενιές και πέραν του 2050, που είναι χρονιά ορόσημο.


Βασίλης Κορκίδης,

Πρόεδρος ΕΒΕΠ

Ακολουθήστε μας στο επίσημο κανάλι του «m» στο Youtube
Tags:ΝΑΥΤΙΛΙΑΚΑ ΚΑΥΣΙΜΑΡΥΠΟΙΠΟΝΤΟΠΟΡΟΣ ΝΑΥΤΙΛΙΑΑΚΤΟΠΛΟΙΑΠΡΑΣΙΝΑ ΠΛΟΙΑFIT FOR 55ΒΑΣΙΛΗΣ ΚΟΡΚΙΔΗΣ

Σχετικά Άρθρα

ΝΑΥΤΙΛΙΑ

Webinar για την ηλεκτρονική εφαρμογή Ferry Watchers στις 27/9

26 Σεπτεμβρίου, 2023
ΝΑΥΤΙΛΙΑ

Κίνα: Στο +16,9% η παραγωγή νέων πλοίων στο 8μηνο του 2023, στο +86,5% οι νέες παραγγελίες

26 Σεπτεμβρίου, 2023
ΝΑΥΤΙΛΙΑ

Europe gets dark without Shipping: Διοργάνωση κοινής εκδήλωσης στις Βρυξέλλες από τις Ενώσεις Ελλήνων και Γερμανών Εφοπλιστών

22 Σεπτεμβρίου, 2023
ΝΑΥΤΙΛΙΑ

Πλατφόρμα – «πυξίδα» για ναυτιλιακές και επενδυτές ανέπτυξε το EN.I.R.I.S.S.T

20 Σεπτεμβρίου, 2023
ΝΑΥΤΙΛΙΑ

«Laura Mærsk»: Το πρώτο εμπορευματικό πλοίο στον κόσμο που θα κινείται με πράσινη μεθανόλη

15 Σεπτεμβρίου, 2023
ΑΕΡΟΠΟΡΙΚΑ

«Πράσινα» ως το 2050 το 70% των αεροπορικών καυσίμων στα αεροδρόμια της ΕΕ

13 Σεπτεμβρίου, 2023
Επόμενο άρθρο

Σκέψεις για την ηλεκτροκίνηση

Αφήστε μια απάντηση Ακύρωση απάντησης

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Έχω διαβάσεις και αποδέχομαι τους όρους χρήσης.

  • Δημοφιλή
  • Σχόλια
  • Τελευταία

3 επιπλέον υδατοδρόμια και ένα υδάτινο πεδίο αποκτά η Πελοπόννησος, άναψε “πράσινο” και για τον Βόλο

21 Σεπτεμβρίου, 2023

Προς μικρές (και ίσως μεγάλες) ανακατατάξεις στον εγχώριο ταχυδρομικό κλάδο

23 Σεπτεμβρίου, 2023

Επιδότηση 8,73 εκατ. ευρώ στον ΟΑΣΘ για κάλυψη λειτουργικών δαπανών

27 Σεπτεμβρίου, 2023

Δημήτρης Πάτσιος, ΣΕΑΑ: Απουσιάζουν τα κίνητρα ανανέωσης στόλου για επιχειρήσεις και μεταφορείς

25 Σεπτεμβρίου, 2023

Oι 5 πρωτοβουλίες του υπουργού Υποδομών και Μεταφορών που παρουσιάστηκαν στο υπουργικό συμβούλιο

27 Σεπτεμβρίου, 2023

Αεροδρόμιο Θεσσαλονίκης «Μακεδονία»: Ένα επιτυχημένο case study διαρκούς προόδου και εξέλιξης

22 Σεπτεμβρίου, 2023

Webinar για την ηλεκτρονική εφαρμογή Ferry Watchers στις 27/9

26 Σεπτεμβρίου, 2023

Στ. Αγιάσογλου, ΟΣΥ: Η ΟΣΥ προμηθεύεται τρία λεωφορεία υδρογόνου

22 Σεπτεμβρίου, 2023

Tο υπ. Ναυτιλίας θα διερευνήσει και τυχόν ευθύνες που μπορεί να έχει η Attica για τον πνιγμό, πέρα από την ευθύνη του πλοιάρχου

1

Hellenic Train: Με λεωφορεία τα δρομολόγια της γραμμής Λάρισα – Βόλος

1

Προς μικρές (και ίσως μεγάλες) ανακατατάξεις στον εγχώριο ταχυδρομικό κλάδο

1

Μ. Τραυλού: Ισχυρή πολιτική βούληση και δέσμευση για την ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας της ευρωπαϊκής ναυτιλίας διεθνώς

28 Σεπτεμβρίου, 2023

Βελτιώθηκαν οι επιδόσεις του ΟΛΘ στα εμπορευματοκιβώτια: +9,6% τα έσοδα, +11,3% τα εμπορευματοκιβώτια στο α’ εξάμηνο

28 Σεπτεμβρίου, 2023

ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ: Στόχος ο διπλασιασμός του EBITDA στα 1 δισ. ευρώ στην 5ετία. Ο ρόλος της Αττικής Οδού

28 Σεπτεμβρίου, 2023

Στα 2,1 δισ. σκαρφάλωσε το ανεκτέλεστο της Intrakat. Αύξηση 45% στον κύκλο εργασιών α’ εξαμήνου

28 Σεπτεμβρίου, 2023

Από το καλό στο… καλύτερο ο ΟΛΠ: Άνοδος 49,6% στα καθαρά κέρδη (38,7 εκατ.) και 10% στον κύκλο εργασιών (102,4 εκατ.) το α’ 6μηνο

28 Σεπτεμβρίου, 2023

Συνεργασία διασύνδεσης (πτήσεις interline) από Emirates και SriLankan, αφορά 30 δρομολόγια

28 Σεπτεμβρίου, 2023

Oι 5 πρωτοβουλίες του υπουργού Υποδομών και Μεταφορών που παρουσιάστηκαν στο υπουργικό συμβούλιο

27 Σεπτεμβρίου, 2023

Η Star Automotive Hellas δημιουργεί την Πρώτη Εταιρική Τράπεζα Ρούχων στην Ελλάδα

27 Σεπτεμβρίου, 2023

Metaforespress

  • Ταυτότητα
  • Όροι χρήσης
  • Διαφημιστείτε
  • Επικοινωνία

Δείτε Ακόμη

  • Υπόγειος
  • Οικονομία
  • Γνώμη
  • (Ταχο)γράφος
  • Videos

Εγγραφή Νewsletter



    Social Media

    Ακολουθήστε το metaforespress.gr στο google news

    Copyright © 2021 All Rights Reserved.

    Powered by iservices logo

    No Result
    Προβολή όλων
    • ΑΡΧΙΚΗ
    • ΕΙΔΗΣΕΙΣ
    • ΜΜΜ
    • ΑΕΡΟΠΟΡΙΚΑ
    • ΣΙΔΗΡΟΔΡΟΜΟΣ
    • ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΟΔΡΟΜΟΙ
    • LOGISTICS
    • ΤΑΧΥΔΡΟΜΕΙΑ
    • ΝΑΥΤΙΛΙΑ
    • ΥΠΟΓΕΙΟΣ

    © metaforespress.gr

    Χρησιμοποιούμε cookies για την καλύτερη εμπειρία στην ιστοσελίδα μας. Μπορείτε να αλλάξετε τις ρυθμίσεις σας και να αποθηκεύσετε τις προτιμήσεις σας παρακάτω.Ρυθμίσεις CookiesΑποδοχή όλων
    Πολιτική απορρήτου

    Επισκόπηση πολιτικής απορρήτου

    ---
    Απαραίτητα
    Πάντα ενεργοποιημένα
    Τα απαραίτητα cookies είναι απολύτως απαραίτητα για τη σωστή λειτουργία του ιστότοπου. Αυτή η κατηγορία περιλαμβάνει μόνο cookie που διασφαλίζουν βασικές λειτουργίες και δυνατότητες ασφάλειας του ιστότοπου. Αυτά τα cookies δεν αποθηκεύουν προσωπικά στοιχεία.
    ΑΠΟΔΟΧΗ & ΑΠΟΘΗΚΕΥΣΗ