ΑρχικήLOGISTICSΘ. Βούρδας: Τα βήματα που θα καταστήσουν την Ελλάδα διαμετακομιστικό hub της ΝΑ Ευρώπης

Θ. Βούρδας: Τα βήματα που θα καταστήσουν την Ελλάδα διαμετακομιστικό hub της ΝΑ Ευρώπης

Τα βήματα που υλοποιούνται για την εδραίωση της Ελλάδας ως διαμετακομιστικό κέντρο της Νοτιοανατολικής Ευρώπης περιέγραψε ο γενικός γραμματέας του υπουργείου Μεταφορών, Θάνος Βούρδας, στην ημερίδα «New Global Routes: One Belt One Road Initiative & TEN-T».

Σύμφωνα με τον κ. Βούρδα, επιδίωξη αποτελεί η εκμετάλλευση της γεωπολιτικής θέσης της Ελλάδας, χτίζοντας συνεργασίες με τις γειτονικές βαλκανικές χώρες.

Στους στόχους του υπουργείου, όπως τόνισε ο κ. Βούρδας, εντάσσονται η ολοκλήρωση, ως το τέλος του 2018, της νέας διπλής ηλεκτροκινούμενης γραμμής Αθήνα – Θεσσαλονίκη – Ειδομένη και Αθήνα – Αίγιο, καθώς και, ως το 2022, της σύνδεσης του νέου εμπορικού λιμένα της Πάτρας με το σιδηροδρομικό δίκτυο.

Στιγμιότυπο από την ομιλία του γ.γ. του υπουργείου Μεταφορών στην ημερίδα «New Global Routes: One Belt One Road Initiative & TEN-T»

Αναλυτικά, η ομιλία του κ. Βούρδα έχει ως εξής:

Το Μάιο του 2017, ο πρωθυπουργός μας Αλέξης Τσίπρας, κατά την ομιλία του σε συζήτηση στρογγυλής τράπεζας των αρχηγών 28 κρατών, δήλωσε ότι  η πρωτοβουλία One Belt One Road  της κυβέρνησης της Κίνας, μπορεί να αποτελέσει τον ζωντανό Δρόμο του Μεταξιού του 21ου αιώνα, με την Ελλάδα να έχει στρατηγικό ρόλο.

Ενάμιση χρόνο πολλά κομβικά βήματα έχουν γίνει προς αυτή την κατεύθυνση και την εδραίωση της χώρας μας ως διαμετακομιστικό κέντρο της Νοτιοανατολικής Ευρώπης.

Την άνοιξη θα έχουμε ολοκληρώσει το Εθνικό Στρατηγικό Σχέδιο Μεταφορών που ξεκίνησε πέρυσι. Πρόκειται για ένα μεγαλόπνοο έργο που αναμένεται να συντελέσει καθοριστικά στον προσδιορισμό της μελλοντικής στρατηγικής στον τομέα των μεταφορών και την υποστήριξη της ελληνικής οικονομίας.

Το Masterplan αυτό, με τελικό ορίζοντα το έτος 2037 και ενδιάμεσο χρονικό ορίζοντα το έτος 2027, θα διευκολύνει τον εντοπισμό και την αιτιολόγηση των μελλοντικών απαιτούμενων πολιτικών και επενδύσεων για την ανάπτυξη ενός ολοκληρωμένου συστήματος μεταφορών (οδικών, σιδηροδρομικών, εναέριων, θαλάσσιων). Για την αειφόρο ανάπτυξη, τη βελτίωση της ανταγωνιστικότητας της οικονομίας και της εδαφικής συνοχής της χώρας.

Σε αυτό το Εθνικό Στρατηγικό Σχέδιο εντάσσονται το σύνολο των συνδυασμένων μεταφορών, οι ακτοπλοϊκές μεταφορές, τα λιμάνια, τα εμπορευματικά κέντρα, οι σιδηροδρομικές υποδομές, οι διεθνείς συνδέσεις, οι οδικές μεταφορές.

Το όραμά μας για τη χώρα μας, αλλά και για την ευρύτερη περιοχή των Βαλκανίων, περιλαμβάνει κρίσιμες υποδομές μεταφορών που στηρίζουν τις υγιείς παραγωγικές δυνάμεις, την παραγωγική ανασυγκρότηση της χώρας, τις κοινωνικές ανάγκες των πολιτών.

Τηρώντας τις δεσμεύσεις μας συγχρόνως με την ολοκλήρωση του βασικού οδικού δικτύου της χώρας προχωρούμε με ταχύτατο ρυθμό στην αναβάθμιση και την ανάπτυξη του σιδηροδρομικού δικτύου.

Αποτελεί βασικό στρατηγικό στόχο η ανατροπή του σημερινού ισοζυγίου ανάμεσα σε σιδηροδρομικά και οδικά έργα προς όφελος των πολιτών, της επιχειρηματικότητας και του περιβάλλοντος και η διασφάλιση της ορθής αξιοποίησης Ευρωπαϊκών και Εθνικών πόρων.

Το όραμα του πρωθυπουργού και η σύμφωνη άποψη των ηγετών των βαλκανικών χωρών για έναν δακτύλιο συνδυασμένων πολυτροπικών μεταφορών, με κέντρο τη Θεσσαλονίκη, που θα περιλαμβάνει, εκτός από τα λιμάνια της Βουλγαρίας, τη Ρουμανία, τη Σερβία και την πρώην Γιουγκοσλαβική Δημοκρατία της Μακεδονίας, ωριμάζει και προχωρά προς συμφωνία και υλοποίηση.

Και όλα αυτά, με ένα διεθνές και ευρωπαϊκό περιβάλλον να αποδέχεται και να στηρίζει την υλοποίηση και τον εθνικό σχεδιασμό μας και έχει εκφραστεί αυτό τόσο από τον Πρόεδρο Γιουνκέρ όσο και από τις αρμόδιες Επιτρόπους, την Επίτροπο Bulc και την Επίτροπο Cretu.

Σε αυτή την κατεύθυνση, κομβικά σημεία είναι η ολοκλήρωση της νέας διπλής ηλεκτροκινούμενης γραμμής Αθήνα-Θεσσαλονίκη-Ειδομένη και Αθήνα –Αίγιο με χρόνο ολοκλήρωσης το τέλος του έτους, καθώς και να φθάσει η νέα γραμμή στο νέο εμπορικό λιμάνι της Πάτρας το 2022.

Και από εκεί περνάμε στο νέο διατροπικό Διάδρομο πανευρωπαϊκής σημασίας μεταξύ Ελλάδας και Βουλγαρίας. Ο εν λόγω Διάδρομος θα βασίζεται στη σιδηροδρομική σύνδεση των κομβικών λιμένων των δύο χωρών: Θεσσαλονίκη – Καβάλα – Αλεξανδρούπολη – Μπουργκάς – Βάρνα – Ρούσε (Rail TKABVR project) και στην αξιοποίηση της δυναμικής που μπορούν να αναπτύξουν.

Η μελέτη βιωσιμότητας  ολοκληρώθηκε (με θετικό αποτέλεσμα) και ολοκληρώνουμε άμεσα τις νομικές επεξεργασίες που θα οδηγήσουν στην ίδρυση της διακρατικής εταιρείας.  Αναμφισβήτητα, υφίσταται κορεσμός των στενών του Βοσπόρου και παρατηρείται τάση στη διεθνή αγορά για αναζήτηση εναλλακτικού διαύλου. Αυτό το κενό ερχόμαστε λοιπόν να καλύψουμε με αυτό το σημαντικό έργο.

Ένα ακόμη βήμα προς την αντιμετώπιση των σημείων συμφόρησης στα σύνορα με τις γείτονες βαλκανικές χώρες είναι ένα ολοκληρωμένο ηλεκτρονικό αναλογικό σύστημα διοδίων αδιάλειπτης ροής. Η α’ φάση του διαγωνισμού ολοκληρώθηκε και προχωράμε σύντομα στη β’ φάση για την ανάδειξη του αναδόχου που θα εγκαταστήσει το σύστημα.

Στον τομέα των συνδυασμένων μεταφορών, εκτός από τα σημαντικά έργα αναβάθμισης και επέκτασης των δικτύων, τα Εμπορευματικά Κέντρα, ως κρίσιμες υποδομές, αποτελούν μία σημαντική προϋπόθεση για τον εξορθολογισμό των λειτουργιών και δράσεων της μεταφορικής αλυσίδας. Εξάλλου Η ίδρυση και λειτουργία  Εμπορευματικών Κέντρων αποτελούν προτεραιότητα για εμάς, καθώς η ύπαρξη εμπορευματικών κέντρων σε όλα τα λιμάνια της χώρας και σε κάθε παραγωγική περιοχή, θα προσελκύσουν παραγωγικές δομές πρόσθετες από τις θετικές συνέπειες που έχουν οι μεταφορές.

Το Θριάσιο Εμπορευματικό Κέντρο, του οποίου η σύμβαση παραχώρησης  κυρώθηκε μόλις την προηγούμενη εβδομάδα, αποτελεί το πρώτο ενιαίο κέντρο συνδυασμένων μεταφορών στη χώρα, με επαρκείς συνδέσεις με το σιδηροδρομικό δίκτυο και με τους οδικούς άξονες. Ακολουθεί το Εμπορευματικό Κέντρο του Γκόνου.

Με τις υποδομές αποκτούμε, λοιπόν, μια στέρεα βάση για να αναπτύξουμε τις υπηρεσίες της εφοδιαστικής αλυσίδας. Καθώς όμως, όταν μιλάμε για logistics μιλάμε για μια αλυσίδα που συνδέει πολλούς τομείς της αγοράς και πολλούς φορείς, αναδείχθηκε ως επιτακτική η ανάγκη για εθνική στρατηγική. Εδώ και ένα χρόνο περίπου υλοποιούμε το Εθνικό Σχέδιο Δράσης για την Εφοδιαστική Αλυσίδα, προχωρώντας σε κρίσιμες δράσεις όπως ο εκσυγχρονισμός του νομοθετικού πλαισίου, η απλοποίηση τελωνειακών διαδικασιών, η ανανέωση του στόλου των φορτηγών, η προώθηση της τυποποίησης στην ελληνική αγορά logistics, η προώθηση δράσεων έρευνας και καινοτομίας.

Στο πλαίσιο αυτό, και σε επίπεδο σχεδιασμού πολιτικών για την ενίσχυση της εφοδιαστικής αλυσίδας αλλά και της βελτίωσης του επιπέδου ζωής, το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών σε συνεργασία με την Περιφέρεια Αττικής προχωρά σε μελέτη για τη Βιώσιμη Αναδιοργάνωση των αστικών εμπορευματικών μεταφορών στην Αττική (Log-Attica). Η αναδιοργάνωση των αστικών εμπορευματικών μεταφορών της Αττικής αποτελεί ένα έργο εξαιρετικά σύνθετο, ιδιαίτερα απαιτητικό και μακρόπνοο, αλλά με προφανή οφέλη για την κοινωνία, το περιβάλλον, την αγορά και την ελκυστικότητα των πόλεων της Αττικής.

Η Ελλάδα έρχεται, επιτέλους, να αξιοποιήσει τη θέση της ως διεθνές κέντρο συνδυασμένων μεταφορών. Αναβαθμίζουμε τη γεωπολιτική μας θέση, προσελκύουμε νέες παραγωγικές και μεταποιητικές δομές, οικοδομούμε σχέσεις συνεργασίας και αμοιβαίων παραγωγικών δραστηριοτήτων με τις βαλκανικές χώρες.

Απαραίτητο στοιχείο, όμως, υλοποίησης του σχεδιασμού μας είναι ο συντονισμός δυνάμεων. Συντονισμός δυνάμεων τόσο στην Ελλάδα σε εθνικό επίπεδο όσο και στην Ευρώπη.

Share With:
Βαθμολογήστε αυτό το άρθρο
No Comments

Αφήστε ένα σχόλιο