Οι τιμές των ευρωπαϊκών οδικών εμπορευματικών μεταφορών, σύμφωνα με τον δείκτη Upply x Ti x IRU, μαρτυρούν ότι οι τιμές spot βρέθηκαν σε χαμηλότερα επίπεδα έναντι των τιμών συμβολαίων στο γ’ τρίμηνο του 2023.
Επιμέλεια: Β. Βεγιάζη
Ειδικότερα, οι τιμές spot υποχώρησαν για 4ο συνεχόμενο τρίμηνο, εν αντιθέσει με τον δείκτη spot συμβολαίων που αυξήθηκε για πρώτη φορά από το δ’ τρίμηνο 2022.
Στο γ’ τρίμηνο του τρέχοντος έτους, ο δείκτης spot κινείται σε χαμηλότερα επίπεδα έναντι του δείκτη συμβολαίων, που αυτό σημαίνει «ότι οι τιμές spot βρίσκονται πιο κοντά στο βασικό τους επίπεδο (1ο τρίμηνο 2017) έναντι των τιμών των συμβολαίων.
Ο δείκτης της αγοράς spot υποχώρησε για τέταρτο συνεχόμενο τρίμηνο, κατά 1,2 μονάδες στις 125,4.
Ο ρυθμός μείωσης των τιμών spot έχει επιβραδυνθεί πάνω από το 1/3, καθώς αυτές αρχίζουν να υποχωρούν ως απάντηση στη διαμόρφωση της ζήτησης σε χαμηλότερο επίπεδο.
Οι τιμές της αγοράς συμβολαίων αυξήθηκε κατά 1,4 μονάδες σε σχέση με το προηγούμενο τρίμηνο, ενώ μειώθηκε μόλις 0,4 μονάδες σε σχέση με το γ’ τρίμηνο του 2022.
Η αλλαγή των τιμών συμβολαίου στο γ’ τρίμηνο του 2023 αποτελεί την πρώτη άνοδο του δείκτη που σημειώθηκε από το δ’ τρίμηνο του 2022.
Σταχυολογώντας τα ευρήματα, προκύπτουν τα εξής:
-Ο δείκτης αναφοράς «European Road Freight Spot Rate» του γ’ τριμήνου του 2023 διαμορφώθηκε στις 125,4, κατά 1,2 μονάδες χαμηλότερος έναντι του β’ τριμήνου του 2023 και κατά 14,8 μονάδες χαμηλότερος από το γ’ τρίμηνο του 2022.
-Ο δείκτης αναφοράς «European Road Freight Contract Rate» στο γ’ τρίμηνο του 2023 διαμορφώθηκε στις 128,1 μονάδες, 1,4 μονάδες υψηλότερος από το β’ τρίμηνο του 2023 και μόλις 0,4 μονάδες μειωμένος σε σχέση με το γ’ τρίμηνο του 2022.
-Οι αυξήσεις της τιμής διοδίων στη Γερμανία τον προσεχή Δεκέμβριο θα μπορούσαν να αυξήσουν το κόστος διοδίων έως και 83%, άνοδο που μπορεί να μετακυλισθεί στους πελάτες. Τα ποσοστά διοδίων αναμένεται επίσης να αυξηθούν σε άλλα κράτη-μέλη της ΕΕ κατά τη διάρκεια του 2024.
-Οι νέες προβλέψεις της IRU δείχνουν ότι οι ελλείψεις οδηγών στην Ευρώπη αναμένεται να επιδεινωθούν ξανά, με το 11% των θέσεων να παραμείνουν κενό το 2024.
-Τα κόμιστρα αναμένεται να παραμείνουν χαμηλά με μια ελαφρά εποχική άνοδο στο δ’ τρίμηνο, ωστόσο προβλέπεται να υπάρξει σταθεροποίηση το 2024.
Όπως εκτιμάται, «Η βραχυπρόθεσμη πίεση από την πλευρά της ζήτησης στις οδικές εμπορευματικές μεταφορές συνεχίζει να μειώνεται σε ολόκληρη την Ευρώπη. Οι καταναλωτές που έχουν πλέον λιγότερο διαθέσιμο εισόδημα σε πραγματικούς όρους καταναλώνουν λιγότερα αγαθά, ενώ οι επιχειρήσεις μειώνουν την παραγωγή τους ενόψει της φθίνουσας ζήτησης.
Τα διαθέσιμα στοιχεία της Eurostat για το γ’ τρίμηνο του 2023 δεν δείχνουν καμία αλλαγή από τρίμηνο σε τρίμηνο στο ευρωπαϊκό λιανικό εμπόριο.
Η συνολική πίεση από την πλευρά της ζήτησης για τις οδικές εμπορευματικές μεταφορές συνεχίζει να μειώνεται, απελευθερώνοντας τη χωρητικότητα και επιτρέποντας περαιτέρω την πτώση των τιμών».