Οι Έλληνες ακτοπλόοι θα πρέπει μακροπρόθεσμα να στραφούν στην κατανάλωση πιο οικολογικών και οικονομικών καυσίμων, σύμφωνα με εκτιμήσεις του Μιχάλη Σακέλλη, προέδρου του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας (ΣΕΕΝ), ο οποίος ήταν ομιλητής σε εκδήλωση που έγινε για το ευρωπαϊκό πρόγραμμα «Poseidon Med II».
Σύμφωνα με τον ίδιο, η ναυπήγηση πλοίων με δυνατότητα κατανάλωσης LNG αποτελεί μονόδρομο για την ανανέωση του ακτοπλοϊκού στόλου της χώρας.
Το πλήρες περιεχόμενο της ομιλίας του προέδρου του ΣΕΕΝ στην εκδήλωση έχει ως εξής:
«Οι ακτοπλοϊκές μας συγκοινωνίες έχουν ήδη μπει σε μία ιδιαίτερα δύσκολη περίοδο.
Οι τιμές των καυσίμων αυξήθηκαν το 2017 κατά 28% σε σχέση με το 2016, ενώ η αυξητική τους πορεία συνεχίζεται και την τρέχουσα περίοδο.
Το 2020 η αύξηση των καυσίμων είναι ήδη θεσμοθετημένη λόγω της υποχρέωσής μας για κατανάλωση οικολογικότερων καυσίμων και αναμένεται να ξεπεράσει το 30%.
Το θέμα είναι σοβαρό γιατί η αύξηση του κόστους εκμετάλλευσης δεν μπορεί να αντισταθμιστεί με αυξήσεις στους ναύλους χωρίς να επηρεαστεί αρνητικά το μεταφορικό έργο, συνεπώς πρέπει να αναζητήσουμε άλλες λύσεις.
Βραχυχρόνια φαίνεται ότι δεν έχουμε λύσεις. Η μετατροπή των μηχανών για κατανάλωση οικολογικότερων και φθηνότερων καυσίμων είτε είναι για τα περισσότερα ακτοπλοϊκά πλοία αδύνατη ή οικονομικά ασύμφορη.
Επίσης, η τοποθέτηση scrubbers είναι μία σοβαρή επένδυση, η οποία ιδίως στα μεγάλης ηλικίας πλοία δεν μπορεί να αποσβεστεί.
Συνεπώς βραχυχρόνια πρέπει να λάβουμε μέτρα ενίσχυσης της ακτοπλοΐας μας και εδώ δεν βλέπουμε άλλη λύση από τη μείωση των συντελεστών ΦΠΑ, ούτως ώστε να μην αυξηθούν οι ναύλοι με σοβαρές συνέπειες στον τουρισμό και στη διακίνηση επιβατών και οχημάτων γενικότερα.
Μακροχρόνια και λαμβανομένου υπόψη ότι στους ήδη υπάρχοντες κανονισμούς θα προστεθούν και άλλοι, πρέπει να στραφούμε σε άλλες λύσεις, δηλαδή στην κατανάλωση οικολογικότερων και ελπίζουμε οικονομικότερων καυσίμων.
Στην ακτοπλοΐα πλην των πορθμειακών γραμμών, δραστηριοποιούνται σήμερα 86 πλοία, 65 συμβατικού τύπου και 21 ταχύπλοα.
Από τα 65 συμβατικά πλοία, τα 5 είναι ηλικίας μέχρι 10 ετών, τα 18 ηλικίας 11-20 ετών, τα 18 ηλικίας 21-30 και τα 24 ηλικίας μεγαλύτερης των 30 ετών, δηλαδή την επόμενη 10ετία το 65% των συμβατικών πλοίων θα έχει ηλικία 30-50 ετών.
Λαμβανομένου υπόψη ότι στη διεθνή αγορά δεν υπάρχουν διαθέσιμα πλοία μικρής ηλικίας για την αντικατάσταση των πλοίων μας, φαίνεται ότι η ναυπήγηση πλοίων με δυνατότητα κατανάλωσης LNG θα είναι μονόδρομος για την ανανέωση του ακτοπλοϊκού μας στόλου.
Η συμμετοχή του «POSEIDON MED II» στην προετοιμασία μας για τη νέα αυτή εποχή είναι πολύ σημαντική. Έχουν γίνει μελέτες για τη ναυπήγηση νέων πλοίων, μελέτες για την κατασκευή τροφοδοτικών πλοίων και γενικότερα έχει γίνει σχεδιασμός για τις απαραίτητες υποδομές, τις οποίες βέβαια πρέπει άμεσα να υλοποιήσουμε.
Επίσης είμαστε έτοιμοι να συμμετάσχουμε στη δημιουργία ενός νέου νομοθετικού πλαισίου, απαραίτητο για τον χωρίς προβλήματα και ασφαλή εφοδιασμό των πλοίων μας.
Τελειώνοντας, θα ήθελα να ευχαριστήσω όλους όσους συμμετέχουν στην υλοποίηση των στόχων του «POSEIDON MED II» και να τονίσω ότι είμαστε ιδιαίτερα ικανοποιημένοι από τη δουλειά που έχει γίνει, στην ολοκλήρωση της οποίας θα συνεχίσουμε να συμμετέχουμε αποτελεσματικά».