Οι γεωπολιτικές εντάσεις στη Μέση Ανατολή και η αλλαγή στα δρομολόγια των πλοίων έχουν διαταράξει τις ναυτιλιακές αγορές σε διάφορους βαθμούς.
Επιμέλεια: Μαρίνα Δημητρίου
Η Veson Nautical δημοσίευσε τις προβλέψεις για την πορεία της αγοράς των δεξαμενόπλοιων, των bulkers, των πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων και των πλοίων LNG κατά το Q2 του 2025.
Δεξαμενόπλοια
Η αστάθεια τιμών και προσδοκιών θα συνεχιστεί με αλλαγές στην τιμή του πετρελαίου, εξελίξεις στον όγκο πετρελαίου, προληπτικά μέτρα στην Ερυθρά Θάλασσα, αποφάσεις από τον ΟΠΕΚ+, καθώς και την ικανότητα της Κίνας να διατηρήσει την οικονομική ανάπτυξη και τις εισαγωγές αργού.
Μολονότι οι ρωσικές εξαγωγές αργού και προϊόντων πετρελαίου ενδέχεται να μειωθούν, η συνεχιζόμενη προσφορά πετρελαίου στην Ευρώπη από εναλλακτικές πηγές (όπως η Μέση Ανατολή, οι ΗΠΑ και η Λατινική Αμερική) θα διατηρήσει τη ζήτηση τονομιλίων και θα υποστηρίξει την αύξηση των τιμών.
Οι παραγγελίες δεξαμενόπλοιων το 2024 σημείωσαν αύξηση 50% σε σύγκριση με το 2023, αλλά έχει επιβραδυνθεί σημαντικά το 2025 μέχρι στιγμής. Ενώ οι τιμές των νέων κατασκευών έχουν σταθεροποιηθεί, παραμένουν υψηλές σύμφωνα με τα ιστορικά υψηλά. Επιπλέον, η συνεχιζόμενη γεωπολιτική αβεβαιότητα φαίνεται να επηρεάζει τις τρέχουσες παραγγελιών.
Οι αποστάσεις -και όχι οι όγκοι- αποτελούν τον κύριο μοχλό ανάπτυξης των tankers τον τελευταίο καιρό. Οι πρόσφατες συνθήκες της αγοράς έχουν επηρεαστεί θετικά από τις κυρώσεις της ΕΕ και της G7 στις εισαγωγές ρωσικού πετρελαίου και την αλλαγή των διαδρομών των αποστολών για την αποφυγή περιοχών υψηλού κινδύνου στην Ερυθρά Θάλασσα. Αν και δεν υπάρχει επί του παρόντος ξεκάθαρο τέλος σε αυτές τις επιπτώσεις, αποτελούν αρνητικό κίνδυνο για την αγορά tankers.
Θα είναι καθοριστικό για την ανανεωμένη ισχύ της εν λόγω αγοράς η ανάκαμψη της ζήτησης πετρελαίου και της ζήτησης εισαγωγών πετρελαίου της Κίνας το επόμενο έτος. Το μακροοικονομικό περιβάλλον είναι ακόμη εύθραυστο και ενώ η πίεση του πληθωρισμού έχει υποχωρήσει, αρκετές μεγάλες οικονομίες εξακολουθούν να αγωνίζονται με χαμηλή ανάπτυξη του ΑΕΠ. Οι τιμές έχουν επίσης αρχίσει να μειώνονται, αλλά οι καταναλωτές εξακολουθούν να κουράζονται από τις πιέσεις στις τιμές και το διαθέσιμο εισόδημά τους.
Bulkers
Η αύξηση της προσφοράς στα bulkers αναμένεται να παραμείνει σχετικά χαμηλή λόγω του ελάχιστου όγκου παραγγελιών τα τελευταία χρόνια. Ωστόσο, η ισορροπία της αγοράς αναμένεται να αμβλυνθεί το 2025, καθώς η αύξηση της προσφοράς υπερβαίνει προσωρινά τη ζήτηση.
Το 2024, η Κίνα προχώρησε σε αυξημένες εισαγωγές ορυκτών, ιδιαίτερα σε σιδηρομετάλλευμα, άνθρακα και βωξίτη. Ωστόσο, η εγχώρια ζήτηση παρέμεινε υποτονική λόγω του προβληματικού τομέα ακινήτων και της χαμηλής καταναλωτικής εμπιστοσύνης που επιβαρύνει την εγχώρια κατανάλωση.
Η μείωση των τιμών σε ΕΕ και ΗΠΑ, σε συνδυασμό με τις αυξανόμενες παγκόσμιες επενδύσεις σε υποδομές “πράσινης” ενέργειας, θα τονώσει την οικονομική δραστηριότητα και θα επηρεάσει θετικά τη ζήτηση για bulk εμπορεύματα τα επόμενα χρόνια.
Αν και το τμήμα των bulkers δεν ήταν αυτό που επηρεάστηκε περισσότερο από την αλλαγή δρομολογίων από την Ερυθρά Θάλασσα, πολλοί πλοιοκτήτες επιλέγουν τη μεγαλύτερη διαδρομή γύρω από το Ακρωτήριο της Καλής Ελπίδας. Αυτή η παράκαμψη συμβάλλει σε μια αύξηση κατά 1% περίπου στα τονομίλια των bulkers, η οποία επηρέασε θετικά τους ναύλους το 2024 και θα συνεχίσει να το κάνει το 2025.
Containers
Η αύξηση της ζήτησης για TEUs το 2024 υπολογίζεται ότι ήταν 17,1%, λόγω της υψηλής δραστηριότητας στους συνολικούς μεταφερόμενους όγκους λόγω της αποφυγής της Ερυθράς Θάλασσας. Η ανάλυση της Veson Nautical δείχνει μηδενική αύξηση της συνολικής ζήτησης TEUs μέσο όρο κατά την περίοδο 2025-2028.
Τόσο ο όγκος όσο και οι αποστάσεις δρομολογίων έχουν αυξηθεί, κάτι που είναι θετικό για τους ναύλους. Η ταχύτητα πλεύσης έχει αυξηθεί κατά μέσο όρο 1,5% σε σύγκριση με το 2023, αλλά αναμένεται κάποια μείωση της μέσης ταχύτητας στο Q2 του 2025 λόγω μιας πιο συγκρατημένης προοπτικής και των αυστηρότερων περιβαλλοντικών κανονισμών. Προβλέπουμε ότι οι ναύλοι θα μειώνονται σταθερά το 2025, καθώς περισσότερα πλοία εισέρχονται στην αγορά.
Η αύξηση της προσφοράς πλοίων στο Q2 του 2025 θα ξεπεράσει κάποια στιγμή τη ζήτηση παρά τις συγκρούσεις στην Ερυθρά Θάλασσα, και αυτό θα επηρεάσει τους ναύλους για όλα τα μεγέθη πλοίων. Οι καλύτερες μακροοικονομικές προοπτικές και οι μειώσεις των τιμών θα λειτουργήσουν θετικά για τη ζήτηση στο τέλος της εξεταζόμενης περιόδου, εκτός από τη συνέχιση της ανάπτυξης στις αναδυόμενες αγορές.
Με υψηλή δραστηριότητα παραγγελιών τα τελευταία χρόνια, αναμένεται ότι η καθαρή αύξηση του στόλου θα έχει μέσο ρυθμό 8,2% μεταξύ 2025-2028.
Ενώ τα New-Panamax Containers ήταν το προτιμώμενο πλοίο στις παραγγελίες τα τελευταία χρόνια, κατεγράφη πρόσφατα στροφή προς τα ULCV. Το βιβλίο παραγγελιών για τον εν λόγω στόλο βρίσκεται αυτή τη στιγμή στο 29,6%.
LNG
Στις ΗΠΑ, αναμένουμε ότι η παραγωγή LNG θα αυξάνεται σταθερά κατά την εξεταζόμενη περίοδο. Η παραγωγή αυξήθηκε κατά 5,9% το 2024 και αναμένεται περαιτέρω αύξηση 5,4% το 2025. Τα επόμενα χρόνια υπάρχουν αρκετά projects παραγωγής φυσικού αερίου που θα υποστηρίξουν την περαιτέρω ανάπτυξη του LNG.
Στη Μέση Ανατολή, οι εξαγωγές ήταν θεαματικά υψηλές το 2024 παρά τις συνεχιζόμενες περικοπές παραγωγής πετρελαίου. Έχουν ήδη καταγραφεί αυξήσεις της τάξης του 7,1%, αλλά αναμένεται ότι αυτό θα μειωθεί κάπως το 2025 κατά περίπου 4,5%.
Η καθαρή αύξηση του στόλου για VLGC/VLAC ανήλθε στο 10,9% το 2024 και αναμένεται ότι η μέση ετήσια αύξηση θα είναι στο 7,5% κατά το Q2 του 2025.
Η ζήτηση για LNG σε Ασία-Ειρηνικού συνέχισε να αυξάνεται πέρυσι, με τους όγκους εισαγωγών να αυξάνονται περίπου κατά 11% το 2024. Οι εισαγωγές στην Κίνα από τις ΗΠΑ αυξήθηκαν κατά 37%, συμβάλλοντας θετικά στην παγκόσμια ζήτηση CBMμιλίων.