Η «πράσινη» ναυτιλία περνά μέσα και από τις λιμενικές υποδομές. Τα ελληνικά λιμάνια, όπως και όλα της ΕΕ, είναι υποχρεωμένα να θέσουν σε εφαρμογή το σύστημα cold – ironing μέχρι το 2030, μετά από σχετική πρόταση της ΕΕ.
Στόχος των ευρωπαϊκών οδηγιών είναι να καλυφθούν οι ενεργειακές ανάγκες, κυρίως των πιο ρυπογόνων πλοίων, όπως τα containerships και τα κρουαζιερόπλοια, με ηλεκτρικό ρεύμα, προκειμένου να απενεργοποιούν τις μηχανές τους κατά την παραμονή τους στα λιμάνια.
Ωστόσο, το ζήτημα αυτό είναι αρκετά σύνθετο, καθώς αρκετοί διατείνονται ότι οι απαιτούμενες επενδύσεις για τα λιμάνια είναι τεράστιες, ενώ είναι ασαφές το πλαίσιο λειτουργίας / εκμετάλλευσής των θέσεων αυτών.
Χθες, στην ημερίδα με θέμα: «Ηλεκτροδότηση Πλοίων στο Λιμάνι του Πειραιά – Προοπτικές και Προκλήσεις», ο αναπληρωτής διευθύνων σύμβουλος του ΟΛΠ Παναγιώτης Τσώνης είπε ότι το λιμάνι καλείται πλέον να προχωρήσει σε δράσεις εφαρμογής για τη χρήση νέων εργαλείων τεχνολογιών, μέσω των οποίων μπορεί να εξασφαλίσει τη μείωση του περιβαλλοντικού αποτυπώματος, την αύξηση της ενεργειακής αποδοτικότητας και τη βελτιστοποίηση της παροχής υπηρεσιών προς τρίτους.
Πρόσθεσε ότι ο ΟΛΠ, ανταποκρινόμενος στις ευρωπαϊκές επιταγές της «πράσινης συμφωνίας», αλλά και της δέσμης μέτρων Fit for 55, αλλά και σεβόμενος την γειτνίασή του με την πόλη του Πειραιά και τη θέση στο ναυτικό ιστό, έχει δραστηριοποιηθεί σε ενέργειες πράσινης μετάβασης και μείωσης της ατμοσφαιρικής ρύπανσης που προκαλείται από τα πλοία που υποδέχεται.
Ο κ. Τσώνης αναφέρθηκε στην ολοκλήρωση, από την ΟΛΠ ΑΕ, μέσα στο 2023, του έργου EALING, που αφορά την εκπόνηση των οριστικών τεχνικών, περιβαλλοντικών και χρηματοοικονομικών μελετών για 5 θέσεις ηλεκτροδότησης πλοίων ακτοπλοΐας στις Ακτές Ποσειδώνος, Αγίου Διονυσίου, Ιετιόνια, Περικλέους, συνολικής ισχύος 13.5 MVA, καθώς και στο έργο CIPORT που επικεντρώνεται στην εκπόνηση των απαιτούμενων μελετών για 4 θέσεις ηλεκτροδότησης πλοίων κρουαζιέρας στην Ακτή Θεμιστοκλέους.
Μίλησε ακόμα για τη συμπόρευση της ΟΛΠ ΑΕ με τα λιμάνια Θεσσαλονίκης και Πάτρας και τον Διαχειριστική Ελληνικού Δικτύου Διανομής Ηλεκτρικής Ενέργειας για υποβολή πρότασης κοινού ενδιαφέροντος εθνικής σημασίας στο πρόγραμμα CEF, προσφέροντας παράλληλα και μεταφορά τεχνογνωσίας για επιτάχυνση υλοποίησης τέτοιων έργων στα συγκεκριμένα λιμάνια, καθώς και για την πρωτοβουλία σύστασης ομάδας αποτελούμενης από σχετικούς φορείς σε εθνικό επίπεδο, που μελετά και διερευνά τις απαιτούμενες προδιαγραφές ρυθμιστικού και νομοθετικού περιεχομένου.
Ανάλογες προτάσεις για χρηματοδότηση στην ΕΕ αναμένεται να κατατεθούν και από άλλες 2 κοινοπραξίες ελληνικών λιμένων.