Τρίτη, 20 Μαΐου, 2025
Ειδήσεις και νέα για τις επιβατικές και εμπορευματικές μεταφορές
  • ΑΡΧΙΚΗ
  • ΕΙΔΗΣΕΙΣ

    ΕΤΑΙΡΙΚΑ ΝΕΑ

    Ferryscanner και Χρυσός Οδηγός συνεργάζονται για online κράτηση ακτοπλοϊκών εισιτηρίων

    20 Μαΐου, 2025
    ΝΑΥΤΙΛΙΑ

    Ο σκιώδης στόλος της Μόσχας στο στόχαστρο του 17ου πακέτου κυρώσεων της ΕΕ

    20 Μαΐου, 2025
    MMM

    Συνδικάτο σταθμαρχών Πρώτη Γραμμή: Ανεύθυνη ενέργεια αν αποφασιστεί 24ωρη λειτουργία του Μετρό με τις υπάρχουσες συνθήκες

    20 Μαΐου, 2025
    ΝΑΥΤΙΛΙΑ

    Β. Κικίλιας: Έως 32% μείωση στα εισιτήρια στα ταχύπλοα, στα 40 εκατ. ευρώ το Μεταφορικό Ισοδύναμο

    20 Μαΐου, 2025
    ΝΑΥΤΙΛΙΑ

    Ελληνικός εμπορικός στόλος: Οριακή άνοδος 0,8% στη δύναμη, πτώση 3,1% στη χωρητικότητα τον Μάρτιο

    20 Μαΐου, 2025
    MMM

    Άμεση συνάντηση με τον πρωθυπουργό για τα προβλήματα του κλάδου ζητά το ΣΑΤΑ

    20 Μαΐου, 2025

  • ΜΜΜ
  • ΑΕΡΟΠΟΡΙΚΑ
  • ΣΙΔΗΡΟΔΡΟΜΟΣ
  • ΟΔΙΚΕΣ
  • LOGISTICS
  • ΤΑΧΥΔΡΟΜΕΙΑ
  • ΝΑΥΤΙΛΙΑ
No Result
Προβολή όλων
  • ΑΡΧΙΚΗ
  • ΕΙΔΗΣΕΙΣ

    ΕΤΑΙΡΙΚΑ ΝΕΑ

    Ferryscanner και Χρυσός Οδηγός συνεργάζονται για online κράτηση ακτοπλοϊκών εισιτηρίων

    20 Μαΐου, 2025
    ΝΑΥΤΙΛΙΑ

    Ο σκιώδης στόλος της Μόσχας στο στόχαστρο του 17ου πακέτου κυρώσεων της ΕΕ

    20 Μαΐου, 2025
    MMM

    Συνδικάτο σταθμαρχών Πρώτη Γραμμή: Ανεύθυνη ενέργεια αν αποφασιστεί 24ωρη λειτουργία του Μετρό με τις υπάρχουσες συνθήκες

    20 Μαΐου, 2025
    ΝΑΥΤΙΛΙΑ

    Β. Κικίλιας: Έως 32% μείωση στα εισιτήρια στα ταχύπλοα, στα 40 εκατ. ευρώ το Μεταφορικό Ισοδύναμο

    20 Μαΐου, 2025
    ΝΑΥΤΙΛΙΑ

    Ελληνικός εμπορικός στόλος: Οριακή άνοδος 0,8% στη δύναμη, πτώση 3,1% στη χωρητικότητα τον Μάρτιο

    20 Μαΐου, 2025
    MMM

    Άμεση συνάντηση με τον πρωθυπουργό για τα προβλήματα του κλάδου ζητά το ΣΑΤΑ

    20 Μαΐου, 2025

  • ΜΜΜ
  • ΑΕΡΟΠΟΡΙΚΑ
  • ΣΙΔΗΡΟΔΡΟΜΟΣ
  • ΟΔΙΚΕΣ
  • LOGISTICS
  • ΤΑΧΥΔΡΟΜΕΙΑ
  • ΝΑΥΤΙΛΙΑ
No Result
Προβολή όλων
Ειδήσεις και νέα για τις επιβατικές και εμπορευματικές μεταφορές
No Result
Προβολή όλων

Alpha Bank: Η συμβολή της ελληνικής βιομηχανίας στην άνοδο της οικονομικής δραστηριότητας

vvegiazi by vvegiazi
26 Μαρτίου, 2025
στο ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
0
Share on FacebookShare on Twitter
Εκτύπωση άρθρου

Το ΑΕΠ της Ελλάδας συνέχισε να αυξάνεται με ρυθμό σημαντικά υψηλότερο από τον αντίστοιχο της Ευρωζώνης το 2024 (2,3%, έναντι 0,9%), για 4ο διαδοχικό έτος, αναφέρει το Δελτίο Οικονομικών Εξελίξεων του Economic Research της Alpha Bank.

Η θετική τροχιά που ακολουθεί η ελληνική οικονομία, τα τελευταία χρόνια, και η ενίσχυση της εμπιστοσύνης των αγορών αντανακλώνται στην πρόσφατη αναβάθμιση του αξιόχρεου της Ελλάδας από τον οίκο αξιολόγησης Moody’s σε «Baa3», δηλαδή στο επίπεδο της επενδυτικής βαθμίδας, με σταθερές προοπτικές.

Η Moody’s ήταν ο τελευταίος από τους μεγάλους οίκους πιστοληπτικής διαβάθμισης που επανέφερε την αξιολόγηση της χώρας μας στην επενδυτική βαθμίδα μετά την οικονομική κρίση, ενώ στις αρχές Μαρτίου η DBRS αναβάθμισε την Ελλάδα μία βαθμίδα υψηλότερα από το όριο αυτό, σε «BBB».

Οι εν λόγω αναβαθμίσεις βασίζονται στην ανθεκτικότητα που επέδειξε η ελληνική οικονομία στη διάρκεια της ενεργειακής κρίσης, τη σημαντική βελτίωση που έχει συντελεστεί στα δημοσιονομικά μεγέθη αλλά και στη σταθερότητα τόσο του πολιτικού, όσο και του χρηματοπιστωτικού συστήματος.

Παράλληλα, είναι αξιοσημείωτο το γεγονός ότι, από την πλευρά της παραγωγής, η άνοδος της Ακαθάριστης Προστιθέμενης Αξίας (ΑΠΑ) το 2024 προήλθε σε σημαντικό βαθμό από το δευτερογενή τομέα της οικονομίας και κατά βάση από τη βιομηχανία.

Συγκεκριμένα, για πρώτη φορά από το 2017, δηλαδή από την επιστροφή της Ελλάδας σε θετικούς ρυθμούς οικονομικής μεγέθυνσης -με εξαίρεση το 2020-, η συμβολή της βιομηχανίας ξεπέρασε αυτήν του τομέα των υπηρεσιών, παρά την επίδοση ρεκόρ του τουρισμού κατά την περυσινή χρονιά.

Η σημαντική συνεισφορά της βιομηχανίας στην οικονομική δραστηριότητα, συνολικά την τελευταία τριετία, εδράζεται στην ενίσχυση των επενδύσεων και του εξαγωγικού προσανατολισμού του κλάδου, ενώ αντανακλάται και στην άνοδο της απασχόλησης, με το 15,8% των νέων θέσεων εργασίας που δημιουργήθηκαν στο διάστημα αυτό να προέρχεται από τη βιομηχανία.

Παρά την αξιοσημείωτη άνοδο της απασχόλησης, σημαντική αύξηση κατέγραψε την τελευταία διετία και η παραγωγικότητα της εργασίας του βιομηχανικού τομέα, δηλαδή ο λόγος του παραγόμενου προϊόντος ανά εργαζόμενο (σε σταθερές τιμές).

Συγκεκριμένα, ο εν λόγω δείκτης αυξήθηκε κατά 1,5% το 2023 και κατά 4,2% πέρυσι, ενώ στην ΕΕ-27 το αντίστοιχο μέγεθος ακολουθεί πτωτική τροχιά από το 2022 και μετά.

Η ΑΠΑ για το σύνολο των κλάδων της ελληνικής οικονομίας αυξήθηκε κατά 1,8% το 2024, με τη συμβολή του δευτερογενούς τομέα να διαμορφώνεται σε μία ποσοστιαία μονάδα (π.μ.), του τριτογενούς τομέα αντίστοιχα σε 0,8 π.μ. και του πρωτογενούς τομέα να είναι οριακά αρνητική.

Αναλυτικότερα, η ΑΠΑ της βιομηχανίας αυξήθηκε κατά 6,4% πέρυσι, συμβάλλοντας κατά 0,9 π.μ. στην άνοδο της συνολικής ΑΠΑ, ενώ η ΑΠΑ των κατασκευών αυξήθηκε αντίστοιχα κατά 4,2% με τη συνεισφορά τους να είναι οριακά θετική.

Σε ό,τι αφορά στον τριτογενή τομέα, η ΑΠΑ των κλάδων που σχετίζονται με τον τουρισμό -δηλαδή το χονδρικό και λιανικό εμπόριο, οι υπηρεσίες παροχής καταλύματος και εστίασης και οι μεταφορές- αυξήθηκε κατά 1,5%, ενώ των λοιπών υπηρεσιών κατέγραψε άνοδο ίση με 0,8%.

Η ΑΠΑ της βιομηχανίας έχει αυξηθεί σημαντικά από το 2021 και μετά, με αποτέλεσμα τόσο ως απόλυτο μέγεθος, όσο και ως ποσοστό επί του συνόλου (σε σταθερές τιμές) να έχει επανέλθει σε επίπεδα που είχαν καταγραφεί πριν την οικονομική κρίση στη χώρα.

Συγκεκριμένα, η ΑΠΑ της βιομηχανίας κατείχε μερίδιο 15,4% επί της συνολικής ΑΠΑ, το 2024, έναντι 13,3% το 2015, ποσοστό το οποίο ήταν το χαμηλότερο που σημειώθηκε κατά τη διάρκεια της οικονομικής κρίσης και 15,8% το 2006, πριν την έναρξη αυτής.

Η μεγαλύτερη συνεισφορά της βιομηχανίας, σε σύγκριση με τους λοιπούς κλάδους της οικονομίας, στην αύξηση της ΑΠΑ το 2024 και η αύξηση της συμμετοχής της σε αυτήν αποτελούν σημαντικά επιτεύγματα, δεδομένων των προκλήσεων που αντιμετωπίζει ο κλάδος, όπως το υψηλό ενεργειακό κόστος.

Η σημαντική ενίσχυση των επενδύσεων και της εξωστρέφειας της βιομηχανίας τα προηγούμενα χρόνια και ιδιαίτερα από το 2018 και μετά, έχουν συμβάλλει στη διαμόρφωση της αναπτυξιακής δυναμικής του κλάδου.

Αξίζει να αναφερθεί ότι, οι επενδύσεις στη βιομηχανία αυξάνονται σταθερά από το 2018, με τις σωρευτικές επενδύσεις της περιόδου 2018-2023 (τελευταία διαθέσιμη παρατήρηση) να υπερβαίνουν τα 28 δισ. ευρώ και το 54% εξ αυτών να έχουν κατευθυνθεί στη μεταποίηση.

Κατά το ίδιο χρονικό διάστημα, το μερίδιο των βιομηχανικών επενδύσεων στις συνολικές επενδύσεις έχει αυξηθεί σημαντικά και διαμορφώθηκε στο 17,2% το 2023, όταν τα χρόνια πριν την οικονομική κρίση κινούνταν σταθερά σε μονοψήφια ποσοστά.

Παράλληλα, οι επενδύσεις σε έρευνα και ανάπτυξη (R&D) στον τομέα της μεταποίησης, οι οποίες έχουν πολλαπλασιαστικά οφέλη στη διάχυση της καινοτομίας, αντιστοιχούσαν στο 36% των συνολικών επενδύσεων σε R&D το 2022, έναντι 30% το 2017.

Επιπρόσθετα, σημαντική είναι η ενίσχυση της εξαγωγικής δραστηριότητας των βιομηχανικών επιχειρήσεων, μολονότι ένα μέρος της ανόδου της αξίας των εξαγωγών τη διετία 2022-2023 οφείλεται στον πληθωρισμό.

Το 2017, οι βιομηχανικές εξαγωγές διαμορφώθηκαν σε 19 δισ. ευρώ, αντιπροσωπεύοντας το 67,2% των συνολικών εξαγωγών αγαθών, ενώ σταδιακά αυξήθηκαν σε 33,8 δισ. ευρώ το 2023, αντιπροσωπεύοντας το 71,4% των συνολικών εξαγωγών αγαθών.

Οι επενδύσεις δηλαδή του κλάδου αυξήθηκαν στο διάστημα αυτό (2017-2023) με μέσο ετήσιο ρυθμό άνω του 10%. Δεδομένου ότι διαχρονικά οι βιομηχανικές εξαγωγές προέρχονται σχεδόν εξ ολοκλήρου από τη μεταποίηση, είναι χρήσιμο να διερευνηθεί η εξωστρέφεια των κλάδων της μεταποίησης και πως αυτή έχει μεταβληθεί στον χρόνο.

Για τον σκοπό αυτό χρησιμοποιείται για κάθε κλάδο της μεταποίησης και για δεδομένη χρονική περίοδο ο λόγος των εξαγωγών προς τη συνολική παραγωγή. Ο λόγος αυτός καταδεικνύει το ποσοστό της συνολικής παραγωγής του εκάστοτε κλάδου που κατευθύνεται στο εξωτερικό, συνεπώς όσο υψηλότερο το εν λόγω ποσοστό, τόσο μεγαλύτερος είναι και ο εξαγωγικός προσανατολισμός του κλάδου.

Ο κλάδος των βασικών μετάλλων είναι αυτός με τον μεγαλύτερο εξαγωγικό προσανατολισμό για το 2023, καθώς πάνω από τα ¾ της παραγωγής κατευθύνθηκαν στο εξωτερικό.

Ακολούθησαν τα προϊόντα πετρελαίου και η κατασκευή ηλεκτρονικών υπολογιστών, ηλεκτρονικών και οπτικών προϊόντων, με τις εξαγωγές να αντιπροσωπεύουν πάνω από το 58% της παραγωγής τους.

Η μικρότερη εξαγωγική δραστηριότητα από τους κλάδους που περιλαμβάνονται στο γράφημα καταγράφεται στην κατασκευή επίπλων και τις λοιπές μεταποιητικές δραστηριότητες, καθώς και στη χαρτοποιία.

Με την πάροδο των ετών, ο εξαγωγικός προσανατολισμός έχει αυξηθεί στην πλειονότητα των κλάδων της μεταποίησης, με τις εξαγωγές να αντιπροσωπεύουν μεγαλύτερο ποσοστό της παραγωγής το 2023, σε σύγκριση με τις αντίστοιχες επιδόσεις το 2012 και το 2017.

Τέλος, αναφορικά με την κατεύθυνση των εξαγωγών της ελληνικής βιομηχανίας, το 51% εξάγεται στην Ευρωπαϊκή Ένωση, το 16% στις λοιπές ευρωπαϊκές χώρες, εκτός Ρωσίας και Ηνωμένου Βασιλείου, και ακολουθούν οι χώρες της Αφρικής με μερίδιο 9%, της Εγγύς και Μέσης Ανατολής (7%), οι ΗΠΑ (5%) και το Ηνωμένο Βασίλειο (4%).

Ακολουθήστε μας στο επίσημο κανάλι του «m» στο Youtube
Ακολουθήστε μας στο επίσημο κανάλι του «m» στο Linkedin
Tags:ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑΟΙΚΟΝΟΜΙΑALPHA BANK

Σχετικά Άρθρασχετικά

ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Στα 3,9 δισ. το πρωτογενές πλεόνασμα προϋπολογισμού στο α’ 4μηνο του 2025

16 Μαΐου, 2025
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Υπεβλήθη στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή η πρόταση αναθεώρησης του «Ελλάδα 2.0»

15 Μαΐου, 2025
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Στα 11,42 δισ. οι ρυθμισμένες οφειλές μέσω του εξωδικαστικού μηχανισμού

7 Μαΐου, 2025
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

ΑΑΔΕ: Απλοποιείται η διακοπή εργασιών για επαγγελματίες και επιχειρήσεις

28 Απριλίου, 2025
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Η Ελλάδα στην 2η θέση της ΕΕ ως προς την απορρόφηση πόρων του ΕΣΠΑ

10 Απριλίου, 2025
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Σε 5,26 δισ. ευρώ το έλλειμμα του εμπορικού ισοζυγίου στο α’ δίμηνο του 2025

9 Απριλίου, 2025
Επόμενο άρθρο

Άνοδο 4% των τιμών οικοδομικών υλικών τον περασμένο Φεβρουάριο

Αφήστε μια απάντηση Ακύρωση απάντησης

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Έχω διαβάσεις και αποδέχομαι τους όρους χρήσης.

  • Δημοφιλή
  • Σχόλια
  • Τελευταία

Οι πρώτες, νέες πληροφορίες για τη συμφωνία Ελλάδας – Ιταλίας στον σιδηρόδρομο

15 Μαΐου, 2025

Θα επενδύσουν οι Ιταλοί στον ελληνικό σιδηρόδρομο; Απαντήσεις δίνει (και) το Θριάσιο ΙΙ

19 Μαΐου, 2025

ΣΑΤΑ: Η πιάτσα της Uber στο αεροδρόμιο της Αθήνας είναι παράνομη, στάση εργασίας στις 15/5

14 Μαΐου, 2025

Θριάσιο – Σφίγγα Βοιωτίας: Επανέρχεται στο προσκήνιο η γραμμή που θα «αλλάξει τα πάντα» στα σιδηροδρομικά εμπορεύματα

20 Μαΐου, 2025

Η Hellenic Train αναζητά τεχνικό προσωπικό σε όλη την Ελλάδα

14 Μαΐου, 2025

Τι οδήγησε στην οριστική ρήξη στον ΟΛΘ μεταξύ Ι. Σαββίδη και Αθ. Λιάγκου;

15 Μαΐου, 2025

O Αλέξανδρος Καρύδης, νέος υποδιοικητής Διαχείρισης Αερολιμένων και Υδατοδρομίων της ΥΠΑ

20 Μαΐου, 2025

Σύνδεσμος εμπόρων και μεσιτών ταξί: Στηρίζουμε απόλυτα τα αιτήματα των ιδιοκτητών ταξί

14 Μαΐου, 2025

Νέο σημείο παραλαβής Uber (Έξοδος 4, Αφίξεις) στο αεροδρόμιο «Ελ. Βενιζέλος»

1

Πώς θα κινηθούν τα ΜΜΜ έως και την Τρίτη 22 Απριλίου

0

Που βρίσκονται οι δυο μετροπόντικες της γραμμής 4 του Μετρό της Αθήνας

0

Άνοδος 9,4% στη διακίνηση εμπορευματοκιβωτίων στους προβλήτες ΙΙ και ΙΙΙ του Πειραιά στο πρώτο τρίμηνο

0

H «ακτινογραφία» του ΟΛΘ στα εμπορεύματα και οι προοπτικές του 2025

0

H εξέλιξη των δικαστικών αντιδικιών του αεροδρομίου της Αθήνας με το ελληνικό δημόσιο

0

Η DHL θα επενδύσει 2 δισ. ευρώ, έως το 2030, στα Health Logistics

0

Σύσταση της ΕΕ για τον καλύτερο συντονισμό των εξαγωγών και των ειδών διπλής χρήσης

0

Ferryscanner και Χρυσός Οδηγός συνεργάζονται για online κράτηση ακτοπλοϊκών εισιτηρίων

20 Μαΐου, 2025

Ο σκιώδης στόλος της Μόσχας στο στόχαστρο του 17ου πακέτου κυρώσεων της ΕΕ

20 Μαΐου, 2025

Συνδικάτο σταθμαρχών Πρώτη Γραμμή: Ανεύθυνη ενέργεια αν αποφασιστεί 24ωρη λειτουργία του Μετρό με τις υπάρχουσες συνθήκες

20 Μαΐου, 2025

Β. Κικίλιας: Έως 32% μείωση στα εισιτήρια στα ταχύπλοα, στα 40 εκατ. ευρώ το Μεταφορικό Ισοδύναμο

20 Μαΐου, 2025

Ελληνικός εμπορικός στόλος: Οριακή άνοδος 0,8% στη δύναμη, πτώση 3,1% στη χωρητικότητα τον Μάρτιο

20 Μαΐου, 2025

Άμεση συνάντηση με τον πρωθυπουργό για τα προβλήματα του κλάδου ζητά το ΣΑΤΑ

20 Μαΐου, 2025

Νέα υπηρεσία ενοικίασης αυτοκινήτου για κατοίκους εξωτερικού από το instacar

20 Μαΐου, 2025

Καθαρά κέρδη 296 εκατ. δολ. και έσοδα 2,01 δισ. δολ. στο Q1 του 2025 για τη ZIM

20 Μαΐου, 2025
" "

Metaforespress

  • Ταυτότητα
  • Όροι χρήσης
  • Διαφημιστείτε
  • Επικοινωνία

Δείτε Ακόμη

  • Υπόγειος
  • Οικονομία
  • Γνώμη
  • (Ταχο)γράφος
  • Videos

Εγγραφή Νewsletter



    Social Media

    Ακολουθήστε το metaforespress.gr στο google news

    Powered by iservices logo

    Metaforespress
    Χρησιμοποιούμε cookies για την καλύτερη εμπειρία στην ιστοσελίδα μας. Μπορείτε να αλλάξετε τις ρυθμίσεις σας και να αποθηκεύσετε τις προτιμήσεις σας παρακάτω.Ρυθμίσεις CookiesΑποδοχή όλων
    Πολιτική απορρήτου

    Επισκόπηση πολιτικής απορρήτου

    ---
    Απαραίτητα
    Πάντα ενεργοποιημένα
    Τα απαραίτητα cookies είναι απολύτως απαραίτητα για τη σωστή λειτουργία του ιστότοπου. Αυτή η κατηγορία περιλαμβάνει μόνο cookie που διασφαλίζουν βασικές λειτουργίες και δυνατότητες ασφάλειας του ιστότοπου. Αυτά τα cookies δεν αποθηκεύουν προσωπικά στοιχεία.
    ΑΠΟΔΟΧΗ & ΑΠΟΘΗΚΕΥΣΗ
    No Result
    Προβολή όλων
    • ΑΡΧΙΚΗ
    • ΕΙΔΗΣΕΙΣ
    • ΜΜΜ
    • ΑΕΡΟΠΟΡΙΚΑ
    • ΣΙΔΗΡΟΔΡΟΜΟΣ
    • ΟΔΙΚΕΣ
    • LOGISTICS
    • ΤΑΧΥΔΡΟΜΕΙΑ
    • ΝΑΥΤΙΛΙΑ
    • ΥΠΟΓΕΙΟΣ

    © metaforespress.gr