Στις προκλήσεις και τις δυσκολίες για την «πράσινη» μετάβαση στις οδικές μεταφορές και στην αγορά αυτοκινήτου και καυσίμων αναφέρθηκαν στο πάνελ «Οι τάσεις στην αυτοκίνηση και η διείσδυση ηλεκτροκίνησης και υδρογονοκίνησης», ο Μάνος Βράιλας, Πρόεδρος Hellastron, ο Ευάγγελος Μπεκιάρης, Πρόεδρος ΕΚΕΤΑ, ο Δημήτρης Κατσώχης, Senior Manager, Head of Transport & Urban Planning PLANET, και ο Δημήτρης Πάτσιος, Γενικός Διευθυντής ΣΕΑΑ στο 8ο Συνέδριο Υποδομών και Μεταφορών ITC 2025.
Μ. Βράιλας, Hellastron: Οι επενδύσεις των αυτοκινητοδρόμων στην ηλεκτροκίνηση
Στις επενδύσεις που έχουν επιδοθεί τα τελευταία χρόνια οι αυτοκινητόδρομοι – μέλη της Hellastron στο κομμάτι της ηλεκτροκίνησης αναφέρθηκε ο Μάνος Βράιλας, Πρόεδρος της Hellastron.
Όπως είπε, «το δίκτυο αυτοκινητοδρόμων μας διαθέτει πάνω από 55 σταθμούς φόρτισης ηλεκτρικών οχημάτων, προσφέροντας μέση κάλυψη της τάξης των 55 χλμ. ανάμεσα στους διαθέσιμους σταθμούς. Επίσης λειτουργούν πρατήρια φυσικού αερίου σε Ψαθόπυργο, Μέγαρα, Σχηματάρι και Ευαγγελισμό».
Αναφέρθηκε στην απουσία λειτουργίας πρατηρίων καυσίμων υδρογόνου, εξέφρασε ωστόσο την ελπίδα ότι μέσα στα επόμενα χρόνια οι αυτοκινητόδρομοι – μέλη της Hellastron θα είναι σε θέση να εμπλουτίσουν τις προσφερόμενες υπηρεσίες τους.
Σύμφωνα με τον κ. Βράιλα «οι διαθέσιμες υποδομές εξυπηρετούν πλήρως την υπάρχουσα ζήτηση», καθώς στην Ελλάδα κυκλοφορούν 25.000 ηλεκτρικά και 32.000 plug-in hybrid αυτοκίνητα σε σύνολο 5,5 εκατομμυρίων οχημάτων.
Ο αριθμός ΙΧ οχημάτων που κινούνται με φυσικό αέριο είναι μόλις 7.000, «δηλ. μόλις το 0,46% των οχημάτων που κινούνται σε όλο το οδικό δίκτυο της χώρας», συμπλήρωσε ο κ. Βράιλας.
Ο Πρόεδρος της Hellastron παρατήρησε ότι οι νέες ταξινομήσεις ηλεκτρικών οχημάτων (αμιγώς ηλεκτρικών και plug in hybrid) κινούνται ανοδικά κατ’ έτος στην Ελλάδα, καθώς το 2023 ανήλθαν στο 7%, το 2024 στο 9,8%, ενώ μέχρι στιγμής βρίσκονται στο 12,3%.
Ωστόσο, όπως είπε, η αύξηση αυτή αφορά κυρίως τα plug-in hybrid οχήματα και επιπλέον γίνεται με πολύ χαμηλότερους αριθμούς στην χώρα μας έναντι του ευρωπαϊκού μέσου όρου. «Αν συνεχιστεί αυτή η πορεία, δεν θα μπορέσουμε να πετύχουμε τον στόχο που έχει τεθεί από την Κομισιόν βάσει της σχετικής Οδηγίας, δηλ. το 50% των νέων ταξινομήσεων να είναι ηλεκτρικά» είπε.
Σύμφωνα με τον ίδιο, το γεγονός αυτό οφείλεται στο ακριβό κόστος των ηλεκτρικών οχημάτων, αλλά και το κόστος μετακίνησης, καθώς οι εμπορικοί φορτιστές είναι 40% ακριβότεροι σε σχέση με το συμβατικό καύσιμο.
Ευ. Μπεκιάρης, ΕΚΕΤΑ: Οι νέες μορφές ενέργειας είναι εδώ για να μείνουν, το μέλλον μας πλησιάζει γοργά
Στην σημασία της προώθησης της επαγωγικής φόρτισης για αδιάλειπτη εν κινήσει φόρτιση των ηλεκτρικών οχημάτων εστίασε κατά την ομιλία του ο Ευάγγελος Μπεκιάρης, Πρόεδρος του ΕΚΕΤΑ.
Παράλληλα, αναφέρθηκε στην σημασία της αμφίδρομης φόρτισης από το δίκτυο, που πρόκειται σύντομα να μετατρέψει τα ηλεκτροκίνητα οχήματα σε κινητούς σταθμούς αποθήκευσης ενέργειας.
Τέλος, παρουσίασε τη δημιουργία από το ΕΚΕΤΑ Κόμβου παραγωγής και διάθεσης πράσινου υδρογόνου στην Πτολεμαΐδα, που θα οδηγήσει σύντομα και σε σχετική φόρτιση με υδρογόνο οχημάτων του Δήμου.
Όπως είπε, «Οι νέες μορφές ενέργειας είναι εδώ για να μείνουν και το μέλλον μας πλησιάζει γοργά».
Δ. Κατσώχης, PLANET: Η ηλεκτροκίνηση στην Ελλάδα έχει ήδη ξεκινήσει, πρέπει να διατηρηθεί το momentum
Ο Senior Manager, Head of Transport & Urban Planning, PLANET, Δημήτρης Κατσώχης, τόνισε πως η ηλεκτροκίνηση για το οδικό δίκτυο συζητείται εδώ και τρεις δεκαετίες και παραμένει ακόμα επίκαιρη. Αυτή θα μπορούσε πλέον να επεκταθεί περαιτέρω, ξεκινώντας από τα μικρά αυτοκίνητα πόλης, τα αστικά λεωφορεία και τα ελαφρά επαγγελματικά οχήματα.
Πρόσθεσε, πως το πείραμα της ηλεκτροκίνησης έχει ξεκινήσει στην Αθήνα και τη Θεσσαλονίκη με τα ηλεκτρικά λεωφορεία ΟΑΣΑ/ΟΣΥ και ΟΑΣΘ, καθώς και τα ηλεκτρικά βαν, ενώ δήλωσε πως έχει γίνει στο πρόσφατο παρελθόν προσπάθεια από τους Δήμους, την Πολιτεία και το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών για την προώθηση της ηλεκτροκίνησης, αλλά εντοπίστηκαν εμπόδια όσον αφορά τις υποδομές φόρτισης (υλοποίηση μελετών ΣΦΗΟ).
Στην παρούσα φάση, συμπλήρωσε ο κ. Κατσώχης, η ηλεκτροκίνηση έχει ήδη ξεκινήσει στην Ελλάδα, ακολουθώντας τις εκτιμήσεις της Εθνικής Στρατηγικής Ηλεκτροκίνησης στην οποία ήταν επικεφαλής ομάδας έργου, αλλά πρέπει να ληφθούν και άλλες αποφάσεις ώστε να διατηρηθεί το momentum.
Δήλωσε ότι η ηλεκτροκίνηση εφαρμόζεται έμπρακτα στις δημόσιες συγκοινωνίες σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη, καθώς αποκτήθηκαν πρόσφατα ηλεκτρικά λεωφορεία και θα συνεχιστεί αυτή η τάση καθώς έχει εξασφαλιστεί ευρωπαϊκή χρηματοδότηση.
Απαραίτητο βήμα για την περαιτέρω προώθησή της θα είναι η δημιουργία ενός δικτύου φορτιστών και αυτό, εντός μεγάλων πόλεων, θα μπορούσε να ξεκινήσει από τους σταθμούς μετεπιβίβασης με φορτιστές για τα λεωφορεία και τα μικρά ηλεκτρικά οχήματα (μικροκινητικότητα).
Σχετικά με τις εμπορευματικές μεταφορές, ο κ. Κατσώχης εκτίμησε ότι η στροφή στην ηλεκτροκίνηση θα είναι αρκετά δύσκολη, καθώς ο στόλος είναι αρκετά γηρασμένος και δεν υπάρχουν τα χρηματοδοτικά εργαλεία. Οι επαγγελματίες του χώρου έχουν περιέλθει σε δύσκολη θέση. Μία αρχή ενδεχομένως μπορεί να γίνει με υποβολή αιτήσεων στο Κοινωνικό Κλιματικό Ταμείο (Social Climate Fund), κυρίως για έως μεσαίου μεγέθους οχήματα.
Δ. Πάτσιος, ΣΕΑΑ: Η ηλεκτροκίνηση αυξάνεται, αλλά η χώρα παραμένει «ωκεανός» παλαιών αυτοκινήτων
Στη μικτή εικόνα της αγοράς αυτοκίνησης, που προκαλεί ικανοποίηση αλλά και προβληματισμό, αναφέρθηκε ο Δημήτρης Πάτσιος, Γενικός Διευθυντής του ΣΕΑΑ.
Όπως είπε, από το 2020 δόθηκε η απαραίτητη ορμή στην ηλεκτροκίνηση, με το 12%-13% της αγοράς να είναι πλέον ηλεκτρικά οχήματα, με αυξητική τάση.
«Από την άλλη η χώρα μας αποτελεί έναν “ωκεανό” παλαιών αυτοκινήτων. Διαθέτουμε τον πιο γηρασμένο στόλο στην Ευρώπη σε όλες τις κατηγορίες οχημάτων (επιβατικά, φορτηγά και λεωφορεία), παλαιότερο δυστυχώς και από τις χώρες της ανατολικής Ευρώπης…», σχολίασε ο κ. Πάτσιος, κάνοντας λόγο για ένα τεράστιο πρόβλημα που διογκώνεται.
Ο Γενικός Διευθυντής του ΣΕΑΑ σημείωσε ότι η μέση αξία ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου έχει υποχωρήσει από 43.000 ευρώ σχεδόν στις 30.000 ευρώ, προσθέτοντας ότι ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο πόλης υπερτερεί σήμερα σε οποιοδήποτε ζήτημα ένα συμβατικό.



















































